[DH] Banito, pierwszy i ostatni rodak który był mistrzem świata w grze Need For Speed.

7
[DH] Banito
[DH] Banito, pierwszy i ostatni rodak który był mistrzem świata w grze Need For Speed.

Urodziłem się w latach siedemdziesiątych. W trakcie uczęszczania do szkół podstawowych przeważnie przesiadywałem w salonach gier grając na arcade automatach. Gdy już rodzice mieli dość ciągłego wydawania pieniędzy na żetony do automatów został nabyty 8 bitowy komputer Commodore 64...

1. Kilka słów tytułem wstępu.

Urodziłem się w latach siedemdziesiątych. W trakcie uczęszczania do szkół podstawowych przeważnie przesiadywałem w salonach gier grając na arcade automatach. Gdy już rodzice mieli dość ciągłego wydawania pieniędzy na żetony do automatów został nabyty 8 bitowy komputer Commodore 64.

Gracze z tego okresu pewnie będą pamiętać: 1941, AirWolf, Alien Invasion, Aliens, All Points Bulletin, Arkanoid, Asteroids, Astro Invander, Bomber Jack, Cabal, Centripede, Choplifter, Cisco Heat, Commando, Contra, Defender, Donkey Kong, Double Dragon , Dragon Ninja, Express Raider, Flying Shark, Frogger, Galaga, Ghost'n Goblins, Golden Axe, Green Beret, Gyruss, Hyper Olimpic, Ikari Warrios, Jungle King, Karnov, Kung Fu Master, Midnight Resistance, Moon Patrol, Mortal Kombat, Out Run, P-47, Pac Man, Pang, Paperboy, Pengo, Pit Fighter, Pole Position, Pooyan, Q'bert, Qix, R-Type, Robocop, Shadow Dancer, Shinobi, SilkWorm, Space Invaders, Street Figher 2, Tapper, Toki, Western Express, Zaxxon i wiele innych.

Ms._Pac-Man_&_Donkey_Kong_-_arcade_cabinets

Nic nie zapowiadało że wyspecjalizuję się w grach wyścigowych, lubiłem wtedy wiele gatunków. Pierwsze oznaki czasami się pojawiały: przykładowe miny paru dorosłych młodzieńców gdy im skasowałem całe Top 5 hall of fame w salonowej wersji "symulatora Formuły 1" były bezcenne. Byliśmy na szkolnej wyciecze w Zakopanem, na wycieczkach zawsze jest czas wolny. Jako fan gier salonowych od razu kierowałem się do najbliższego salonu gier, a że zostały po 2 godzinach grania same rekordy? tak wyszło, chyba miałem dar. W autobusie, w pociągu, w czasie podróży każdy pamięta...Электроника_ИМ_02

Sporo z powyższych gier możecie znać z komputerów 16 bitowych, ja przeważnie w nowsze gry grałem jeszcze w salonie. Na szczęście nadszedł czas zmian, w miejsce C-64 zawitała nowiuteńka 16 bitowa Amiga 500, a niedługo później 32 bitowa Amiga 1200. Każdy Amigowiec pamięta takie hity jak Agony, Alien Breed, Another World, Apidya, Birds Of Prey, Breathless, Cannon Fodder, Civilization, Dune 2, Dyna Blaster, F-29 Retaliator, Flashback, Frontier, Gloom, Gunship 2000, Hired Guns, Lemmings, Mega lo Mania, North & South, Pinball Fantasies , Populous, Prince of Persia, Project X, Settlers, SuperFrog, Syndicate, The Secret of Monkey Island, UFO: Enemy Unknown, Wings, Wings of Fury, Worms i wiele innych.

W tym okresie gry samochodowe były już moim ulubionym gatunkiem. Jaguar XJ 220 był dla mnie grą przełomową jeżeli chodzi o współzawodnictwo oraz zaangażowanie. Nie można zapomnieć takich samochodówek: Celica GT Rally, Crazy Cars 3, Formula 1 Grand Prix, Indianapolis 500: The Simulation, Lotus Esprit Turbo Challenge, Lotus Turbo Challenge 2, Lotus III: The Ultimate Challenge, Stunt Car Racer, Test Drive II: The Duel.

quickshot_QS_127

Dlaczego Jaguar XJ 220 był dla mnie tak ważnym tytułem? QuickShot QS-127 Starfighter, dwa bezprzewodowe gamepady plus Jaguar XJ220 oraz dwóch graczy w trybie split screen? coś pięknego, grało się godzinami z kolegami (żywy przeciwnik jest wymagający, to nie głupi bot z gry). Od początku posiadania Amigi czyli od modelu 500 aż do modelu 1200 byłem członkiem jednej z grup sceny Amigowej. Częste wyjazdy na Amiga Party – oficjalnie konkursy na najlepsze demo, intro, ray3D, muzykę, grafikę. Po oficjalnych rytuałach wiara kopiowała zwycięskie dema, wymieniała kontakty. Ja przeważnie dla rozluźnienia atmosfery sprawdzałem konkurencję w grach samochodowych. Niestety Amiga zaczyna mocno podupadać, ceny dodatków typu karty turbo są bardzo wysokie zaś nowych rozbudowanych gier jest coraz mniej. Dominacja komputerów klasy PC na rynku gier zaczyna być mocno odczuwalna.

