
... to nadal zabawa dla umiarkowanych masochistów, ale nie z tego powodu, o którym teraz najprawdopodobniej pomyślałeś. Wydajność zintegrowanych układów graficznych Intela rośnie, dzięki czemu procesor z Irisem Pro radzi sobie z mniej wymagającymi grami, ale Intelowi nadal nie udało się w pełni rozwiązać pewnego starego problemu. Jakiego? Problemu jakości sterowników. Dzisiaj będzie trochę o nich, a także o tym, w co da się pograć na Irisie Pro 6200, w co nie i co na to Skull Canyon i AMD.
Projekt Larrabee został pogrzebany wieki temu (choć dzięki niemu powstały Xeony Phi), a wraz z nim pomysł Intela na wejście na rynek kart graficznych PCI Express, ale to nie znaczy, że mikroprocesorowy gigant nie traktuje poważnie tematu GPU. Przyzwyczailiśmy się już do tego, że niemal z każdym nowym procesorem Intela jest integrowany układ graficzny i układy te nadają się już do czegoś więcej, niż tylko do wyświetlania pulpitu (w przeciwieństwie do integr z „ery GMA”). Coraz częściej widujemy procesory, w których zintegrowany układ graficzny zajmuje więcej miejsca niż rdzenie x86 – szczególnie w procesorach z Irisem Pro, wyposażonych w dodatkowe 128 MB pamięci podręcznej (choć, oczywiście, może ona być wykorzystywana nie tylko przez GPU, ale i przez CPU). Dzięki temu wszystkiemu najmocniejsza integra już nie znajduje się w APU AMD, ale właśnie w procesorze Intela (układy montowane w konsolach zostawmy w spokoju). Co prawda jej moc nie jest wystarczająca do tego, aby grać w Wiedźmina 3 na Ultra (na Low w sumie też nie ;)), ale fani starszych gier, popularnych gier sieciowych, czy tak zwanych „indyków” już nie mają na co narzekać.
Ja używam procesora z Irisem Pro 6200 od kilku miesięcy, a przed przesiadką na Core i5-5675C miałem APU AMD A10-7850K, więc dobrze wiem czego się spodziewać po współczesnych integrach z najwyższej półki. Teoretycznie testy ich wydajności można znaleźć wszędzie (w tym na PCLabie), ale często brakuje w nich pewnego kontekstu i wyraźnego punktu odniesienia, przez co trudno w pełni wyobrazić sobie na co właściwie je stać.
Najważniejsze pytanie: czy pójdzie na tym Crysis?
Wysokie wymagania sprzętowe pierwszego Crysisa przeszły do historii, a powyższe pytanie stało się elementem popkultury graczy, więc rozpoczęcie dywagacji o wydajności Irisa Pro właśnie od niego wydało mi się czymś bardzo oczywistym. A więc, czy na mocnej integrze „pójdzie” Crysis? Tak. W rozdzielczości Full HD, ze średnimi detalami i bez wygładzania krawędzi. Przy takich ustawieniach uzyskuje się średnio około 40 kl./sek. z okazjonalnymi spadkami do 30. GeForce 8800 GTX zmieszczony pod czapką procesora? Całkiem nieźle.
Jaki jest desktopowy odpowiednik Irisa Pro 6200?
Na to pytanie po części odpowiedziałem pod koniec powyższego akapitu. Rzut okiem na 3DMarka Vantage podpowiedział mi, że wydajnościowego odpowiednika tej integry trzeba szukać w blaszakach z 2007 i 2008 roku. Z czeluści redakcyjnej szafy udało się wyciągnąć działającego Radeona HD 4890 (obklejonego pozostałościami izolacji po zabawach w chłodzenie ciekłym azotem), po czym zacząłem porównywać jego osiągi z osiągami Irisa Pro. Efekty? W niektórych grach Radeon był szybszy o około 30% (na przykład w Crysisie), w innych o kilkanaście (na przykład w Tomb Raiderze), a w pewnych sytuacjach to integra Intela dawała stabilniejszą i bardziej przewidywalną wydajność (w Mass Effect 3). Wynika z tego, że ogólna wydajność tego zintegrowanego układu graficznego jest porównywalna z wydajnością Radeona HD 4850/Radeona HD4870/GeForce'a GTX 8800/GTX 260, czyli pierwszych generacji kart graficznych DirectX 10. Swoją drogą, to właśnie od tych kart zaczęła się moja przygoda z PCLabem. Ale ten czas leci, prawda?
W co da się grać na przerośniętej integrze Intela?
