A może jednak 6-calowiec?

30
Mieszko Krzykowski
A może jednak 6-calowiec?

Kiedyś uważałem, że nigdy nie będę miał dużego smartfona bez QWERTY. Później mi się trochę odmieniło i Swiftkey przekonał mnie, że guziczki w sumie nie są niezbędne, ale nadal patrzyłem z niesmakiem na rosnące przekątne ekranów, wypatrując filigranowych flagowców. Następnie powstał Samsung Galaxy Note. „Dziwaczny” sprzęt Samsunga kupił mnie swoim piórkiem, jednak niedawno wydanego Galaxy Mega przyjąłem z uśmiechem politowania. Teraz w moje ręce trafiła Xperia Z Ultra i... już nie jest mi aż tak do śmiechu. No cóż, ponoć tylko krowa nie zmienia zdania.

Sposób wykorzystywania telefonów przez użytkowników cały czas ewoluuje. Co prawda nadal uważam, że klienci szukający czegoś mniejszego powinni mieć większy wybór (ja chcę Moto X w Polsce :(), ale coraz bardziej doceniam duże wyświetlacze – lepiej się na nich gra, korzysta z ekranowej klawiatury, ogląda zdjęcia i filmy. Tylko nosi się je trochę gorzej, ale LG G2 pokazał mi, że da się upchnąć 5,2-calową matrycę w całkiem zgrabnej i poręcznej obudowie.

zultra-2

Na moje nastawienie w dużej mierze miały wpływ... tablety. Paradoksalnie, choć mam z nimi do czynienia właściwie od zawsze, to nigdy nie widziałem u siebie miejsca na urządzenie tego typu i długi czas byłem „tabletosceptykiem”. W końcu skusiłem się na nowego Nexusa 7 i korzystam z niego bardzo intensywnie do sprawdzania poczty, oglądania filmów w podróży (a w ostatnie kilka miesięcy zrobiłem kilkadziesiąt tysięcy kilometrów samolotami...), notatek (Evernote i Swiftkey rządzą), układania planu dnia, oglądania Twitcha itp. Niemniej, tablety nadal mają dla mnie jedną istotną wadę: co prawda dzięki nim rzadziej sięgam po smartfon, czy notebooka, ale i tak jest to to trzecie „niezbędne” urządzenie w zestawie, a kręgosłup ma ograniczoną wytrzymałość ;) Dlatego gdy dostałem Xperię Z Ultra do testu, zacząłem się zastanawiać, czy jest to sprzęt dla mnie.

zultra-6

Co prawda istnieją tablety z funkcją dzwonienia (na przykład Asus Fonepad), ale ten typ gadżetów zupełnie do mnie nie przemawia, bo właściwie nie da się go zmieścić wygodnie w kieszeni spodni i trzeba je nosić w teczce, albo wewnętrznej kieszeni marynarki. W przypadku 6-calowców jest pod tym względem lepiej, choć nie ukrywam, że schylanie się czy nawet... wchodzenie po schodach z Xperią Z Ultra nie jest najwygodniejsze. No i gdy się przyłoży ją do ucha, to przy okazji pełni ona funkcję wiatrochronu i magnesu na wzrok przechodniów, ale na szczęście nie rozmawiam zbyt dużo przez telefon i miałem kiedyś Nokię N-Gage Classic, więc jestem przyzwyczajony do wyglądania jak dziwak. W zamian za to dostaje się sporo większą powierzchnię roboczą niż w smartfonie i niewiele mniejszą niż w 7-calowym tablecie. Brzmi nieźle.

zultra-8

Tym bardziej, że ostatnie Xperie po prostu mi się podobają, a Z Ultra to w praktyce trochę przerośnięta Xperia Z1. No może nie do końca, bo aparat ma 8-megapikselową matrycę, co mi zupełnie nie przeszkadza, bo i tak nigdy nie fotkuję smartfonem. Za to ekran... ma katy widzenia godne sprzętu najwyższej klasy. Gratulacje, Sony! ;) Świetna jakość wykonania, przyjemna nakładka systemowa, slot na kartę SD i Snapdragon 800 pozostały bez zmian, więc jest tu wszystko co jest dla mnie ważne, dlatego szybko zacząłem lubić ten sprzęt, pomimo początkowej niechęci do tego formatu. Naprawdę Xperią Z Ultra da się z powodzeniem zastąpić tablet i smartfona, o ile smartfon to dla kogoś przede wszystkim narzędzie do konsumpcji multimediów i surfowania po internecie, a nie prowadzenia długich i licznych rozmów.