Następuje zmiana warty. W miejsce Amigi 1200 staje duży ciężki, topornie wyglądający "blaszak" z procesorem Pentium. Do nowego nabytku kupuję oryginał gry The Need For Speed. Odkupuję ją od instruktora nauki jazdy (sic!) który miał swoje biuro w szkołach średnich do których uczęszczałem. Gra wywarła na mnie tak duże wrażenie że męczyłem go miesiąc aż wreszcie sprzedał. Nie tylko miała dużo zróżnicowanych tras, sporo samochodów ale zawarta w niej ogromna encyklopedia użytych w grze samochodów była istną wisienką na torcie. Po pierwszej bardzo dobrej części nadszedł trochę gorszy Need For Speed II. Na szczęście Electronic Arts wyprowadza serię na prostą bardzo dobrym: Need for Speed III: Hot Pursuit. Współzawodniczy się głównie podczas LAN Party, tu, tam, na wyjeździe. Niewiele osób posiadało dobre stałe łącze z racji ich cen, a na modemach trzeba było się ograniczać gdyż impuls zdradliwie wpadał co chwilę na rachunek miesięczny za telefon stacjonarny. Kolejna wspaniała gra: Grand Prix 2, regularne wyścigi i pełny sezon zgodny z kalendarzem F1, LAN Party to tu, to tam. Nie można zapomnieć o Network Q RAC Rally Championship oraz (Mobil 1 British) Rally Championship (2000), kto by zapomniał kilkadziesiąt tras i odcinki specjalne trwające do dwudziestu minut. W międzyczasie zostaję zaproszony do promowania gry Colin McRae Rally na konsolę Playstation 1, targi w Katowicach. Szkoły średnie się kończą i trzeba pograć teraz ze studenciakami, dodatkowo na uczelniach są dobre łącza więc idealne dla mnie warunki.

8145-3-rally-championship

Przykładowo TOCA 2 Touring Cars była dobrą grą do wypełniania przerw pomiędzy nauką do kolejnych egzaminów lub kolokwiów. Przeważnie grałem na klawiaturze ale zdarzało się że trzeba było podłączyć kierownicę Thrustmaster Formula T2 gdy były rozgrywki najlepszych z AGH, PŚ, PWr czy PW. Inne tytuły na kierownicę z którymi straciłem parę godzin: Sports Car GT, Le Mans 24 Hours, Rally Trophy. Premiery mają kolejne gry z serii NFS: Need For Speed (IV): Road Challenge (High Stakes), Need For Speed (V): Porsche 2000 (Porsche Unleashed) oraz Need For Speed (VI): Hot Pursuit 2. W latach 2004-2006 duża część światowej (NFS) elity przechodzi do bardziej zaawansowanych gier takich jak rFactor, GTR: The Ultimate Racing Game, GTR 2 FIA GT Racing Game, Live for Speed, Richard Burns Rally. Nie każdy lubi hardcorowe symulatory i dlatego sporo osób gra w TOCA Race Driver, TOCA Race Driver 2: The Ultimate Racing Simulator, TOCA Race Driver 3, World Racing, World Racing 2, Test Drive Unlimited, Race Driver: GRID, WRC: FIA World Rally Championship.

NFS_Porsche_Unleashed

Podczas grania w Need For Speed : Hot Pursuit 2 moją uwagę przykuła gra na konsolę Playstation 2: Gran Turismo 3: A-Spec. Bardzo duża liczba tras oraz pojazdów do wyboru, dobra fizyka jazdy, ciężko było znaleźć taką grę na PC. Problemem był brak globalnego multiplayera i dlatego nadal grałem na PC. W pewnym momencie zostaję zaproszony do Norwegii do promowania nowej gry na konsolę Microsoft Xbox: Forza Motorsport. Gra jest hitem, bezpośrednim konkurentem dla Gran Turismo 4 na Playstation 2 ale posiada dużo lepszy tryb multiplayer. Około dwa lata później ponownie otrzymuje zaproszenie do Norwegii, tym razem konsola Microsoft Xbox 360: Colin McRae: Dirt.

Xbox-Console-Set

Aktualnie od paru lat jestem już na „emeryturze”. Rynek gier PC trochę zapomina o graczach którzy chcieli by pościągać się normalnymi samochodami, na normalnych torach, z normalnym zachowaniem pojazdu (bez dopalaczy, bez fizyki jazdy jakbym jeździł plastikowym samochodzikiem po podłodze albo toczył wannę po zamarzniętym jeziorze) dlatego przeważnie gram na konsolach Microsoftu oraz Sony. Takich tytułów jak Forza Motorsport czy Gran Turismo nie sposób znaleźć na PC. Gry rajdowe i wyścigowe na PC zaczynają przypominać przedłużenie mediów społecznościowych, rozprasza i odciąga się gracza od tego czym kiedyś były (i powinny być!) gry wyścigowe. Jest jednak światełko w tunelu, na PC powstał pewien „Projekt”. Oby był tym dla PC czym Gran Turismo jest dla Playstation a Forza Motorsport dla Xbox.

Screen_shot_of_a_NISMO_GT-R_in_Gran_TurismoŽ6

 

 

 

2. Klan [DH] Dante's Hell oraz kwestia polskiej sceny NFS.

Gdzieś przeczytałem że Polska scena NFS została zapoczątkowana od części Need For Speed (VII): Underground, nic bardziej mylnego.

