Laserowe światła w BMW 7: żaden pieszy nie umknie Twojej uwadze

29
Tomasz Niechaj
Laserowe światła w BMW 7: żaden pieszy nie umknie Twojej uwadze

Aktywne dbanie o bezpieczeństwo pieszych to dziś priorytet. Dlatego też laserowe adaptacyjne reflektory w BMW serii 7 wyposażone są w interesującą funkcję: dodatkowe oświetlania pieszych, którzy znajdują się blisko jezdni. Efekt  jest wręcz fenomenalny!

Tematem adaptacyjnych reflektorów zajmuję się już niemal dwa lata i miałem okazję już testować systemy stosowane przez Audi (Matrix LED), Mercedesa (Multibeam LED) jak również BMW (nieoślepiający asystent świateł drogowych). W najnowszym BMW serii 7 (G11) producent zastosował jednak nową generację rozwijanego przez siebie systemu reflektorów adaptacyjnych, które w najwyższej wersji są również laserowe.

Dziś nie będę się jednak skupiał nad tym jak te adaptacyjne reflektory realizują swoją podstawową funkcję – doświetlają „długimi” obszary, w których nie znajdują się inne pojazdy – a skupię się nad systemem wykrywania oraz oznaczania pieszych, których kierowca może potencjalnie nie widzieć.

bmw7_01

Radary i kamery zamontowane w samochodzie BWM serii 7 wykrywają pieszych poruszających się wzdłuż jezdni którą jedziemy. Gdy komputer pokładowy „uzna”, że są oni blisko naszego toru jazdy wykorzystane zostaną adaptacyjne reflektory: podwójnym mignięciem oświetlają one pieszego i/lub rowerzystę. Kierowca nie jest w stanie tego przeoczyć! Najlepiej zaprezentuje to film:

Powyższe rozwiązanie wspiera również system BMW Night Vision, który używa kamery na podczerwień. Oznacza on wykrytych pieszych na żółto, dzięki czemu jeszcze wcześniej można dostrzec człowieka poruszającego się wzdłuż jezdni. Obraz można obserwować na centralnym ekranie.

Ile to kosztuje?

Za laserowe reflektory adaptacyjne trzeba dopłacić do BMW 7 około 15 tys. zł. System Night Vision to wydatek rzędu 11 tys. zł. Bezwzględnie to duże kwoty, ale giną one w koszcie zakupu luksusowej limuzyny jaką jest BMW serii 7. Osobiście nie miałbym żadnych wątpliwości przy zakupie tych dwóch systemów do takiego samochodu. Uważam bowiem, że na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Chylę czoła przed inżynierami BMW za omawianą funkcję doświetlania pieszych. Jazda nocą jest nieporównywalnie bardziej komfortowa i co ważne: bezpieczniejsza.

bmw7_04

Oceny (15)
Średnia ocena
Twoja ocena
czaczi (2016.10.09, 15:32)
Ocena: 7
Adaptacyjne światła to bardzo ciekawy temat. Jest to element autentycznie poprawiający bezpieczeństwo i komfort kierowcy. Realny postęp w motoryzacji.

Niestety piesi to zazwyczaj kretyni i zawsze poza granicami miasta gdzie nie ma żadnego oświetlenia trafia się taki co idzie wzdłuż drogi w ciemnym ubraniu, bez żadnych odblasków i bez włączonej latarki w komórce. Zapalone ledy w smartfonie drastycznie zwiększają widoczność pieszego, ale dla wielu taka prosta czynność jest ewidentnie kompletnie nie do ogarnięcia. Jedziesz samochodem i dostrzegasz takiego cicho-ciemnego 3 metry od samochodu. W tym roku miałem kilkanaście takich sytuacji - to jest chore.