zultra-9

Dlatego też, gdybym miał teraz kupować sobie telefon/tablet, to rozważyłbym ten dość niszowy model. Mimo wszystko, raczej nie znajdzie on zbyt wielu nabywców, bo jednak wygląda na to, że większość woli bardziej standardowe rozmiary telefonów i oddzielny ośmio-, albo dziesięciocalowy tablet. Ale widzę jedną rzecz, która mogłaby mocno spopularyzować 6-calowce: miejsce na drugą kartę SIM. Myślę, że gdyby weszła ona do gry i jedną słuchawką dałoby się nie tylko zastąpić tablet, ale też telefon służbowy, to raptem mogłoby się znaleźć sporo więcej chętnych.

zultra-7

Oceny (11)
Średnia ocena
Twoja ocena
megawebmaster (2013.10.17, 23:33)
Ocena: 0
Czy mógłbyś napisać jakie urządzenia są do porównania? Zakładam, że tablet to wspomniany Nexus 7 2013, ale co do smarfonów to już ciężko określić :)

Ogółem mi również bardzo podobają się nowe słuchawki od Sony, tylko minusem jest ekran... Mimo wszystko to element, na który patrzymy najczęściej i warto, żeby był naprawdę dobry. Poza tym - moim zdaniem Z Ultra to już nieco za duży phablet, żeby nosić go w kieszeni (a przynajmniej - wygodnie nosić go w kieszeni).
Edytowane przez autora (2013.10.17, 23:36)
miekrzy (2013.10.17, 23:59)
Ocena: -1
Od lewej - nowy Nexus 7, Z Ultra, Galaxy Note III, LG G2. A ekran w Z Ultra jest o klasę lepszy, od tego czegoś co jest montowane w Z i Z1 ;)
iwanme (2013.10.18, 10:39)
Ocena: 7
A wchodzi to jeszcze do kieszeni? Ostatnio sprawiłem sobie Note 3 i w kieszeni spodni się mieści oraz da się w tym normalnie siadać, ale jest już tak na granicy, a Z Ultra jednak na zdjęciu wygląda już na istotnie większą.

Najbardziej to Sony poleciało z rozmiarem Z1, które ma rozmiar Note 3 przy 5 calowym ekranie. Tu brawa dla LG, bo G2 jak na ekran 5,2 cala jest bardzo kompaktowy.

Edytowane przez autora (2013.10.18, 10:39)
sun2x (2013.10.18, 21:46)
Ocena: 2
lubię firmę Sony ale ten model jest po prostu zbyt wielki by używać tego jako telefon, wszyscy wokoło by padali ze śmiechu ;) tak samo jak ja padam jak widzę kogoś z Notem, może niech wstawią telefon do laptopów i będziemy gadać przykładając lapka do ucha rotfl, do 5' jeszcze może być ale nie więcej i jeszcze to zależy od ramki
rops (2013.10.18, 21:53)
Ocena: -4
6 cali jest OK, tyle że Xperi Ultra rozmiarami bliżej do 7 calowego nexusa niż do 5,2 calowego G2, a powinno być odwrotnie. Taki 6 calowy G2 Ultra mógłby być fajny.
=-Mav-= (2013.10.19, 19:19)
Ocena: 2
Gdyby nie te wielkie ramki na dole i na górze to nie byłby tak wiele większy od note'a 3, którego wczoraj sprawdzałem i do kieszeni jeszcze wchodzi, ale którego jedną ręką się obsługiwać nie da. Tak to jest jednak za wielki... Kiedy 'duży' test?
ciekawi mnie ekran w porównaniu do z/z1.
Remedy (2013.10.19, 22:47)
Ocena: 0
=-Mav-= (2013.10.19, 19:19)
Gdyby nie te wielkie ramki na dole i na górze to nie byłby tak wiele większy od note'a 3, którego wczoraj sprawdzałem i do kieszeni jeszcze wchodzi, ale którego jedną ręką się obsługiwać nie da. Tak to jest jednak za wielki... Kiedy 'duży' test?
ciekawi mnie ekran w porównaniu do z/z1.

