Microsoft Surface 2 – czy z Microsoftem leci pilot?

35
Mieszko Krzykowski
Microsoft Surface 2 – czy z Microsoftem leci pilot?

Muszę się przyznać, że czekałem na drugą generację tabletów Microsoft Surface. Choć oryginały zupełnie się nie sprzedawały, to jednak widziałem w nich potencjał, głównie ze względu na niesamowitą jakość wykonania i wytrzymałość obudowy, które są dla mnie bardzo ważne. Po prostu lubię sprzęt, którego nie muszę pakować w futerały i który po roku użytkowania wygląda prawie tak samo, jak zaraz po zakupieniu. A patrząc na to co da się zrobić z procesorami Haswell-Y i nowymi Atomami wierzyłem, że Microsoft zaserwuje klientom bardzo dobry tablet z Windowsem. Wczoraj Microsoft Surface 2 i Surface Pro 2 stały się faktem i... zastanawiam się jak można być tak upartym.

Nie da się nie zauważyć, że od pewnego czasu gigant z Redmond ma bardzo zły PR. Wiele decyzji związanych z Xbox One, Windowsem 8 i pierwszym Surfacem wywołało nie tyle falę, co prawdziwy sztorm krytyki. Jego efektem była lekka odwilż widoczną w Windowsie 8.1 (powrót guzika Start! No może nie do końca...) i częściowa zmiana polityki Xbox One. Myślałem, że to nauczy zarząd firmy słuchania użytkowników i szanowania ich zdania. Jednak Surface 2 pokazał, że jestem łatwowierny, bo jest on oparty na architekturze ARM pomimo tego, że...

...ludzie nie chcą Windowsa RT!

To jest fakt. Wystarczy spojrzeć do komentarzy do artykułów na PCLabie, żeby zauważyć ten trend. Klienci oczekują ciekawych hybryd x86, a nie na ARM. Ludzie nie rozumieją, czemu na pierwszym Surface RT nie dało się zainstalować Simsów i zwracali je do sklepów. Konsumenci chcą bogatej bazy aplikacji i możliwości instalowania wszystkiego tego co na notebooku, a nie ARM-wej „protezy”, bo gdyby chcieli coś z Corteksem, to kupiliby tablet z Androidem, albo iOS, a nie z Windowsem. Poza tym udowodniły to wyniki finansowe Microsoftu, bo leżące w magazynach tablety Surface RT kosztowały tę firmę miliard dolarów. Z resztą nawet producenci sprzętu mówią głośno, że Windows RT jest niepotrzebny i kolejni partnerzy odwracają się do Microsoftu plecami i zapowiadają tablety i hybrydy x86.

surface 2Surface 2 to dla mnie takie tabletowe Alfa Romeo – fajnie się na niego patrzy, ale gorzej z jego kupowaniem i użytkowaniem ;)

Teoretycznie nawet przedszkolak powinien zrozumieć, że Microsoft Surface 2 powinien mieć Atoma, tym bardziej, że Bay Trail zapowiada się znakomicie. A nawet jeśli miałby już powstać Surface 2 RT, to powinien też powstać drugi model z Atomem. A co dostajemy w zamian? Tylko Tegrę 4. OK, nie da się zaprzeczyć, że Surface 2 (co ciekawe, po drodze z nazwy gdzieś zniknął dopisek RT, chyba po to, żeby klienci jeszcze bardziej nie wiedzieli z czym mają do czynienia) jest dużo lepszy od poprzednika, bo jest cieńszy, wydajniejszy i ma ekran o rozdzielczości adekwatnej do ceny i tego co oferuje konkurencja. Jednak najprawdopodobniej nadal pozostanie sprzętem, którego nikt nie będzie chciał i to pomimo dorzucenia do zestawu pełnej wersji Microsoft Office (tym razem także z Outlookiem). No bo czemu kupować półprodukt, jeśli inne marki będą oferowały zbliżony sprzęt, który wcale nie będzie odstawał pod względem czasu pracy, czy wydajności, ale z „pełnoprawnym” Windowsem? Rozumiem, że stworzenie wersji Windowsa działającej na architekturze ARM było czasochłonne, kosztowne i początkowo wydało się być sensowne, więc fajnie by było, gdyby to wszystko się udało jakoś spieniężyć. Ale nie rozumiem obecnego uporu Microsoftu, który konsekwentnie stara się przebić głową ścianę i wmówić użytkownikom, że potrzebują czegoś, czego oni nie chcą.

surface 2 kickstandNo ale przecież teraz podpórka ma dwa poziomy nachylenia!