DHlogo

DHweb

Początkiem istnienia (okolice stycznia 2003) były nocne jazdy z davem na moim serwerze Dante's Hell (wtedy jeszcze bezklanowym oraz bez [PRO] PL). Robiliśmy różne głupoty (bez skojarzeń proszę) by zabić nudę spowodowaną notorycznym wygrywaniem z innymi graczami (jeszcze 'wymiatacze' tacy jak KingPickle czy Osiris itd. o nas nie wiedzieli, to i nie przychodzili zbytnio, więc cała atmosfera była wręcz błoga od non-stop wygrywania).
Pewnego dnia zjawił się TezFakt i także zaczął siedzieć na moim serwie i pogrywać z nami przez wiele godzin dziennie. Grając pewnego dnia... nawet nie wiem kto wpadł na pomysł by zmienić nicka na Hell N# i tak powstały trzy nicki Hell No1, Hell No2, Hell No3... z czasem dav 'znalazł kółeczko' ;) i nicki zmieniły się na Hell N°1, Hell N°2, Hell N°3. Zjawia się Aregh. I tak sobie przez dłuższy czas gramy. TezFakt gdzieś znika (czytaj: tłucze gości na innych serwerach ). Gdyby się nie znalazł Aregh przejąłby jego numerek, gdyż... no właśnie, w tym czasie tworzy się oficjalny zespół... Każdy wstawia [DH] z przodu i mamy: [DH] Hell N°1, N°2, N°3, N°4 - klan powstaje. W międzyczasie dav tworzy stronę www. Dostając bana od Mareckiego nawet nie sądziłem, że znajdzie się On u nas w klanie - po zdjęciu bana, wchodzę na jego serwa, gdyż Marecki chce się dołączyć do nas... po krótkich testach jest już nowy członek [DH] Hell N°5 - klan rozszerza się, jak również zyskuje dobre łącze, na którym jest przeważnie stawiany serwer.
Któregoś dnia członkowie [DH] oznajmiają mi, że już nie wyrabiają tych 'numerków', gdyż inni gracze z Polski nazywają nas 'Klanem oświęcimskich numerków' ;)... po krótkim namyśle 'numeracja' idzie w cholerę, a wracają do łask oryginalne nicki (jedynie ja nie używam już BornWINNERa, a mojego prawdziwego, a Marecki zmienia na Cure).
Nadchodzi 'wielki dzień' dla Maslo_Poland.... dzień testów na Klanowicza. Testy są tak długie, że nasz pretendent zaczyna się niecierpliwić i mówić 'i tak mnie nie przyjmiecie bo jestem do d***'... jednakże na samym końcu testów nie ma już Maslo_Poland a [DH] Maslo.
W sześcio osobowym składzie ostro trenujemy bijąc co chwile własne rekordy znajdujące się na naszej stronie... czasami jednak te treningi odbiegają znacznie od 'realiów' HP2, no bo co ma 'piłka samochodowa' do wyścigów? Hehe, bardzo wiele...
Tak mijają tygodnie... aż pewnego razu napotykam się na SiarePL na polskim serwie, a że wiem jak jeździ, więc przeprowadzam na nim 'testy psychologiczno-sprawnościowe' - po chwili... dłużej chwili jest już [DH] Siara wśród nas. O zabawę klanową ociera się także Lucas, ale odchodzi w związku z tym, że "nie był zadowolony ze swoich wyników. Postanowił dać szansę innym, którzy godnie by reprezentowali najlepszy klan w Polsce".
Po małych zgrzytach na scenie, z AoSu przechodzi do nas Galusz. Przywitany otwartą stacją benzynową dostaje Mercedesa, gdyż jest to jedyny członek namiętnie jeżdżący McLarenem
Wchodząc na serwer 'Wakacje z Galuszem', widząc dwóch 'Pablo' tzn. Pablo [PL] oraz SpeedPablo, zrodził mi się pomysł by przyjąć nowego członka do naszego klanu poprzez walkę o miejsce w NIM, pomiędzy dwoma pretendentami. OK, stawiam serwer ( [DH] Pablo's WAR :) ), zjawia się Pablo [PL] oraz [DH] Galusz, jako kibic pojedynku, który zaraz ma się zacząć. Czekamy, czekamy lecz SpeedPablo się nie zjawia i nie pozostaje mi nic innego jak przeprowadzić testy psychologiczno-sprawnościowe na Pablo [PL] Testy trwały baaaardzo długo - chyba coś z 3 godzinki. Stres i emocje dawały znać o sobie Pablowi... raz jechał dobrze, po czym potrafił mieć takie 'dzwony' ze sam nie wierzył w uzyskiwane czasy - nerwy, nerwy i jeszcze raz nerwy... lecz co jest najlepsze w naszym nowym, no bo już przyjętym członku klanu? Jest to prawdziwy twardziel, który się tak szybko nie poddaje i za każdym razem, jak poszło mu coś źle, to od razu było pytanie 'mogę jeszcze raz pojechać tą trasę, chciałbym pokazać dobry czas i że umiem'. Tak wiec testy trwały i trwały... nasz pretendent 'do DH stołka' miał wahania formy, jednakże pokazał wymagane minimum by zakwalifikować go na jednego z 'piekielnych diabłów'. W międzyczasie odchodzi Galusz. Dnia 29.10.2003r. został przyjęty do klanu nasz stary znajomy, Winc alias Yokohama. Sama procedura "testowa" trwała bardzo krótko - umiejętności tego gracza są klanowi DH jak najbardziej znane. Swego czasu był on członkiem innego polskiego teamu [SiW] co już pokazuje, że nie jest to początkujący amator a dobry gracz. Po odejściu z [SiW] stał się "wolnym strzelcem", to spowodowało że jako szef naszego DH klanu momentalnie go "w locie przejąłem" i wcieliłem w szeregi "piekielnych". Witaj w klanie [DH] Jan, szerokiej drogi życzę Ps. Teoretycznie wypada życzyć dobrych instalacji NOS/NX/NITRO gdyż NFSU się zbliża i napewno [DH] Jan pokaże na co stać będzie jego turbo-doładowany pojazd z gry NFS:Underground W krótkim odstępie czasu po Janie/Wincencie do naszej paczki wchodzą Amfe, Gutek oraz Marco, byli gracze klanu SiW. Cała procedura przejścia wywołuje parę ekscesów jednak po jakimś czasie "burza" mija i znów w piekielnej błogości nasz klan znów zaczyna "produkcję" czasów, przy czym poszczególni jego zawodnicy coraz wyżej pną sie w światowych rankingach klas 1-5. Pewnego razu rodzi sie pomysł by stworzyć jeden duży, mocny klan, by zjednoczyć polskich graczy - zaczynają się rozmowy pomiędzy [AoS] Psycho oraz [DH] Banito. Rozmowy trwają, czas mija, aż pewnego dnia w demokratycznym głosowaniu cały team [AoS] przechodzi do diabełków, wzmacniając go. Polska scena NFS HP2 JEDNOCZY SIĘ - stając się światową potęgą w grę zwaną NeedForSpeed:HotPursuit2.
Na wiosnę, pod koniec kwietnia AD 2004 przybył do nas YF. Uzyskany przydomek 'świeża krew' mógłby sugerować małe umiejętności, lecz w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie :-) Nie jeden wyjadacz straci zęby zaciskając szczęki ze złości po przegranej ;-)

