Autonomiczna jazda w korku? Volvo Pilot Assist w praktyce

5
Tomasz Niechaj
Autonomiczna jazda w korku? Volvo Pilot Assist w praktyce

Choć lubię prowadzić samochód i czerpię z tego dużą przyjemność, to jednak jazda w korku satysfakcji mi nie przynosi. Z tego też względu bardzo lubię gdy nowoczesne auta są w stanie, przynajmniej na chwilę, samodzielnie jechać w gęstym ruchu miejskim. Dla mnie to chwila by się odprężyć. Dotychczas tego typu systemy sprawdziłem przy okazji testów aut niemieckich i japońskich, ale najwyższy czas przyszedł na Volvo i jego Pilot Assist.

Volvo Pilot Assist to system łączący funkcjonalność adaptacyjnego tempomatu i asystenta pasa ruchu. Ten pierwszy dba o utrzymanie odpowiedniej prędkości odległości względem poprzedzającego auta - w pełnym zakresie prędkości, czyli od 0. Drugi zaś steruje układem kierowniczym tak, by auto nie zjechało z zajmowanego już pasa ruchu. Jeśli adaptacyjny tempomat umożliwia samodzielne ruszenie po krótkim zatrzymaniu, a asystent pasa ruchu odpowiednio dobrze steruje kierownicą, to mamy - przynajmniej chwilowo - autonomiczny samochód, który pojedzie za nas w gęstym korku.

volvo-s90-01

Oczywiście, zgodnie z przepisami obowiązującymi w całej Europie, kierowca wciąż musi kontrolować sytuację na drodze i musi być gotów do przejęcia sterowania w każdym momencie. Powoduje to, że co jakiś czas musi on udowodnić, że czuwa i może wrócić do prowadzenia samochodu w każdej praktycznie chwili.

volvo-xc90-06

Choć funkcja Volvo Pilot Assist po raz pierwszy pojawiła się w SUV-ie XC90, to została ona mocno rozbudowana wraz z wprowadzeniem na rynek S90 i V90. Obecnie dostępne w sprzedaży XC90 mają tą samą wersję komputera i oprogramowania. Piszę o tym, gdyż pierwotnie Pilot Assist w XC90 działał do prędkości 50 km/h, a obecnie wyłącza się dopiero przy 140 km/h. To zasadnicza różnica, bo dopiero teraz możliwa jest jazda z aktywnym Pilot Assist z prędkością typu 60-70 km/h, co w Warszawie niczym niezwykłym nie jest - zgodnie z przepisami oczywiście.

Volvo Pilot Assist w praktyce

Sprawdziłem jak Volvo Pilot Assist działa w mieście w bardzo gęstym jak i nieco luźniejszym korku i muszę powiedzieć, że jest bardzo dobrze. Przygotował materiał wideo:

System Volvo rzeczywiście w dużym stopniu wyręcza kierowcę z monotonnego przyspieszania i hamowania w korku. Również podążanie zajmowanym pasem jest bardzo skuteczne. Po dłużej trwającym zatrzymaniu kierowca musi dać sygnał do kontynuowania jazdy, np. wciskając przycisk Resume na kierownicy. Wówczas Volvo Pilot Assist wróci do działania. Tutaj przydałaby się jedna, mała korekta - komputer nie informuje w żaden sposób, że poprzedzające auta ruszyły. Jeśli więc zapatrzymy się w telefon, to możemy nie zorientować się, że czas już ruszyć. Wystarczyłby jakiś dźwięk lub np. uruchomienie silnika jak to robi Audi.

volvo-s90-05

Podsumowanie

Volvo Pilot Assist jest standardowym elementem wyposażenia wszystkich aut Volvo korzystających z platformy SPA, a dokładniej: XC90, S90, V90, V90 Cross Country. Funkcję tą będzie miał z pewnością właśnie wchodzący na rynek novy SUV średniej wielkości XC60, ale nie wiadomo jeszcze czy również w jego przypadku Pilot Assist będzie dostępny w standardzie.

Skuteczność działania Volvo Pilot Assist oceniam bardzo wysoko - działa on na podobnym poziomie jak systemy znane z nowych aut marek Audi, BMW i Mercedes-Benz. Biorąc pod uwagę fakt, że jest to system dostępny w standardzie, grzechem byłoby go nie spróbować jeśli już zdecydowaliście się na jedno z nowych aut Volvo wykorzystujących platformę SPA.

volvo-s90-07

Oceny (10)
Średnia ocena
Twoja ocena
SambaVerde (2017.03.31, 11:42)
Ocena: 2
Irytowałaby mnie ciągła konieczność przypominania komputerowi, że wciąż z nim jadę :)
Albo niech jedzie prosto bez pytania co chwilę, albo po co mi ta funkcja?
EntuzjastaKpiny (2017.03.31, 19:37)
Ocena: 0
Co by nie mówić dla Warszawioka to bardzo przydatna funkcja ;)
Edytowane przez autora (2017.03.31, 19:37)
Hosterek (2017.04.01, 19:08)
Ocena: 0
SambaVerde (2017.03.31, 11:42)
Irytowałaby mnie ciągła konieczność przypominania komputerowi, że wciąż z nim jadę :)
Albo niech jedzie prosto bez pytania co chwilę, albo po co mi ta funkcja?

To + konieczność ponownej aktywacji przy dłuższym postoju w korku powodują, że to nadal słaba funkcja.

edit: Jakby poprawili te dwie rzeczy i dodali (chyba, że już jest) informację/komunikat, że samochód nabiera większej prędkości bo korek się rozluźnił to byłoby super.
Edytowane przez autora (2017.04.01, 19:10)
Elmin1 (2017.04.04, 14:03)
Ocena: 0
Hosterek (2017.04.01, 19:08)
edit: Jakby ... dodali (chyba, że już jest) informację/komunikat, że samochód nabiera większej prędkości bo korek się rozluźnił to byłoby super.


Moim zdaniem bez sensu.... To nie autopilot tylko asystent który pomaga kierowcy, a nie go wyręcza.
Dla mnie super, chociaż osobiście raczej bym nie puszczał kierownicy, jedynie wyręczyło by mnie z używania gazu/hamulca ;)
wenus030 (2017.08.05, 11:42)
Ocena: 0
oj długo mnie jeszcze nie będzie stać na samochód z takim systemem

pozdrawiam
Anna Wall
http://de.next-immo.com
Zaloguj się, by móc komentować
Najnowsi blogerzy
ZenFistunknown_soliderhainczludojadkrzysztofwolongiewiczPuszorMuMineQPhalandircicior112kozarovvkristoflampart[DH] BanitovhpMade In 3WŚruTubaFoxaZlotoUchyGorylJaRoMalloygatorListonosz_złej_nowinytomeczek80max-bitroksiphaker146Blog technologiczny TECHNETQingwaWodziantracer123Windows7 fanWojtek Żuchowski