No i jest jeszcze Surface Pro 2

Choć do niego mam już mniej zastrzeżeń. Co prawda miałem po cichu nadzieję, że następca Surface Pro będzie miał Haswella-Y, co pozwoliłoby na odchudzenie obudowy i pozbycie się aktywnego układu chłodzenia, to jednak jestem w stanie zrozumieć klientów preferujących wydajność, ponad trochę lepszą przenośność, tym bardziej, że wszyscy wiemy jak ogromny wpływ na czas pracy na akumulatorze mają nowe mobilne układy Intela. No i wyposażono go w zestaw bardzo fajnych akcesoriów: nowy Type Cover jest cieńszy i podświetlany, podstała przystawka klawiaturowa z dodatkowym ekranem i coś co szczególnie mocno mi się podoba, czyli stacja dokująca z dodatkowymi portami i wyjściami wideo. Jestem wielkim fanem i zwolennikiem przyszłości, w której tablet zastępuje niektórym osobom notebooka i komputer stacjonarny, dzięki wystarczająco dobrej wydajności i odpowiednim stacjom dokującym. Microsoft zdaje się widzieć potencjał tego rozwiązania, co jest dla mnie świadectwem, że w tej firmy można odnaleźć ślady zdrowego rozsądku.

surface 2 proSurface Pro 2 pozostał tak samo gruby i aktywnie chłodzony, choć miałem nadzieję na zmiany... Przynajmniej funkcjonalność została niezmieniona i Haswell gwarantuje dużo lepszy czas pracy

Reasumując: gdzie Surface 2 z Atomem?

Jeszcze jakoś bym przeżył to, że Surface 2 jest tym czym jest, gdyby Microsoft ogłosił trzeci model tabletu z Atomem, albo Haswell-Y. Tak naprawdę tego oczekiwało większość użytkowników po wczorajszej konferencji, a nie powielania błędów pierwszej generacji, które inżynierowie starali się zakryć szpachlą nowych ekranów i szybszych procesorów. No nic, może Broadwell-Y, następca Bay Traila i kolejny miliard dolarów pleśniejący w magazynach przełamią upór Microsoftu...

dok

3 porty USB 2.0, 1 port USB 3.0, Ethernet, DisplayPort, wyjście słuchawkowe i wejście mikrofonowe – ja chcę więcej takich stacji dokujących!Type CoverNowy Type Cover dostał podświetlenie. Szkoda, że cena pozostała kosmiczna (129 $ – tyle samo ile rewelacyjny zestaw Sculpt Ergonomic Desktop...)

Oceny (10)
Średnia ocena
Twoja ocena
Andree (2013.09.24, 19:42)
Ocena: 8
Te tablety RT nie będą w magazynach leżeć wiecznie - to też kosztuje, a im dłużej leżą tym mniejsza szansa że zostaną kiedykolwiek sprzedane.
Prędzej czy później zostaną wywiezione do firmy zajmującej się utylizacją niesprzedanego sprzętu elektronicznego. Szkoda bo ich wyprodukowanie zanieczyściło środowisko i zużyło wiele cennych zasobów.
Andree (2013.09.24, 19:54)
Ocena: 12
Dodam że moim zdaniem MS mógłby nadal sprzedać te tablety.
Wystarczyłoby dokonać zmian w systemie RT takich jak usunięcie DRM, zainstalowanie pełnej wersji .Net a także dodanie do jądra systemu emulatora X86 wykorzystującego technikę code morphing, znaną z procesorów Transmeta.
ROBERTNIK (2013.09.24, 22:11)
Ocena: 2
@KvM Co prawda nie wiem czy używasz bankowości mobilnej... Ale jak chciał byś z niej skorzystać na RT?
Również mam Vivotaba Smart. Gdyby nie grafika(pomijając ułomność samego Windows dla palca) to sprzęt jest wystarczający. Gdyby nie aplikacje desktop, głównie przeglądarki sprzęt do niczego by się nie nadawał...
Edytowane przez autora (2013.09.24, 22:13)
Buksior (2013.09.25, 15:35)
Ocena: 2
Microsoft widocznie woli się zabezpieczyć na przyszłość i mieć system na ARM-ach. Obecnie wydaje się, że to Intel wyszedł na prowadzenie, ale co będzie za kilka miesięcy albo lat... trudno powiedzieć.