Źródło

DHrankingŹródło

Klanowa tabela czasów.

 

 

DHrekordyŹródło

Newsy klanowe, rekordy świata klanowiczów.

 

DH25PL1

DH25PL2Źródło

Top 25 PL

 

AOSwebŹródło

Klan [AoS] Angels of Speed

 

SMwebŹródło

Klan [SM] Speed Masters

 

TBwebŹródło

Klan [TB] Team Blaze

 

To tylko część Polskich klanów grających w Hot Pursuit 2 czyli scena NFS istniała od HP2? nie, ona powstała dużo wcześniej. W Need For Speed : Road Challenge (High Stakes) widziałem przynajmniej kilkunastu rodaków, w tym paru z nich grało w zagranicznych klanach (przeważnie Niemieckich). W Need For Speed : Porsche 2000 (Porsche Unleashed) były minimum dwa Polskie klany. W High Stakes oraz Porsche Unleashed szło mi nie najgorzej. Gracze byli bardzo szybcy, przeważnie grałem na klawiaturze. Nie miałem zbytnio czasu (obrony, dyplomy itp) na dopieszczanie wyników na mojej kierownicy. Jak ją już podłączyłem to wolałem zagrać chociażby w wcześniej wspomnianą grę TOCA 2 Touring Cars (po prostu była spora sprawdzona ekipa). Electronic Arts tworzy grę Need For Speed : Hot Pursuit 2, jak się później okazuje jest to ostatni „stary NFS”. Na początku grałem na klawiaturze i uzyskiwałem satysfakcjonujące czasy (typowa niezniszczalna klawiatura, z dużym skokiem klawisza z pełnowymiarowym enterem i długą spacją z tamtego okresu pod DIN5 lub PS/2). Warto tutaj wspomnieć pewnego gracza a jest nim [NFBS]Pickle z którym spędziłem sporo czasu na serwerach. Przy okazji dostałem od niego niezłego motywującego „kopa” bym poważnie zabrał za NFS: HP2. Był w szoku że przy pomocy klawiatury potrafię utrzymać się podczas wyścigów w jednej grupie z graczami używającymi analogowych kontrolerów. Zawsze będę miło wspominał wyścigi z nim, był zawsze chętny do przekazywania wskazówek. Walka na trasach toczyła się praktycznie do ostatnich metrów, nieraz przekraczaliśmy metę w tym samy momencie, dzieliły nas dziesiąte części sekundy. Stworzyliśmy z dav'em klan Dante's Hell, po kilku miesiącach moje czasy w globalnym programie A Sac były w TOP 50 albo jeszcze wyżej. Zostałem wówczas przekonany (czyt: wręcz zmuszony) przez wielu graczy do używania kontrolera analogowego.