Na samochód z takimi światłami na razie mnie nie stać. Zazwyczaj kupuję auta 5-6 letnie i przy następnej wymianie na pewno będę szukał czegoś z tego typu rozwiązaniami.
doopan (2016.10.09, 16:46)
Ocena: 18

'żaden pieszy nie umknie Twojej uwadze' <- aż mi się Carmagedon przypomniał:)
CortexM3 (2016.10.09, 21:26)
Ocena: 2
Ale to chwila, bo nie wiem czy dobrze rozumiem. Mam prowadzić auto i jeszcze zerkać na ekranik, to może i minę pieszego nr1, a przybiorę obiekt nr 2. Przynajmniej mnie osobiście coś takiego w aucie dezorientuje, albo prowadzę i obserwuję jezdnię ,albo gapię się na ekran.
Gdyby przednia szyba była przeźroczystym ekranem i na niej pojawiały się takie wskazówki to ok, taki HUD jak w myśliwcach ma dla mnie sens i to spory, ale wszelkiego rodzaju komputerki mnie rozpraszają i zwyczajnie przeszkadzają przy prowadzeniu samochodu.
focus (2016.10.09, 21:44)
Ocena: 2
CortexM3 (2016.10.09, 21:26)
Ale to chwila, bo nie wiem czy dobrze rozumiem. Mam prowadzić auto i jeszcze zerkać na ekranik, to może i minę pieszego nr1, a przybiorę obiekt nr 2. Przynajmniej mnie osobiście coś takiego w aucie dezorientuje, albo prowadzę i obserwuję jezdnię ,albo gapię się na ekran.
Gdyby przednia szyba była przeźroczystym ekranem i na niej pojawiały się takie wskazówki to ok, taki HUD jak w myśliwcach ma dla mnie sens i to spory, ale wszelkiego rodzaju komputerki mnie rozpraszają i zwyczajnie przeszkadzają przy prowadzeniu samochodu.

Tutaj omówiłem tak naprawdę dwa rozwiązania. Jedno to oznaczanie pieszych przez adaptacyjne reflektory, a drugie to Night Vision. To pierwsze, co zresztą widać na filmie, działa tak, że nie musisz patrzeć w ekran. Ewentualne ostrzeżenia o pieszych dostajesz na HUD-ie, a w ostateczności również dźwiękowo.

Co innego jest z BMW Night VIsion. Tutaj patrzysz albo przed siebie albo na ekran. Niestety druga opcja nie wchodzi w grę, bo kamera jest tak nisko osadzona, że nie da się tak prowadzić auta (uczucie jak kamera ze zderzaka w Need for Speed). Można więc na nią jedynie zerkać co jakiś czas. Użyteczność tego systemu jest więc mniejsza niż adaptacyjnych reflektorów, ale wciąż uważam że lepiej to mieć niż nie mieć, choć fajniej by było gdyby cała przednia szyba była czymś w rodzaju ekranem rozszerzonej rzeczywistości. Wówczas dane z kamery na podczerwień mogłyby być nanoszone na widoczny przez Ciebie obraz rzeczywistości.
ZIB2000 (2016.10.10, 08:47)
Ocena: -1
kilka problemów:
1.jazda na długich jeśli droga nie jest pusta jest zabroniona - jak to rozwiążą w polskim prawie?
2.czy te miganie nie oślepia pieszych?

HUD jest spoko
Brzydki grill
Światła super - lepsze niż ledy w audi

@czaczi - problemem jest kompletna bierność policji - pouczać to można dzieci w przedszkolu - dopóki nie zaczną naprawdę karać do ludzi nic nie trafi
głupi pasek odblaskowy za złotówkę zwiększa widoczność kilkukrotnie

przy okazji - według mnie zabrakło jeszcze rozpoznawania znaków drogowych
Edytowane przez autora (2016.10.10, 08:54)
focus (2016.10.10, 09:25)
Ocena: 1
ZIB2000 (2016.10.10, 08:47)
kilka problemów:
1.jazda na długich jeśli droga nie jest pusta jest zabroniona - jak to rozwiążą w polskim prawie?

Punkt 3. artykułu 51. mówi: '3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie.'
Nie oślepiasz, więc można. Choć nie da się ukryć, że polskie przepisy nie są przygotowane właściwie na adaptacyjne reflektory.

ZIB2000 (2016.10.10, 08:47)
2.czy te miganie nie oślepia pieszych?

Oczywiście na ten ułamek sekundy dostają oni po oczach światłem, ale chyba lepiej tak niż żeby nie byli zauważeni przez kierowcę.

HUD jest spoko
Brzydki grill
Światła super - lepsze niż ledy w audi

ZIB2000 (2016.10.10, 08:47)
przy okazji - według mnie zabrakło jeszcze rozpoznawania znaków drogowych

Jak najbardziej jest :) Widać na filmie kilka sytuacji, gdy znak drogowy jest ekstra doświetlony.
komisarz (2016.10.10, 16:57)
Ocena: 0
focus (2016.10.10, 09:25)

ZIB2000 (2016.10.10, 08:47)
2.czy te miganie nie oślepia pieszych?