Surface RT jest głównie rywalem dla Androida i IOS, korzysta z tej samej architektury procesora, ma zbliżone (powiedzmy, że nieco większe) możliwości i niestety sporo mniej aplikacji. Choć to czy przeciętny użytkownik tabletu wykorzysta tą większą ilość aplikacji z IOS czy androida mam już wątpliwości.Niemniej to i kiepski PR MS robią swoje. Ahhhhhh no i oczywiście - z tego co się orientuję - brak (łatwej?) możliwości piracenia. To wielu użytkowników odstrasza, jak to trzeba płacić za aplikacje :O?!?!

Odnośnie Surface 2 pro, to ma on zapewne mocniejszego I5, a nie tego bardziej mobilnego czy też atoma, po to zeby był rzeczywiście PRO :)
Gdyby MS zaoferował całą paletę tabletów: 8-calowych, 10, 12 calowych, z różnymi procesorami, ekranami itd. itp. to współpracujący z nimi producenci typu Asus, Samsung, Acer, Toshiba czy Dell nie byliby zbytnio zadowoleni. Choć z tym przypadku dziwi brak 8-calowego tabletu z win RT. Dziwi także brak opcji zakupu tabletu z modemem 3g/LTE (teoretycznie ma za kilka miesięcy być, ale dlaczego tak późno!!?!?).
Edytowane przez autora (2013.09.25, 15:37)
laaval (2013.09.25, 15:54)
Ocena: 1
Buksior (2013.09.25, 15:35)

Surface RT jest głównie rywalem dla Androida i IOS


to jakby Wiking Leśniczówka był rywalem Bayernu. Rynek wyraźnie pokazał gdzie ma Windowsa RT. Nikt tego nie chce.


Buksior (2013.09.25, 16:24)
Ocena: 0
Rynek nie zawsze zachowuje się racjonalnie :)

Android ma takie udziały z powodu tego, że był wcześniej na rynku, dlatego że na rynku jest mnóstwo urządzeń, dlatego że mnóstwo z tego mnóstwa kosztuje grosze, dlatego że jest na niego więcej aplikacji (co jest pochodną popularności), dlatego że łatwo się piraci.

Największym błędem MS była wysoka wycena Surface'ów RT pierwszej generacji, brak modeli 7-8 calowych (które to się obecnie sprzedają znacznie lepiej od tych 9-12 calowych), było/jest w nim też kilka mniejszych mankamentów, ale to nie one są/były decydujące.

A ipady... także były znacznie wcześniej na rynku, także mają znacznie większą bazę aplikacji, a co najważniejsze mają dużą rzeszę funboyów, którzy niezależnie od tego czy jest sens zmiany ich 'starego' ipada/iphone/ipoda, to biegną po nowego.
Edytowane przez autora (2013.09.25, 16:26)
gregorio (2013.09.25, 16:33)
Ocena: 1
Microsoft z powodu monopolu ma po prostu za duzo pieniedzy i zle przyzwyczajenia. Na wprowadzanie kolenjego OSa do tabletow opartych na ARMach jest raczej za pozno. Nazywanie tego windowsem jest zwyklym robieniem ludzi w bambuko. Wyniki sa jakie sa.
SunTzu (2013.09.25, 16:35)
Ocena: 1
Ludzie nie rozumieją, czemu na pierwszym Surface RT nie dało się zainstalować Simsów

Ludzie powinni zrozumieć, że tu chodzi o kasę. MS posuwa się za daleko wraz ze zmniejszającymi się 'dochodami', co wywołuje odwrotną reakcję.
Mogli zrobić emulację, czy coś w tym stylu, tak jak to zrobił Intel w Androidzie, tak jak to zrobiło Apple...
Ale ARM jest tutaj za słabę, więc rozwiązanie weszło za wcześnie.