Race1Rozpocząłem poszukiwania odpowiedniego kontrolera. Moja kierownica Thrustmaster Formula T2 była już trochę przechodzona (miała „ciężkie życie” w akademiku), posiadała luzy co powodowało dużą martwą strefę. Wygrzebałem dwa stare joysticki Logic i Saitek główne przeznaczone do symulatorów śmigłowców lub samolotów - agresywny wygląd, wyprofilowany chwyt. Było źle, nie było idealnej płynności w jeździe po łuku, joysticki „słabo leżały” w dłoni. Pożyczyłem kierownicę Logitech WingMan Formula Force GP, takie rozwiązanie też mi nie pasowało. Musiałem wykonywać zbyt dużo ruchów, a Hot Pursiut 2 to dynamiczna i szybka gra gdzie często zmieniamy tor jazdy z lewej strony na prawą by dobrze wejść w zakręt. Następny był analogowy gamepad którego używało sporo osób ze światowej czołówki. Kupiłem Logitech WingMan RumblePad, na początku wydawał się w porządku. Po jakimś czasie zaczęło mi brakować możliwości jeszcze większej precyzji przy wychyleniu gałek analogowych. Kierownica kręci się „za dużo”, pad wychyla się „za mało”, coś jest nie tak.

saab-srs

Przypomniałem sobie o wynalazku firmy Saab, która w modelu 9000 wprowadziła system sterowania drive-by-wire. Duży masywny joystick w sam raz dla męskiej dłoni, bez zbędnych przetłoczeń jak w joystickach do samolotów. Z racji tego że miałem dostęp do sporego asortymentu dużej krajowej hurtowni zacząłem sprawdzać różne modele. Szukałem czegoś prostego w budowie rękojeści, dosyć masywnego ze sporym oporem, czułego na wychylenia z jak najmniejszą martwą strefą. Po pierwszych przymiarkach i jazdach testowych spodobał mi się tani joystick Mint HTJ-1000AU (spód joysticka, opis na naklejce: HTJ-GP1000B). Po tygodniu był praktycznie przedłużeniem moich myśli. Świetnie się nim prowadziło, samochód jechał tak gdzie chciałem a ruchy były bardzo płynne.

 

 

 

3. Klanowa codzienność i poprawianie czasów.

DHpablo

Przyjęcie Pablo do klanu.

 

 IrD1

Klan Czerwonych Diabełków.

 

 

DH1

Faktycznie śmiesznie to wyglądało.

 

 DH2

Od razu lepiej.

 

 DH3

Aloha i Psycho, tych dwóch panów utworzy klan [AoS] Angels of Speed.

 

 DH4

Nie rozdwoję się. Jak widać jem kolację.

 

 DH5

Dziewięć okrążeń czyli osiem okrążeń pomiarowych. Typowy wyścig do poprawiania czasów. [DH] Siara uzyskał PB (personal best) – swój najlepszy czas tym samochodem na tej trasie.

 

 TG1

Kto jest kto? =TG= (Team Germany) to najbardziej wyluzowany ze wszystkich klanów grających w NFS:HP2.

 

 TG2

Na sto procent siedzimy na Roger Wilco (rozmowy przez mikrofon) i mamy beczkę śmiechu.

 

 AOSDH2

Chyba zaliczyłem kraksę.

 

 

AOSDH3

Zaś się tłumaczę. Jak każdy kierowca zawsze znajdę wymówkę.

 

 AOSDH4

Fakt, Murcielago to ciężkie bydle.

 

 AOSDH5

Całkiem przyzwoity czas 2:18:60, nawet dziś załapał by się do Top 10.

 

 AOSDH6

Pierwszy turniej klas 2-5 zakończony.

 

 

 

4. A Sac droga ku doskonałości.

1stWR

Pierwszy rekord świata po przejściu na analogowe sterowanie (w 2016 roku to nadal wysokie 29 miejsce w światowym rankingu)

 

AsacWR1

 AsacWR2

 AsacWR3

Dwa miesiące później. Kilkanaście rekordów świata, klasa 1.

 

 Class1_1st

 asac_ranking1

Mistrz świata Klasy 1 (około rok po stworzeniu klanu). Już w drugiej połowie 2003 roku zaczęło się nudno robić od ciągłych wyścigów samochodów Klasy 1. W dodatku większość wyścigów była prowadzona w jednym kierunku forward, a trzy pozostałe backward, forward mirrored oraz backward mirrored praktycznie nie były używane. W tym momencie bardzo dużą rolę dla społeczności NFS:HP2 odegrał Niemiecki klan =TG= który bardzo lubił jeździć niższe klasy takie jak Klasa 4 lub Klasa 5. Często przebywałem u nich na serwerze jeżdżąc samochodami niższych klas i po pewnym czasie...

PB255

Wysłałem dużą paczkę z osobistymi rekordami. Praktycznie klasy 2, 3, 4, 5 były przeze mnie całkowicie zdominowane. 5 klas, 12 tras, 4 kierunki, 240 rekordów z czego ponad 200 należało do mnie (Polska górą!). Gra odżyła, elita wzięła się za ostre współzawodnictwo tym razem w niższych klasach.

ASACend1

Zakończyłem przygodę z NFS HP2 na przełomie 2004/2005. Rok później na przełomie 2005/2006 nadal jestem Nr1 jeżeli chodzi o wszystkie klasy, trasy i kierunki. W rankingu Hall of fame Overall [AoS] Misiek zaczyna ofensywę.

 

ASACend2

ASACend3

ASACend4

ASACend5

ASACend6

 

 256px-NFSHP2_PC

POLSKA PRZEJMUJE TĘ GRĘ!

 

 

 

 5. Seria Need For Speed blaski i cienie.

Poniższa opinia opiera się o moje osobiste doznania z serią, dotyczyć będzie współzawodnictwa gdyż jestem istotą stadną. Każdy ma prawo wyrazić swoją opinię, proszę o uszanowanie tego prawa wobec mnie (bez fali nienawiści jeżeli moja opinia będzie sprzeczna z kogoś opinią).