Oczywiście na ten ułamek sekundy dostają oni po oczach światłem, ale chyba lepiej tak niż żeby nie byli zauważeni przez kierowcę.


Na ulamek sekundy dostana swiatlem po oczach po czym beda oslepieni na przynajmniej kilkanascie sekund. Moze ty go zauwazysz, ale juz jadacy za toba niekoniecznie i w dodatku pieszy bedzie oslepiony. Poza tym przy jakiej predkosci sprawdza sie takie rozwiazanie?
focus (2016.10.10, 17:10)
Ocena: 0
komisarz (2016.10.10, 16:57)
focus (2016.10.10, 09:25)

(...)

Oczywiście na ten ułamek sekundy dostają oni po oczach światłem, ale chyba lepiej tak niż żeby nie byli zauważeni przez kierowcę.


Na ulamek sekundy dostana swiatlem po oczach po czym beda oslepieni na przynajmniej kilkanascie sekund. Moze ty go zauwazysz, ale juz jadacy za toba niekoniecznie i w dodatku pieszy bedzie oslepiony. Poza tym przy jakiej predkosci sprawdza sie takie rozwiazanie?

Skąd wniosek, że później będzie taki człowiek oślepiony przez kilkanaście sekund? Nawet gdy w środku nocy zapalisz mocne światło nie ma takiego efektu.

Co do prędkości: sprawdzałem zarówno w mieście jak i poza nim, więc można powiedzieć, że przy każdej.
SunTzu (2016.10.11, 16:53)
Ocena: 2
czaczi (2016.10.09, 15:32)
Adaptacyjne światła to bardzo ciekawy temat. Jest to element autentycznie poprawiający bezpieczeństwo i komfort kierowcy. Realny postęp w motoryzacji.

Niestety piesi to zazwyczaj kretyni i zawsze poza granicami miasta gdzie nie ma żadnego oświetlenia trafia się taki co idzie wzdłuż drogi w ciemnym ubraniu, bez żadnych odblasków i bez włączonej latarki w komórce. Zapalone ledy w smartfonie drastycznie zwiększają widoczność pieszego, ale dla wielu taka prosta czynność jest ewidentnie kompletnie nie do ogarnięcia. Jedziesz samochodem i dostrzegasz takiego cicho-ciemnego 3 metry od samochodu. W tym roku miałem kilkanaście takich sytuacji - to jest chore.

Na samochód z takimi światłami na razie mnie nie stać. Zazwyczaj kupuję auta 5-6 letnie i przy następnej wymianie na pewno będę szukał czegoś z tego typu rozwiązaniami.

Np. ksiądz w trakcie kolędy
focus (2016.10.11, 22:27)
Ocena: 1
ZIB2000 (2016.10.11, 01:29)
focus - ale światło LED czy jeszcze mocniejsze z luminoforu powoduje znacznie większe oślepienie niż ze zwykłej żarówki
chyba tego nie sprawdzałeś co? :-)
druga kwestia - 'na drogach NIEOŚWIETLONYCH' wiec w miescie za cholerę tego zgodnie z przepisami nie użyjesz bo zasadniczo o tym decyduje komputer - czyż nie?
a co gorsza krótkotrwałe błyski bardziej potrafią oslepić pieszego niż odpalenie takich świateł na dłużej bo wzrok się przyzwyczai - bawiłeś się kiedyś stroboskopem?

taki mały szczegół którego pod uwagę nie wziąłeś - zwierzę oślepione takimi błyskami często wpada w panikę jeszcze większa jak zwykłe oślepienie stałym światłem
bmw na pewno tego nie badało bo maja ogrodzone autostrady......

i skąd wiesz że nie oślepiasz? :-)

i nie wiem jakim cudem wydedukowałeś że w nocy człowiek który dostanie mocnym światłem po oczach nie jest oślepiony - widać za często jeździsz a za mało chodzisz po kompletnych zadupiach
oczywiście ze jest taki efekt i spokojnie się utrzymuje te 15 sekund

pominę kwestię że na takim zadupiu pieszy a mieć odblaski byś ty go widział nawet nie na długich ale i na światłach mijania - gdyby jeszcze szedł z drugiej strony jezdni pewnie problem byłby znikomy ale przepisy tą kwestię tez regulują :-)

Co do znaków - za cholerę nie widziałem by się gdziekolwiek wyświetlił (raz ludzik i kółko na hud ale na tyle nie wyraźne że ciężko okreslić o co chodzi)
za to widzę że na ekranie dość daleko ludzi widzi - z dobre 80 metrów będzie
i w pewnym momencie wyświetlają się linie przerywane i samochodzik na zielono pomiędzy zegarami - rozpoznawanie przekroczenia linii?