Nawet gdyby developer chciał przenieść Simy do RT, dalej nie może. Nawet gdyby dali taką możliwość to dalej RT ma nieprzyjazny ekosystem, czemu EA ma wspierać Windows Store mając origina?
gagex (2013.09.25, 16:45)
Ocena: 2
Od Alfy to mi wara! Od ładnych kilkunastu lat nie odstaje w żadnym stopniu od konkurencji :)
A Windows RT jest mi tak samo potrzebny jak Android w tablecie - czyli nie potrzebny. Jeżeli tablet, to tylko do pracy, jeżeli do pracy, to tylko pełnoprawny Windows 8.
TaKeT (2013.09.25, 17:14)
Ocena: 1
Ale jedenym pozytywe surfaca :D jest pierwsze w ARM USB 3.0. którego inni nie chcą uparcie wprowadzić - smartfony za 3 kafle a usb 2.0 dalej króluje :) Ale to chyba nie plus od majkrosoftu tylko od kogo? Nvidii?
BusteR (2013.09.25, 18:52)
Ocena: 0
Surface 2 miałby rację bytu gdyby nie cena.
Jest po prostu zbyt wysoka.
Gdyby cena była adekwatna, to RT w zupełności wystarcza do 99% rzeczy, jakich przeciętny użytkownik oczekuje od tabletu, a nawet więcej dzięki Office.
MS nie robi błędu inwestując w ARM, Ms robi błąd źle go pozycjonując.
Powinien okroić go jak najmocniej, nie robić go takiego premium, tylko po prostu prezentować go jako 'tani tablet'.
Aplikacje? Powstały by! I tak masa aplikacji jest dostępna jako aplikacje webowe a przy rozdzielczości hd ich używanie jest całkiem przyjemne.
Popatrzcie na Chrome, da się to zrobić.
No ale niestety, MS wyskakuje ze sprzętem premium, z ceną premium i chciałby to sprzedawać. Osoby, które chcą i mogą zapłacić tyle, oczekują więcej.

Jak dla mnie to po prostu błędne pozycjonowanie.
Hosterek (2013.09.25, 19:52)
Ocena: 2
'czy z ms leci pilot' Tak, Ballmer. I dopóki zostanie on pokładzie 'samolotu ms', nie ma szans na poprawę.
KvM (2013.09.25, 21:14)
Ocena: 0
BusteR (2013.09.25, 18:52)
Surface 2 miałby rację bytu gdyby nie cena.
Jest po prostu zbyt wysoka.
Gdyby cena była adekwatna, to RT w zupełności wystarcza do 99% rzeczy, jakich przeciętny użytkownik oczekuje od tabletu, a nawet więcej dzięki Office.
MS nie robi błędu inwestując w ARM, Ms robi błąd źle go pozycjonując.
Powinien okroić go jak najmocniej, nie robić go takiego premium, tylko po prostu prezentować go jako 'tani tablet'.
Aplikacje? Powstały by! I tak masa aplikacji jest dostępna jako aplikacje webowe a przy rozdzielczości hd ich używanie jest całkiem przyjemne.
Popatrzcie na Chrome, da się to zrobić.
No ale niestety, MS wyskakuje ze sprzętem premium, z ceną premium i chciałby to sprzedawać. Osoby, które chcą i mogą zapłacić tyle, oczekują więcej.

Jak dla mnie to po prostu błędne pozycjonowanie.