1994 Need for Speed (I)

1997 Need for Speed (II)

1998 Need for Speed (III) Hot Pursuit

1999 Need for Speed (IV) Road Challenge (High Stakes)

2000 Need for Speed (V) Porsche 2000 (Porsche Unleashed)

2002 Need for Speed (VI) Hot Pursuit 2

Tę grupę nazywam: stare dobre need-for-speedy. Każda gra posiadała licencjonowane normalne drogowe i wyścigowe wersje pojazdów. Fizyka jazdy, zachowanie samochodów było mniej lub bardziej akceptowalne dla kogoś kto szukał dobrej arcadowej wyścigówki z pojazdami pozbawionymi „specjalnych mocy” oraz z modelem jazdy który nie łamał zasad fizyki i logiki.

05.-NFS-IV-High-Stakes-31

 

2003 Need for Speed (VII) Underground

2004 Need for Speed (VIII) Underground 2

2005 Need for Speed (IX) Most Wanted

2006 Need for Speed (X) Carbon

2007 Need for Speed (XI) Pro Street

2008 Need for Speed (XII) Undercover

2009 Need for Speed (XIII) Shift

2010 Need for Speed (XIV) World

2010 Need for Speed (XV) Hot Pursuit

2011 Need for Speed (XVI) Shift 2 Unleashed

2011 Need for Speed (XVII) The Run

2012 Need for Speed (XVIII) Most Wanted

2013 Need for Speed (XIX) Rivals 2013

To grupa którą nazywam: multi dla casualowych facebookowców którzy oglądają za dużo filmów. Dlaczego za dużo filmów? bo całość zaczęła się od Fast and Furious (a później seria NFS czerpała garściami z kolejnych części tego filmu). Wystarczy przyjrzeć się pierwszemu ważnemu wyścigowi ulicznemu. Błysk świst, piętnaście zmian biegów, NOS, rozmywa się obraz, samochody zaczynają zakrzywiać czasoprzestrzeń (Beam me up, Scotty). W tym momencie widać prędkościomierz, na nim 130mph (około 210kmh). Wyścig trwał już ponad 60 sekund, faktycznie niesamowite osiągi, Golf trójka 1.8T by ich objechał. Najnowszy film Need for Speed - czy ktoś z produkcji pomyślał że głupio wygląda na ciasnych zakrętach Veyron SuperSport o masie około dwóch ton który utrzymuje się za Saleen S7 Twin Turbo o masie 1250kg? Dodatkowo jest to praktycznie samochód wyścigowy z homologacją drogową a Veyron jest „tylko” rekordzistą maksymalnej prędkości. Bugatti jest idealnym samochodem na autobahn gdzie pokaże dlaczego jest najszybszy ale na krętych zakrętach?

Electronic Arts uczyniła swoje gry bardzo łatwymi, praktycznie porzuciła poprzednie wytyczne odnośnie fizyki i modelu jazdy. Miało być i było – łatwo i bezstresowo, everyone's a winner. Tak samo było z WCG (World Cyber Games). Gdyby EA chciała elity to poszczególne gry byłyby przez kilka kolejnych lat w zestawieniu, a tak to co rok była inna część. Elita w rok? żart? Około sześć miesięcy to pierwsze głębsze poznanie gry, później mocniejszy trening z czołówką który też trwa parę miesięcy, a na końcu minimum z miesiąc na rzeźbę formy i przygotowanie psychologiczne (i nadal to nie będzie elita). Tu nie chodziło o elitę i prawdziwe mistrzostwa, to bardziej impreza reklamowa kolejnych części gry po tytułem „mamy jakiś w miarę dobrych graczy, niech sobie pograją w grę”. Wystarczy zobaczyć jak było i nadal jest z wieloma grami: CounterStrike, StarCraft, Quake 3, Warcraft, World of Warcraft, League of Legends, World of Tanks i innymi popularnymi grami wieloosobowymi. Nikt tym graczom nie powie ile lub w co mają grać. Gracze z każdym rokiem są coraz lepsi, rozwijają i poprawiają swoje umiejętności. To oni dyktują dziś warunki w co grają, to ich pasja i zaangażowanie powoduje że nikt im nie powie w co mają grać.