ZIB2000, powiem Ci że nie tego spodziewałem się po Tobie. Typowa kompilacja „stwierdzeń nieistniejących faktów”, które wynikają z tego, „że wydaje mi się, w sumie nie znam się, ale wypowiem się”. Nie lepiej zapytać, jeśli czegoś nie jesteś pewien? Zadawanie pytań to dowód na to, że jest się chłonnym na wiedzę. Ty „widać nie próbujesz aspirować do grupy światłych ludzi”*

1. Używanie oznaczania pieszych w terenie zabudowanym. Jak najbardziej możesz – zgodnie z przepisami to robić, bo to nie jest używanie świateł drogowych, a dawanie sygnałów świetlnych. Tutaj jest pewien haczyk, zobaczymy czy go wyłapiesz :) Zastanów się też jakim sposobem BMW dostało homologację na te lampy i jak same lampy dostały homologację.

2. Twierdzenie, że błyskanie może bardziej oślepić niż jednostajne świecenie jest taką bujdą na resorach, że aż szkoda to komentować. Podobnie jak to, że światło LED ma niby bardziej oślepić niż żarówka o tej samej mocy… Jakieś dowody lub badania na potwierdzenie tego?

3. Piszesz, że nie wziąłem powyższego pod uwagę. To ja Ci odpowiem: kłamiesz! Bo jak najbardziej to sprawdziłem – na filmie widać przynajmniej trzy „ustawki”. Także nie kłam już więcej, bo WIEM, że nie oślepiam.

4. To samo kłamstwo dotyczy zwierząt. Widziałeś gdzieś na filmie zwierzę, które byłoby dodatkowo oświetlone? Skoro nie, to nie wypowiadaj się w tym temacie, skoro nie wiesz/nie widziałeś. Podstawowa zasada człowieka światłego lub takiego, który aspiruje do tego grona: pytaj jeśli nie wiesz.

5. Twierdzenie, że BMW tego nie badało… sam nie wiem czy jest bardziej śmieszne czy bardziej żałosne. A niby jak dostali homologację?

6. „Za granicą autostrady są ogrodzone”… no tak, bo „w Polsce nie są ogrodzone”… To jedno z podstawowych wymagań drogi o specyfikacji zgodnej z „Autostradą”. Doczytaj lepiej.

7. Skoro twierdzisz, że efekt oślepienia utrzymuje się przez 15 sekund – pokaż proszę dowód na to. Ja pokazałem (na filmie), że nie ma to miejsca. Czas na Twój ruch. Kolejny raz Twój wniosek, że „często jeżdżę a za mało chodzę” jest… wyssany z palca?

8. Ze znakami to kolejny pokaz Twojego braku wiedzy. Znaki drogowe, które są WYŚWIETLANE na ekranie to ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania. Pozostałe są doświetlane światłem zewnętrznym. Wyświetlanie na ekranie wszystkich znaków mija się KOMPLETNIE z celem i każdy kierowca to wie. Stwierdzę w Twoim stylu: „widać nie jesteś kierowcą”.

*Stwierdzenia w tym samym stylu co ZIB2000 raczy fundować.
tokariew (2016.10.12, 18:37)
Ocena: -2
@focus
1. Mi na kursie jazdy, mówili że dawanie sygnałów świetlnych drogowymi, takie zgodne z prawem nie jest, policjanci chyba mieli by się do czego przyczepić? Kurs zdawałem jakiś czas temu, może coś się zmieniło.
2. A ledy nie będą miały większej niż zwykła żarówka, przez to przy tej samej mocy nie będą jaśniejsze?