Możesz mi wytłumaczyć jak chcesz trzymać to np. poziomo bez ciągłego, przypadkowego dotykania ekranu gdyby ramki na górze i dole były cieniutkie? No właśnie. Sprzęt, który wszystkie ramki miałby bardzo cieniutkie byłby irytująco kretyński w obsłudze.
hesus30 (2013.10.19, 23:32)
Ocena: 0
Ja się zgodzę nawet na 13'' pod warunkiem, że wymyślą w końcu zwijane ekrany.
Osobiście telefon potrzebny mi jest do dzwonienia i czasem zdjęć a do tego wystarczają ekrany poniżej 4 cali. Szkoda, że nie ma za dużego wyboru urządzeń o takich wielkościach.
Nightingale (2013.10.19, 23:37)
Ocena: -1
hesus30 (2013.10.19, 23:32)
Ja się zgodzę nawet na 13'' pod warunkiem, że wymyślą w końcu zwijane ekrany.
Osobiście telefon potrzebny mi jest do dzwonienia i czasem zdjęć a do tego wystarczają ekrany poniżej 4 cali. Szkoda, że nie ma za dużego wyboru urządzeń o takich wielkościach.

Myślę, że zwijany wyświetlacz nie będzie problemem. Problemem będzie zwijany CPU i cała reszta z wnętrza obudowy.
zriel (2013.10.19, 23:49)
Ocena: 0
Obsługa smartfonów(czy też phabletów) z dużym ekranem to dziś nie problem. Tyle że ułatwienia pozwalające korzystać z tak dużych ekranów jedną ręką przyszły z.. Chin!
Najnowszy luksusowy OPPO N1 ma z tyłu obudowy dodatkową powierzchnię działającą na zasadzie gładzika, zaś producent najcieńszego aktualnie smartfona VIVO(Xplay 3S) w swoim flagowcu i zarazem najcieńszym aktualnie phablecie Vivo Xplay X5 zaimplementował ciekawą technologię w oprogramowaniu którą można zobaczyć na tym video : http://www.youtube.com/watch?v=mJ6L2X4ZfUw&hd=1
Edytowane przez autora (2013.10.19, 23:49)
=-Mav-= (2013.10.20, 00:36)
Ocena: -1
Remedy (2013.10.19, 22:47)
Sprzęt, który wszystkie ramki miałby bardzo cieniutkie byłby irytująco kretyński w obsłudze.

iPad mini już ma dość cienkie ramki, a nowsza wersja ma mieć jeszcze cieńsze - widać da się z nimi żyć.

Natomiast jeśli chodzi o tą miniaturkę całego ekranu do obsługi jedną ręką jak to zrobiło Vivo - genialne, że też ktoś wcześniej na to nie wpadł. Mam nadzieję że magicy z xda udostępnią to dla wszystkich. :)
Edytowane przez autora (2013.10.20, 00:36)
Mariusch (2013.10.20, 00:53)
Ocena: 0
mmm ładna deska do krojenia
akko2012 (2013.10.20, 03:47)
Ocena: 3
No i współcześni ,,maczo ' w rurkach mają problem .Kupić torebkę pod kolor paznokci czy dać go nosić w torebce partnera oto jest pytanie :D
.:Proxy:. (2013.10.20, 11:02)
Ocena: -4
Na głównej, nagłówek brzmi: 'Czy da się używać ponad 6-calowego smartfona?'
Już śpieszę z odpowiedzią - nie, nie da się :) Dlaczego? A no dlatego, że nie ma takiego urządzenia:) Ponad 5calowe (w tym przypadku 6 calowy) są wyłącznie PHABLETY !
Wiec zdanie, poprawnie powinno brzmieć: 'Czy da się (wygodnie - moja propozycja) używać ponad 6-calowy phablet'
Proszę zrozumieć, że to nie jest już smartphone i raczej też nie powinno się na to mówić tablet - to po prostu phablet (hybryda obu urządzeń)