Racja. Gdyby zrobili to samo, ale jako pierwsi przed ipadem to mogliby wygrać. Teraz trzeba płacić za opóźnienie.
kfadrat (2013.09.26, 08:57)
Ocena: -1
najwyraźniej ms teraz rządzą ludzie, którzy uczyli się na branży muzycznej - nie ważne, jakie g***o wypuszczą, odpowiedni marketing i tak to sprzeda. niestety czasy się zmieniły, już nie mamy lat 90, a oni nadal ze swoją próbą dominacji przez gruby portfel... no cóż, steam os, steam box, ios i linux niedługo udowodnią microsoftowi, że ostatnim wielkim tej firmy był gates i czas zająć się wydobyciem ropy naftowej, bo tam liczy się tylko kasa, a nie intelekt...
_anubis_ (2013.09.26, 09:48)
Ocena: -1
To jest wada struktur korporacyjnych, za dużo stołków, a za mało szybkich decyzji, MS cierpi na tym czego nie zrobił 10 lat temu. A czego nie zrobił? Odpowiedź jest z perspektywy czasu oczywista(10lat temu mogła się wydawać bezsensowna i zbyt kosztowna) napisać nowe jądro na modłę linuksa, czyli przestrzeń twórców oprogramowania zostawiamy w spokoju i trzymamy się z daleka. Więc wszystko co bangla na win xp banglało by na dzień dzisiejszy na win 8, bo w tym momencie win 8 byłby pierwszym systemem, który by nowe jądro implementował. A tak co wersja są coraz większe problemy z kompatybilnością względem starych gier. I MS miałby dominacje w systemach operacyjnych na następne 20lat, a tak po za epizodami z linuksem czekam, aż stanie się prawdziwą platforma do grania od dobrych 10 lat. Bo jako gracza tylko to mnie trzyma przy windowsie, bo do reszty z nadwyżką taki ubuntu mi wystarcza.
Edytowane przez autora (2013.09.26, 09:50)
Andree (2013.09.26, 10:31)
Ocena: 2
Litości, co MS obchodzą stare gry?
Gorzej że nie poprawiają oczywistych wad Windows, takich jak ograniczenie długości ścieżki do 260 znaków (MAX_PATH).
Zwracam uwagę że to ograniczenie jest tylko w przestrzeni użytkownika (włącznie z windowsowym explorerem plików), gdyż jądro i system plików NTFS obsługują ścieżki o długości do 32767 znaków, więc konserwowanie tego uciążliwego błędu jest w najwyższym stopniu niezrozumiałe.
Aha, i jeszcze jedno - życzę powodzenia w uruchamianiu programów dla Linuksa skompilowanych do kodu maszynowego 10 lat temu.
Edytowane przez autora (2013.09.26, 11:27)
SunTzu (2013.09.26, 10:57)
Ocena: 0
Andree (2013.09.26, 10:31)
Litości, co MS obchodzą stare gry?
Gorzej że nie poprawiają oczywistych wad Windows, takich jak ograniczenie długości ścieżki do 260 znaków (MAX_PATH).
Zwracam uwagę że to ograniczenie jest tylko w przestrzeni użytkownika (włącznie z windowsowym explorerem plików), gdyż jądro i system plików NTFS obsługują ścieżki o długości do 32767 znaków, więc konserwowanie tego uciążliwego błędu jest w najwyższym stopniu niezrozumiałe.

To weźmy nowe gry....
Np. taki Rage, który działa na OpenGL (DX wykorzystuje tylko do IO), czy Dice, które zapowiedziało stworzenie MANTLE
Czy gry z iOS/Android-a, które mogłyby dziaałać na W8@RT dzięki implementacji Androida w Windowsie.
zpx (2013.09.26, 13:59)
Ocena: 0
Nazwa Microsoft Surface mocno kojarzy mi się z komputerem w postaci stołu, którego blat jest ekranem dotykowym. Jakoś nie mogę przywyknąć, że obecnie Surface to tablet.
ROBERTNIK (2013.09.26, 16:57)
Ocena: 0
Wracając do tej bankowości w IE modenr.
Sprawdziłem i działa. Przysiągł bym że używają jvm...
Teraz pytanie.
IE ma 'białą listę' z apletami java, czy strony banków zwyczajnie jej nie używają?
raximus (2013.09.27, 00:27)
Ocena: -1
Mówiłem że działa, przynajmniej te 20-30 największych, to mnie zminusowali.
ROBERTNIK (2013.09.27, 11:16)
Ocena: 0
No właśnie...
Na stronie ING już na początku jest:
'href='javascript:void(0)' onclick='var wnd=window.open('https://online.ingbank.pl/retail/activate/activate.html'
Więc na moje amatorsko konsumenckie oko musi być biała lista, którą pobłogosławił Microsoft.
W takim razie gdzie jest pełna lista witryn na których działa java? Czy Oracle o tym wie, czy to Microsoftowa jej implementacja?
Ktoś zna odpowiedź?
miekrzy (2013.09.27, 11:21)
Ocena: 0
Emmm, JavaScript nie ma nic wspólnego ze zwykłą Javą...
ROBERTNIK (2013.09.27, 11:44)
Ocena: 0
Chcesz powiedzieć że javascript nie wymaga instalacji JVM?
miekrzy (2013.09.27, 11:58)
Ocena: 0
Oczywiście, że nie. On jest obsługiwany tylko i wyłącznie przez przeglądarkę.
SunTzu (2013.09.27, 12:09)
Ocena: 0
miekrzy (2013.09.27, 11:21)
Emmm, JavaScript nie ma nic wspólnego ze zwykłą Javą...