Z własnego doświadczenia wiem, że jak kierowca nagle włączy długie z naprzeciwka to muszę na kilka chwil się zatrzymać, bo nic nie widzę. A na ślepo poboczem nie będę szedł.
Są osoby, którym źrenice oka niewystarczająco szybko się zwężają, przy nagłym zwiększeniu natężenia światła są przez kilka chwil oślepione…
focus (2016.10.15, 23:37)
Ocena: 2
tokariew (2016.10.12, 18:37)
@focus
1. Mi na kursie jazdy, mówili że dawanie sygnałów świetlnych drogowymi, takie zgodne z prawem nie jest, policjanci chyba mieli by się do czego przyczepić? Kurs zdawałem jakiś czas temu, może coś się zmieniło.

Doczytaj dokładnie ten przepis. Póki co nie będę podawał na tacy rozwiązania, bo wciąż zastanawiam się czy ZIB2000-a pokonał jego własny styl traktowania innych czy może coś innego.

tokariew (2016.10.12, 18:37)
2. A ledy nie będą miały większej niż zwykła żarówka, przez to przy tej samej mocy nie będą jaśniejsze?

Masz dokładnie sprecyzowane przepisy dotyczące mocy niezależnie od rodzaju światła.

tokariew (2016.10.12, 18:37)
Z własnego doświadczenia wiem, że jak kierowca nagle włączy długie z naprzeciwka to muszę na kilka chwil się zatrzymać, bo nic nie widzę. A na ślepo poboczem nie będę szedł.
Są osoby, którym źrenice oka niewystarczająco szybko się zwężają, przy nagłym zwiększeniu natężenia światła są przez kilka chwil oślepione…

Gdyby tak to działało, to każdy kierowca miałby problem podczas jazdy w nocy, bo zawsze na trasie trafi się ktoś kto wyłączył za późno światła drogowe albo włączył je za wcześnie. Tak czy owak, jak napisałem - ustawki zrobiłem i nie oślepiło to badanych osób.
tokariew (2016.10.17, 20:31)
Ocena: -4
@focus
Co mi po mocy żarówki? Jeżeli w przepisach jest moc żarówki, to są one za przeproszeniem do niczego. Mnie interesuje jej intensywność i natężenia światła. Od nich będzie zależało czy ktoś zostanie oślepiony. Stare żarnikowe żarówki 100W, przecież świecą, o wiele słabiej niż energooszczędne, o mniejszej mocy. Led przy tej samej mocy będzie jaśniejszy niż zwykła żarówka, bo będzie miał większą sprawność.
1W światła laserowego, wystarczy by sobie uszkodzić wzrok.

Ja piszę o osobach z zaburzeniem działania tęczówki, że w przypadku nagłego oświetlania, tęczówka zbyt wolno reaguje. Taka osoba bez problemu dostanie prawo jazdy, bo ostrość wzroku może być dobra, a jeżeli musi nosić okulary to zazwyczaj ma fotochromy. Problem z fotochromami jest taki że działają na światło słoneczne, dokładnie na promieniowanie UV, więc praktycznie się nie przyciemną w sytuacji z długimi. Ta sytuacja nie będzie tyczyć każdego kierowcy, tylko węższej grupy osób.

Na nagraniu nie widzę żadnej sytuacji gdzie pierwszy jest po tej samej stronie jezdni i idzie w przeciwnym kierunku niż jadący samochód, jak to powinno mieć miejsce na terenach nie zabudowanych bez chodnika. Albo są bokiem, albo tyłem w takiej sytuacji. Ewentualnie czegoś nie dostrzegłem.
Moje doświadczenie jest takie że jeżeli idę drogą i kierowca ma światła do jazdy dziennej włączone, to mogę iść spokojnie, w przypadku gdy przełączy się na długie, bo dostrzeże odblask, to kończy to się często, moim szybkim zejściem mocno na pobocze, bo nie widzę nagle zbyt dobrze, albo wcale.
ZIB2000 (2016.10.17, 22:58)
Ocena: -3
niektóre światła DLR w nowych samochodach są na tyle mocne że potrafią razic nawet w dzień
gdyby to była żarówka nie byłoby problemu bo generuje znacznie mniej lumenów (a ilość lumenów jest z grubsza w przepisach)
Kowal (2016.10.20, 21:21)
Ocena: 2
Tak w skrócie, polskie prawo nie jest w ogóle przygotowane na jakiekolwiek inne światła niż mijania oraz drogowe. Bez jakichkolwiek stanów pośrednich, adaptacji itp.
Ba, nie jest przygotowane na fabryczne rozwiązania jeśli chodzi o DLR. Podejrzewam, że wedle obecnych przepisów dotyczących świateł do jazdy dziennej moje fabryczne DLR nie powinny być dopuszczone do ruchu, ale osobiście nie mierzyłem ;)