Jeśli chodzi o tekst, to przyjemnie się czytało. Phablety mogą znaleźć zastosowanie głównie w pracy, gdzie ktoś jest ciągle w trasie i nie chce taszczyć ze sobą non stop dziesięciu urządzeń - tak ma jedno, prawie do wszystkiego.
Natomiast w codziennym, normalnym użyciu, takie urządzenia nie mają racji bytu - no chyba, że ktoś lubi się chwalić tym, że ma 'większego' :D Niestety, obecny marketing, opiera się na cyfrach i tym co widać - zwiększaniu wielkości ekranu, przy jednoczesnym odchudzaniu obudowy. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby również pojawiały się mniejsze 'zamienniki'. Może właśnie Sony, jako pierwsze, to zmieni - trzymajmy kciuki ;)
Edytowane przez autora (2013.10.20, 11:10)
Singularity (2013.10.20, 12:02)
Ocena: -1
z ultra jest świetna. Mieści się bez problemu z przodu w kieszeni jeansów (standardowa miejscówka dla telefonu IMO)- przede wszystkim dlatego, że jest cienka i to bardzo nawet. Szkoda tylko, że sony nie dało flasha aparatu- byłby ideał :)
yareku (2013.10.20, 13:25)
Ocena: 0
Ja akurat mam w sklepie wszystkie flagowce i wg mnie to już jest tablet. Ultra jest ogromna nawet w stosunku do Note.
HΛЯPΛGŌN (2013.10.20, 13:52)
Ocena: 0
Do mnie nie trafiają zupełnie tego typu urządzenia, właśnie z tak oczywistych powodów jak wchodzenie po schodach, schylanie się czy schowanie tego w kieszeni typowych jeansów. Poza tym sama wygoda trzymania podczas rozmowy jest mówiąc delikatnie wątpliwa.
Telvas (2013.10.20, 14:47)
Ocena: 2
Miejsce na drugą kartę SIM nie są ani w interesie producentów sprzętu (masz kupić 2 urządzenia, a nie jedno), ani w interesie telekomów.
miekrzy (2013.10.20, 15:41)
Ocena: 0
Chiny pokazują, że rynek potrafi wymusić na telekomach i producentach sprzętu powstawanie sprzętu z dwiema kartami SIM, więc w ostatecznym rozrachunku to ludzie decydują portfelami o takich rzeczach ;)
lycone (2013.10.20, 16:23)
Ocena: -1
Mam od prawie dwóch miesięcy Note 2 i używam go jak normalny telefon. Trzymam w wsuwce w każdych spodniach jakie mam. Nie przeszkadza mi w ogóle, mimo normalnych dłoni da się go obsługiwać jedną ręką (wybrać numer, przeglądać FB, napisać krótkiego smsa). Za to jeżeli chodzi o przeglądanie internetu, pisanie maili, granie, przeglądanie zdjęć, jest po prostu genialny. Z tym, że w porównaniu do tytułowego telefonu jest malutki i jednak czegoś większego już bym nie chciał.
iwanme (2013.10.20, 20:54)
Ocena: -3
hesus30 (2013.10.19, 23:32)
Ja się zgodzę nawet na 13'' pod warunkiem, że wymyślą w końcu zwijane ekrany.
Osobiście telefon potrzebny mi jest do dzwonienia i czasem zdjęć a do tego wystarczają ekrany poniżej 4 cali. Szkoda, że nie ma za dużego wyboru urządzeń o takich wielkościach.

Dlaczego nie ma? Bardzo duży wybór jest zwłaszcza, że z tego co piszesz w ogóle nie potrzebujesz smartfona.

Natomiast w codziennym, normalnym użyciu, takie urządzenia nie mają racji bytu
Bez przesady, kiedyś telefony komórkowe były duże i grube i ludzie sobie z tym radzili bez problemów.
Duży ekran ma wiele zalet. Internet na takim Note 3 przegląda się rewelacyjnie w porównaniu np. z małym iPhonem, jest to też świetna sprawa dla ludzi z trochę mniej dobrym wzrokiem. Generalnie rozmiar w okolicach 5 cali jest całkiem znośny, mieści się bez żadnych problemów w kieszeni jeansów i o nic nie wadzi. Przesiadłem się ostatnio z 4,3 cala na 5,7 (Note 3) i zmiana właściwie wyłącznie na plus. Jedyne co to mniej pewne trzymanie go jedną ręką przy pisaniu SMSów (Ale to też dlatego, że tył N3 jest śliskawy), natomiast jeśli chce się napisać dwoma rękami to jest to dużo szybsze i łatwiejsze.
mkowalik15 (2013.10.20, 22:59)
Ocena: 0
Według mnie nie powinien to być smartfon ale tabletofon lub coś w tym stylu.
Jest zbyt wielki
HΛЯPΛGŌN (2013.10.21, 01:05)
Ocena: 3
iwanme (2013.10.20, 20:54)
Bez przesady, kiedyś telefony komórkowe były duże i grube i ludzie sobie z tym radzili bez problemów.