Ma wspólnego, 'Java' w nazwie :)
ROBERTNIK (2013.09.27, 12:12)
Ocena: 0
Jak przez przeglądarkę? Nie rozumiem tego. Mogę zrozumieć że część javascript wykonywana jest na serwerze. Nadal jednak nigdzie nie dogooglowałem że JVM nie jest do tego potrzebny, no ale i programistą nie jestem...
Celem zrozumienia mógłbym prosić do jakiegoś strawnego źródła?
miekrzy (2013.09.27, 12:14)
Ocena: 0
JavaScript to język skryptowy, który jest obsługiwany przez silnik JavaScript wbudowany w przeglądarkę i nie ma nic wspólnego z wirtualną maszyną Javy.
ROBERTNIK (2013.09.27, 12:44)
Ocena: 0
To po co jest JVM?
miekrzy (2013.09.27, 12:49)
Ocena: 0
Do obsługi skryptów i aplikacji Javy (na przykład na kurniku :P). Ale, jeszcze raz, Java nie ma nic wspólnego z JavaScript!
Edytowane przez autora (2013.09.27, 12:50)
raximus (2013.09.27, 17:39)
Ocena: -1
Ja bym powiedział: JavaScript to przeglądarki, i każda strona w Internecie z tego korzysta. Java czyli JVM to aplikacje takie desktopowe, które jakiś 'geniusz' próbował wrzucić do neta, ale mniej niż 1/100 procenta stron tego używa.
A zbieżność nazw jest przypadkowa, tak jak zamek w kurtce nie ma nic z zamkiem krzyżackim, poza nazwą, i to tylko w polskiej odmianie.
hmm..ok.. (2013.11.04, 03:42)
Ocena: 0
Pracuje mobilnie, zmieniam często mieszkania, itd, potrzebuje też mocnego komputera do rozrywki i pracy, surface pro wydaje się zaprojektowany dla kogoś takiego jak ja...
od jakiegoś czasu rozglądam się za mocnym komputerem ale łatwym w transporcie. Za laptopami nie przepadam (KLAWIATURA brrr)
All_in_One wydają sie lepsze i pewnie w końcu kupie jakiś ale na razie nie moge znaleźć modelu dla siebie, więksość all_in_one komputerów nie można nawet położyć na płasko na biurku bo jakieś dziwne podpórki mają ( a to bardzo wygodna opcja).
Dla mnie najlepszym wyborem byłby nieduży z wbudowaną baterią All_in_One albo duży mocny tablet x86, czyli coś podobnego do SURFACE PRO.
Ale nie traćmy nadzieii na pewno najbardziej innowacyjni goście z Asusa już sie przyglądają i zrobią coś podobnego do SurfacePro.. Tylko 3x lepiej :)
A Surface z win_RT... kupić za kilka miesięcy po przecenie i ....
zintalować Linuxa z tym interfacem co to go Ubuntu projektuje dla smartfonów :) = linux+tegra4 :)

PS. to nie był artykuł o JVM (java virtual machine) ani javascipt :D
jak by ktoś nie zauważył
Zaloguj się, by móc komentować
Najnowsi blogerzy
ZenFistunknown_soliderhainczludojadkrzysztofwolongiewiczPuszorMuMineQPhalandircicior112kozarovvkristoflampart[DH] BanitovhpMade In 3WŚruTubaFoxaZlotoUchyGorylJaRoMalloygatorListonosz_złej_nowinytomeczek80max-bitroksiphaker146Blog technologiczny TECHNETQingwaWodziantracer123Windows7 fanWojtek Żuchowski