whysofast

Począwszy od Underground seria poszła w całkowicie przeciwnym kierunku niż pierwsze sześć części. Nie odbierzcie fałszywego przekazu odnośnie single player – tryb jednoosobowy praktycznie w każdym NFS jest przyjemny ale ja odnoszę się do trybu multiplayer. U1 oraz U2, posiadają model jazdy jakby dziecko bawiło się swoim plastikowym samochodem którym jeździ po podłodze, po ścianach a nawet fruwa między pokojami. Pojazdy skręcają przy pełnej prędkości w 90 stopniowym zakręcie nic nie robiąc sobie z praw fizyki. Dodatkowo mają jakieś dopalacze, gra mi bardziej przypomina Star Wars Pod Racer niż serie NFS. Multiplayer był nafaszerowany graczami którzy oszukiwali. Popularne strony internetowe poświęcone serii NFS oferowały takie cheat-y na swoich serwerach. Śmieszył (a może bardziej smucił) mnie opis takiego pliku do ściągnięcia „bądź cwany, bądź szybszy, wyeliminuj konkurentów, z naszymi plikami będziesz niepokonany”. Gdzie się podziało trenuj, trenuj, trenuj, będziesz szybszy? odeszło zapomniane jak i zasady fair play współzawodnictwa. Dodatkowo EA zaczyna odciągać gracza od ścigania poprzez promocję wizualnego modyfikowania swoich pojazdów, jakby wlot powietrza na dachu albo dodatkowe naklejki miały dodać mocy albo umiejętności. Most Wanted, Carbon, Pro Street, Undercover podobnie, samochody prowadzą się jak plastikowe zabawki bez uczucia że to samochód który ma środek ciężkości, swoją masę, rozkład masy pomiędzy osiami, jest bardziej pod/nadsterowny. Shift oraz Shift 2 to części stworzone przez Slightly Mad Studios, Electronic Arts przejrzała (na chwilę) na oczy gdyż próbowali ratować markę poprzez stworzenie bardziej realistycznego modelu jazdy. Powrót do starych NFS a może nawet wejście na rynek symulacji? Shifty były grami w których nareszcie można było się ścigać wg typowych, logicznych zasad oraz prowadzenie było o wiele lepsze niż we wcześniejszych częściach z grupy „za dużo filmów”. Niestety producent trochę przesadził z tym co się działo na ekranie - wszystko się trzęsie, drga, tylko Hitchcocka kręcić bo wyszedł z tych gier dobry dreszczowiec. NFS World, typowa gra multiplayer only, była taką masakrą że nazwałbym ją „Destruction MMO Derby”. Po przyzwoitych Shiftach, EA wypuszcza Most Wanted oraz Rivals. Multiplayer niezbyt mi przypomina typowe ściganie, a bardziej to gra dla facebookowców, fanów selfie, like-ujących, tweet-ujących, share-ujących. Gdzie typowe ściganie? I dlatego tak wielu graczy którzy szukali „starego dobrego nudnego ścigania się” musiało wybierać inne tytuły niż seria NFS.

need-for-speed-shift-2-unleashed-4

Jest nadzieja, wspomniani Slightly Mad Studios (Shift oraz Shift 2) ukończyli grę Project Cars. Dobrze wykonali swoją pracę gdyż PC-gracze dostali samochodówkę z dobrą fizyką i modelem jazdy. Czytając wiele komentarzy zauważyłem że gracze na wstępie oceniają gry według kryterium: ile posiada samochodów którymi możemy jeździć. Błąd, według mnie grę powinno się oceniać ile posiada tras lub torów. „Życie w multiplayer” jest takie że i tak praktycznie większość graczy będzie używać najszybszego pojazdu w grze, w ostateczności parę najszybszych po jednym z każdej klasy. To właśnie ilość torów, tras i ich kombinacji spowoduje czy gracze będą mieli sporo do roboty i gra szybko się nie znudzi. W Project Cars torów i ich kombinacji jest naprawdę sporo czyli gra nie znudzi się za szybko.

013

 

 

 

6. Elita na żywo oraz pozdrowienia.

Alpine Trail FW 00;59;10 CLK WRT bl4z3

Alpine Trail BW 00;58;93 CLK WRT bl4z3

Alpine Trail FW 00;59;83 CLK =TG= Odin

Autumn Crossing FW 02;15;46 CLK WRT bl4z3

Calypso Coast FW 01;36;63 CLK WRT bl4z3

Coastal Parklands FW 360M 1;29;20 [DH] Banito

Coastal Parklands FW LM 1;14;60 [DH] Banito

CoastalParklands BW 1 14 96 CLK XR Soul

Fall Winds FW 01;44;06 CLK WRT bl4z3

Fall Winds FW CLK 1;44;93 [NFSB] SS-18

Island Outskirts FW 01;50;60 F1 LM WRT bl4z3

National Forest FWM LM 1;15;90 [DH] Banito

National Forest FW 360M 1;26,96 =TG= Odin

National Forest FW LM 1;15,36 NFBS KiNGPiN

Palm City Island FW CLK 2;34;96 [DH] Psycho

Tropical Sunset FW 4;17;46 LM XR Kirsche

Wine Country FW 01;55;76 CLK =TG=Odin

Wine Country BW CLK 1;57;20 [DH] Banito

XR Trailer Official DivX High

 

 

Pozdrowienia dla:

web_NFBS[NFBS] - Need for better speed

Źródło

 

 web_TG=TG= - Team Germany

Źródło

 

 web_EAOEAO - EA Outlaws

Źródło

 

 web_GERGER – German Extreme Racers

Źródło

 

 

web_7DS7DS – 7 Deadly Sins

Źródło

 

 web_IRDIrD – Italian Red Devils

Źródło

 

 

web_XRXR – Xtreme Runners

Źródło

oraz: (FOG), (WRT), =RT=, =TFS=, [DC], [ES]. [FB]. [NTS], [RS], [SK], [SiW], [SOC]

 

 

 

7. High Stakes, Porsche Unleashed, Hot Pursuit 2 czy ktokolwiek w to jeszcze gra?

Doszliśmy do końca artykułu a zarazem prawdziwego powodu jego powstania. Ponad dwa lata temu zauważyłem że program A Sac znów ruszył. Ma nowe miejsce na statystyki a [AoS] Misiek wrzucił fantastyczne czasy które mocno wybiły go w rankingu. Przy okazji Misiek pobił sporo rekordów świata. Ja jestem na emeryturze, Misiek pewnie by wygrał ze mną w dziewięciu na dziesięć wyścigów, więc NFS HP2 był i nadal jest w naszych rękach (Polska górą!). Dodatkowo chciałem przypomnieć wielkich często już nieobecnych, wspaniałe klany które pomału odchodzą w zapomnienie. Z każdym rokiem kolejna klanowa strona upada, a nie chciałem by całkowicie o nich zapomniano.