Dawniej to i były telefony z kręconą tarczą i ludzie sobie też radzili bez problemu, a znajomych odwiedzali w mieszkaniu, a nie na FB. Co nie znaczy, że trochę później, po tych dużych komórkach, które w istocie sprawiały masę problemów, pojawiły się małe komórki, wręcz przez jakiś czas była moda na ich miniaturyzację. Obecnie sytuacja jest odwrotna, całkiem wygodne w użytkowaniu smarfony 4 - 4.3' wypierają powoli bydlaki ponad 5'. Może to i fajne pod względem funkcjonalności, ale jako urządzenie do wykonywania częstych rozmów uważam za wybitnie niewygodne. Tym wszystkim smarfonom daleko do prostoty wykonania numeru z małego wygodnego telefonu. Nie chodzi o to, żeby się cofać, ale zapewnić jakieś optimum w ramach funkcjonalności i ergonomii. Nowy super duper Android 'Snickers' nie przekona mnie do urządzenia, jeśli fizycznie będzie mi z tym źle. Ale każdy ma oczywiście swoje upodobania, większość wyznacza co ma być dalej, a co przechodzi w zapomnienie.
Edytowane przez autora (2013.10.21, 01:19)
dziadeck47 (2013.10.21, 12:36)
Ocena: 0
Da się to trzymać poziomo jedną ręką?
Dla mnie to najczęstsza forma użytkowania telefonu (na fonie film, w drugiej dłoni poręcz tramwaju/parasol/gazeta/etc.)
miekrzy (2013.10.21, 15:11)
Ocena: 0
Tak, da się bez problemu.
miekrzy (2013.10.21, 15:11)
Ocena: -2
Tak, da się bez problemu.
Singularity (2013.10.21, 16:54)
Ocena: 0
dziadeck47 (2013.10.21, 12:36)
Da się to trzymać poziomo jedną ręką?
Dla mnie to najczęstsza forma użytkowania telefonu (na fonie film, w drugiej dłoni poręcz tramwaju/parasol/gazeta/etc.)

owszem da się. Za sprawą niskiej wagi i grubości da się ją też trzymać jedną ręką poziomo-ramka pod i nad ekranem jest na tyle szeroka, że mieści się tam palec bez problemu.
idesofmay (2013.10.22, 00:37)
Ocena: 0
zriel (2013.10.19, 23:49)
Obsługa smartfonów(czy też phabletów) z dużym ekranem to dziś nie problem. Tyle że ułatwienia pozwalające korzystać z tak dużych ekranów jedną ręką przyszły z.. Chin!
Najnowszy luksusowy OPPO N1 ma z tyłu obudowy dodatkową powierzchnię działającą na zasadzie gładzika, zaś producent najcieńszego aktualnie smartfona VIVO(Xplay 3S) w swoim flagowcu i zarazem najcieńszym aktualnie phablecie Vivo Xplay X5 zaimplementował ciekawą technologię w oprogramowaniu którą można zobaczyć na tym video : http://www.youtube.com/watch?v=mJ6L2X4ZfUw&hd=1
Gładzik na tylnej powierzchni ma PS Vita, a pomniejszany ekran jest dostępny w Note 3, nazywa się to one hand mode.
*Konto usunięte* (2013.10.30, 10:57)
Ocena: 0
Wcale nie niszowy, bo XZU sprzedaje się lepiej niż samo Sony przypuszczało.
Sam ją mam od dnia premiery i nie zamieniłbym na nic innego, wyświetlacz miażdży, telefon jest super cienki i bardzo ładny oraz ekstremalnie szybki.
Zaloguj się, by móc komentować