Sam mam 'tylko' biksenon skrętny i bardzo propsuję już to rozwiązanie, adaptacyjne światła miałem okazję użytkować i jest to na prawdę dobry bajer :)
MAR89TUM (2016.10.26, 00:06)
Ocena: 1
Doświetlanie pieszych juz niedługo w DLC do Carmageddon !
ZIB2000 (2016.10.26, 21:18)
Ocena: -2
Kowal (2016.10.20, 21:21)
Tak w skrócie, polskie prawo nie jest w ogóle przygotowane na jakiekolwiek inne światła niż mijania oraz drogowe. Bez jakichkolwiek stanów pośrednich, adaptacji itp.
Ba, nie jest przygotowane na fabryczne rozwiązania jeśli chodzi o DLR. Podejrzewam, że wedle obecnych przepisów dotyczących świateł do jazdy dziennej moje fabryczne DLR nie powinny być dopuszczone do ruchu, ale osobiście nie mierzyłem ;)

Sam mam 'tylko' biksenon skrętny i bardzo propsuję już to rozwiązanie, adaptacyjne światła miałem okazję użytkować i jest to na prawdę dobry bajer :)


1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.


Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć nieusuwalne oznaczenie homologacji E oraz RL.

Lampy do jazdy dziennej muszą być zainstalowane:

Symetrycznie względem osi pojazdu
Na równej wysokości
W odległości od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi nie może wynosić mniej niż 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika (lub po jego uruchomieniu)
montaż świateł dziennych

W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. W samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.

tak to wygląda na chwile obecną

problem jest taki że 3/4 kierowców nie rozumie co oznacza normalna przejrzystość powietrza.Aura jesienna do niej nie należy - niebo jest zachmurzone a już samo to wyklucza jazdę na DRL nie mówiąc juz o tym że masa tłuków jeździ w deszczu(mżawce)
.:Proxy:. (2016.11.07, 21:27)
Ocena: -1
Fajne gadżety, niemal jak z filmów o agencie 007. Niestety bezużyteczne w obecnej formie.

Ten HUD to jakaś farsa - były podobne na przełomie 80 / 90 lat. Oprócz nowych notyfikacji, niemal nic się nie zmieniło.

Centralny monitor wyświetlający obraz z kamer podczerwieni / noktowizji / cofania - dla kogo? Dla pasażerów, aby w porę ostrzegli kierowcę? Litości...

Sygnał dźwiękowy i oślepianie przechodniów - sygnał dźwiękowy we wnętrzu pojazdu, jak najbardziej. Jednak za pomysł migania długimi urwałbym łeb kierowcy i konstruktorowi tego patentu.
Iść sobie przez dłuższy czas nieoświetloną drogą i dostać krótkimi impulsami takiego światła po oczach - gwarantuje, że osobiście urwałbyś takiemu &*#*^% łeb :) gdyby coś takiego Cie spotkało.

Wyświetlacz powinien być jeden i powinna nim być cała powierzchnia przedniej szyby.
Zamiast oślepiać przechodów miganiem długimi, zamiast konstruować skomplikowane i bardzo drogie lampy (a jak wiadomo przy kolizji, to one jako pierwsze ucierpią) - wystarczy wyświetlić to co widzi noktowizja, czy podczerwień nanosząc to w formie półprzeźroczystej na przednią szybę i cały zakres pola widzenia kierowcy.
Zasięg takich kamer jest na tyle duży, że kierowca ma wystarczającą ilość czasu aby podjąć właściwą reakcję i jeszcze podrapać się po zadku, Jeśli z jakiegoś powodu nie zareaguje, wtedy samochodzik może kierowcę powiadomić odpowiednim dźwiękiem.

Przedstawiona tutaj technologia ma potencjał, ale na obecną chwile brak sensownego zastosowania - chociaż technologie mają od dawna.