NFS HP2 | Alpine Trail (BW) - 0:59:83 | by [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Coastal Parklands (BW) - 1:14:66 | by [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Fall Winds (BW) - 1:46:56| [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Island Outskirts (FW) - 1:51:10 | by [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Island Outskirts (FW) - 1:51:63 | by [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Mediterranean Paradise (BW) - 2:56:53 | by [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Palm City Island (BW) - 2:34:86 | [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Palm City Island (FW) - 2:33:66 | [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Palm City Island (FW) - 2:33:80| [AoS] dr_Misiek

NFS HP2 | Tropical Sunset (BWM) - 4:13:70 | [AoS] dr_Misiek

 

 

 A Sac Ranking

http://www.friendly-pc-gamers.net/asac/rankings_top.php (Jeżeli występuje błąd np: 404, proszę sprawdzić inną przeglądarkę, wstawić ręcznie link, Chrome / Firefox / Opera / itd)

Nadal jestem numerem jeden jako suma wszystkich klas ale jestem emerytem, jak znajdzie się jakiś kozak niech wyzwie Miśka na pojedynek. Mam prośbę: wchodźcie na kanał YouTube aosMisiek, komentujcie jego filmy, zostawiajcie link do tego artykułu, niech się pozytywnie zdziwi. Zdziwi, że praktycznie nikt by nie wiedział o tym jak przez wiele lat rozwijał swoje umiejętności poprzez setki godzin treningów. Poprawiał swoje czasy, praktycznie dla własnej satysfakcji – mało kto zna A Sac, jego filmy praktycznie też bez wyświetleń. Grać tyle lat w NFS Hot Pursuit 2 to tak ogromny przejaw pasji i zaangażowania że brakło mi skali.

IPlounge

IPLounge

 

HSScoring

Już od ponad dziesięciu lat działa system statystyk online dla High Stakes.

 

PUScoring

Tak samo jest z Porsche Unleashed, grają do dziś.

 

A Sac

http://www.friendly-pc-gamers.net/asac/records_track.php (Jeżeli występuje błąd np: 404, proszę sprawdzić inną przeglądarkę, wstawić ręcznie link, Chrome / Firefox / Opera / itd)

A Sac dla Hot Pursuit 2 też działa (są świeże czasy z 2016).

Iplounge to drugi powód dlaczego napisałem ten artykuł. Wielokrotnie czytałem o graczach którzy chcieli wrócić do starych części ale serwery już nie działają. Jak widać zabawa online cały czas trwała i trwać będzie o ile będą chętni. Więc jeżeli jesteś fanem starszych gier z serii NFS i nie wiedziałeś o projekcie iplounge, to już wiesz i nie masz wymówek by nie grać w to co lubisz.

 

 

Klanowe tapety:

DH_port_4_1280

DH_hotel_1_1280

DH_02_1280

DH_wulkan_1_1280

 

 

Pozdrawiam wszystkich graczy, [DH] Banito.

Oceny (21)
Średnia ocena
Twoja ocena
Krzysztof Pikowy (2016.02.16, 13:11)
Ocena: 14
Ożeszkurwa :)
mikolaj612 (2016.02.16, 22:29)
Ocena: 8
Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę :)
Jacek13 (2016.02.17, 21:38)
Ocena: 2
A co taki weteran myśli o Dirt Rally? Jestem ciekaw
A i co do Veyrona na zakrętach w filmie NFS- choć nie lubię tego auta to muszę przyznać, że te dwie tony żelastwa na barddziej krętym torze Top Gear prześcignęło Ascari, Koenigsega, Zondę itp. To co pokazali w filmie było do przyjęcia
Edytowane przez autora (2016.02.17, 21:51)
Makaan (2016.02.18, 02:41)
Ocena: 2
Przypomniałeś mi beztroskie czasy podstawówki. Coastal Parklands... <3

Pisałeś o sprzęcie - klawiaturach, joystickach, padach... W jak dużym stopniu wpływały one na wynik, i jak długo trzeba było się do nich przyzwyczajać, by wrócić do wcześniej osiąganych czasów? Jak oceniasz kierunek, w jakim ten sprzęt poszedł, co jest teraz fajnego, czego nie było dawniej?
Edytowane przez autora (2016.02.18, 02:43)
crazyPL (2016.02.18, 07:27)
Ocena: 3
Wpis ciekawy, ale widać, że autor zatrzymał się na HP2 i nic dalej nie sprawdzał 'bo nie', 'bo jest inne'. Nie zmienia to faktu iż w kolejnych częściach PO HP2 też sporo się działo, w dodatku dobrze się działo. Podany przez autora podział NFS jest podobny do tego co się stało z serią CoD: najpierw WWII/czasy współczesne bez kombinowania i udziwnień, potem coraz więcej dodatków, często bardziej przeszkadzających niż pomagających.
kristoflampart (2016.02.18, 07:55)
Ocena: 2
Ja tam się zatrzymałem na Screamerze 2 ;)
xolox (2016.02.20, 11:15)
Ocena: 0
Myślałem że jak ktoś chce się na PC na poważnie ścigać to wybiera raczej LFS
Zaloguj się, by móc komentować