Jak zrobią to dobrze, wtedy będzie aplauz i być może zobaczą mój przelew.
12 (2016.11.10, 09:19)
Ocena: 0
@up
Ja mam wyświetlacz nawigacji na centralnym ekranie i jakoś nie przeszkadza mi w czasie jazdy na niego zerkać - może to kwestia przyzwyczajenia, może pierwsze spotkanie z takim rozwiązaniem wydaje się trudne do ogarnięcia, ale tak nie jest. Druga sprawa: nie chce mi się drugi raz oglądać filmiku ale ja tam widziałem, że pieszych 'oślepia' żarówka kierunków a nie długie światła. Następna sprawa: lampy - wcale nie są takie skomplikowane i drogie, drogi jest cały system a jest on poza lampami. Miałem nieprzyjemną okazję stłuc taką adaptacyjną lampę (oczywiście nie z systemem rozpoznawanie pieszych bo takiego nie mam). Po cenie lampy na allegro spodziewałem się grubych tysięcy a tymczasem fabrycznie nowa oryginalna lampa kosztowała niecały tysiąc złotych więcej. W samej lampie ilość elektroniki jest ograniczona do absolutnego minimum.
Brak sensownego zastosowania? Kolego, z mojego doświadczenia powiem Ci, że z takimi systemami trzeba się po prostu obyć. Wtedy dojdziesz do wniosku, że całkiem fajnie to działa , jest bardzo użyteczne i wcale nie absorbuje aż tak uwagi kierowcy jakby mogło się wydawać na 'pierwszy rzut oka'. Zresztą nie podejrzewam aby projektowali to ludzie, którzy nie mieli akurat nic ciekawszego do roboty.
ZIB2000 (2016.11.11, 22:16)
Ocena: -3
o tym czy światło oślepia decyduje nie tylko jego moc ale również barwa....

to są podstawy chłopie
12 (2016.11.11, 22:29)
Ocena: 1
Całę szczęście, że nie Ty o tym decydujesz bo inaczej to już byśmy mieli zakaz używania kierunkowskazów po zmierzchu coby pieszych nie oślepiać:)
.:Proxy:. (2016.11.12, 21:08)
Ocena: 0
12 (2016.11.10, 09:19)
@up
Ja mam wyświetlacz nawigacji na centralnym ekranie i jakoś nie przeszkadza mi w czasie jazdy na niego zerkać - może to kwestia przyzwyczajenia, może pierwsze spotkanie z takim rozwiązaniem wydaje się trudne do ogarnięcia, ale tak nie jest. Druga sprawa: nie chce mi się drugi raz oglądać filmiku ale ja tam widziałem, że pieszych 'oślepia' żarówka kierunków a nie długie światła. Następna sprawa: lampy - wcale nie są takie skomplikowane i drogie, drogi jest cały system a jest on poza lampami. Miałem nieprzyjemną okazję stłuc taką adaptacyjną lampę (oczywiście nie z systemem rozpoznawanie pieszych bo takiego nie mam). Po cenie lampy na allegro spodziewałem się grubych tysięcy a tymczasem fabrycznie nowa oryginalna lampa kosztowała niecały tysiąc złotych więcej. W samej lampie ilość elektroniki jest ograniczona do absolutnego minimum.
Brak sensownego zastosowania? Kolego, z mojego doświadczenia powiem Ci, że z takimi systemami trzeba się po prostu obyć. Wtedy dojdziesz do wniosku, że całkiem fajnie to działa , jest bardzo użyteczne i wcale nie absorbuje aż tak uwagi kierowcy jakby mogło się wydawać na 'pierwszy rzut oka'. Zresztą nie podejrzewam aby projektowali to ludzie, którzy nie mieli akurat nic ciekawszego do roboty.


Ja nie neguje przydatności tej technologii, tylko sposobu informowania kierowcy.
System dlatego rozkazuje lampie migniecie na osoby idące poboczem, aby kierowca wreszcie zwrócił swoja uwagę, zareagował. Gdyby wyświetlaczem była cała frontowa szyba, to wystarczyłoby umieścić punkt ostrzegawczy przed przeszkodą (dziura, pies, pieszy, czy samochód), oczywiście punkt ostrzegawczy poruszający się za przeszkodą w czasie rzeczywistym, aby zwrócić uwagę kierowcy. Nie byłoby potrzeby migania długimi. Nie byłoby potrzeby odrywania wzroku, aby spojrzeć na centralna konsole i wyświetlacz. Po to się umieszcza telefony lub nawigacje na szybie, aby nie trzeba było daleko wodzić wzrokiem. Jedyny minus to taki, że te sprzęty w pewnym stopniu ograniczają pole widzenia.
HUD który montowany jest w samochodach, ma bardzo ograniczone możliwości i rozmiary - to tylko półśrodek. Zaleta jest to, że nie ogranicza pola widzenia, a dodaje tylko informacje. Ale te informacje mogą pojawić się tylko w jednym miejscu...
Półprzeźroczyste ekrany już są i to od dawna. Niestety dawkowanie technologi przez korporacje zmusza nas do przerabiania tych półśrodków, aż wreszcie doczekamy chwili, że zostanie to zrobione tak jak należy.

Mówiłeś o wymianie lamp adaptacyjnych - miałeś na myśli te z laserowym projektorem? No raczej nie, wiec spokojnie możemy założyć, że cena takich lamp będzie znacznie wyższa. Jeśli ktoś ma na taka furę, to i znajdzie na lampę - zgadzam się. No ale jaki sens jest komplikować coś, co tej komplikacji w ogóle nie wymaga, skoro mamy kamery na podczerwień i noktowizje dające nieporównywalnie lepsze rezultaty.

Uwierz mi, projektują to wybitni specjaliści, inżynierowie, a może i naukowcy - jednak to dział marketingu podejmuje ostateczną decyzje.



ZIB2000 (2016.11.13, 20:24)
Ocena: -2
12 (2016.11.11, 22:29)
Całę szczęście, że nie Ty o tym decydujesz bo inaczej to już byśmy mieli zakaz używania kierunkowskazów po zmierzchu coby pieszych nie oślepiać:)


chciałeś być zabawny a tylko potwierdziłeś że nie masz nic do powiedzenia w temacie

strzel sobie 4 żaróweczki o tej samej jasności - czerwoną pomarańczową, klasyczna białą (około 5K stopni) i coś jak xenon/led o temperaturze w okolicach 8K stopni

i sobie porównaj

ewolucja zrobiła swoje i to ona zadecydowała jakie światlo bardziej oslepia

o tak prostej rzeczy jak to że led jest znacznie lepiej widoczny już nawet nie chcę wspominać by cię nie pogrążyć
zakres barwowy led jest znacznie mniejszy niż jakiejkolwiek żarówki
dalej jest już tylko światlo spolaryzowane (laser) a to już masakrycznie oślepia
12 (2016.11.24, 13:45)
Ocena: 2
Szkoda mi Ciebie człowieku. Co trzeci post jest Twój. Elaborujesz o drobnych niuansach, wykładasz przepisy i teorię. Uczepisz się detalu i forsujesz, forsujesz aż oponenci odpadną. Miałeś trudne dzieciństwo? Nie masz nic ciekawszego do roboty? To idź do BMW, wyłóż im jak to ich kierunkowskazy oślepiają tych biednych pieszych i żeby te lasery powyłączali z reflektorów bo zniszczą wzrok niesfornym pieszym. Lepiej takiego rozjechać niż mu błysnąć, po co się ma męczyć oślepiony. Aż dziw bierze, ze taka firma i o takich podstawach nie wiedzą....
ZIB2000 (2016.11.28, 12:34)
Ocena: -3
głupiś widzę

zalatujesz typowym korporacyjnym lizotyłkiem i nawet swoich bzdur nie masz czym poprzeć

co do postów - sam napisałeś trzy i to kompletnie nic nie wnoszące ale szukasz widzę awantury
coś nie tak z główką?
GrzegorzR (2016.12.05, 15:19)
Ocena: 0
Ciekawe rozwiązania w tej Japonii wymyślają
Zaloguj się, by móc komentować
Najnowsi blogerzy
ZenFistunknown_soliderhainczludojadkrzysztofwolongiewiczPuszorMuMineQPhalandircicior112kozarovvkristoflampart[DH] BanitovhpMade In 3WŚruTubaFoxaZlotoUchyGorylJaRoMalloygatorListonosz_złej_nowinytomeczek80max-bitroksiphaker146Blog technologiczny TECHNETQingwaWodziantracer123Windows7 fanWojtek Żuchowski