Zostawmy jednak w spokoju rozczulanie się nad upływem czasu, a przeszłość pozostawmy historykom. Najważniejsze pytanie brzmi: co lubię w życiu robić w co tak naprawdę da się dziś pograć na takim skurczonym Radeonie HD 4850?
Po pierwsze, w popularne gry sieciowe. DOTA 2, League of Legends, Heroes of the Storm, Counter Strike: Global Offensive, World of Tanks, Starcraft 2 i tak dalej. Wszystkie te gry działają na Irisie Pro 6200 w rozdzielczości Full HD ze średnio-niskimi ustawieniami jakości obrazu w około 60 kl./sek. (jeśli komuś wystarcza 40 kl./sek. to może sobie pozwolić na trochę wyższe detale, tylko trzeba uważać na wszelkie opcje związane z jakością cieni, które to przeważnie są najbardziej kosztowne). To istotna informacja, bo w praktyce oznacza to, że spora część pecetowych graczy może nie potrzebować niczego mocniejszego od integry pokroju Irisa Pro, bo i tak nie mają oni czasu na granie w cokolwiek innego, co wymagałoby mocniejszego GPU, a także wielu z nich woli grać bez „rozpraszaczy uwagi”, czyli dodatkowych efektów graficznych. Iris Pro to nie cud techniki i nie zadowoli wszystkich, ale pozwala on na komfortową zabawę w najpopularniejsze gry na blaszaka, więc Intelowi udało się z Irisem Pro wstrzelić z jego wydajnością w bardzo ważne miejsce.
Po drugie, da się na nim grać w hity sprzed 3-4 lat. Przeważnie działają one w rozdzielczości Full HD na średnich lub wysokich detalach w 30 kl./sek. Tomb Raider z 2013 roku:
W Deus Ex: Human Revolution trzeba wyłączyć najwyższą jakość SSAO:
W Mass Effect 3 można włączyć dynamiczne cienie i antyaliasing:
W Shogun 2: Total War, po wyłączeniu cieni i obniżeniu jakości drzew i trawy, można pograć na średnich detalach z MLAA. Trzeba tylko uważać na to, że gra ta źle wykrywa dostępną ilość pamięci karty graficznej i aby ominąć pewne wynikające z tego ograniczenia i odblokować wszystkie ustawienia graficzne, konieczne jest edytowanie jednego pliku konfiguracyjnego:
No i Cywilizacja V, w którą można spokojnie grać na najwyższych ustawieniach graficznych (ale bez AA, którego nie da się włączyć...) i cieszyć się, że dzięki wydajnemu procesorowi przeliczanie kolejnych tur nie trwa wieki:
To fakt, że wymienione powyżej gry nawet w dniach swojej młodości nie były zbyt wymagające i jakości ich grafiki daleko do Crysisa 3 (który trafił na rynek w 2013 roku, czyli tym samym, co Tomb Raider), ale nadal są to dobre gry, więc jeśli ktoś trzyma się zasady, że gry AAA kupuje dopiero po wydaniu do nich wszystkich łatek, DLC i obniżeniu ich ceny o 75%, to Iris Pro nawet daje radę.
Emulowanie Wii i PS 2 to też (przeważnie) nie problem
Ale o tym będzie oddzielny tekst. Na razie pozostawię Was z krótkimi nagraniami z Super Mario Galaxy uruchomionym w Full HD i z wgraną paczką tekstur o wysokiej rozdzielczości i z Mario Kart Wii.
A co z nowymi grami?
To już zależy od gry i tego, jak się skaluje. W GTA V na najniższych detalach da się grać w Full HD (choć obniżenie rozdzielczości do 1600 × 900 pomaga w utrzymaniu płynności powyżej 30 kl./sek. w każdym miejscu gry).
W Metal Gear Solid V: Phantom Pain konieczna jest redukcja jakość postprodukcji i wyłączenie wolumetrycznych chmur. Gdy się to zrobi, to można grać w ten tytuł z zablokowanymi 30 kl./sek. w rozdzielczości 1600 × 900:
The Talos Principle (jedną z moich ulubionych gier) przeszedłem w Full HD ze średnimi detalami:
A więc niektóre nowe gry działają i robią to całkiem nieźle. Dużo gorzej jest z nowościami znanymi ze swoich wysokich wymagań. W Wiedźminie 3, Dark Souls 3, czy Rise of the Tomb Raider –nawet po ustawieniu najniższych detali i rozdzielczości 720p – trzeba się liczyć ze spadkami płynności animacji do 20-25 kl./sek.
Krótko mówiąc, nowa fala bardzo wymagających tytułów AAA na razie jest poza zasięgiem jakiejkolwiek integry. Ale, jak wspominałem we wstępie, to nie wydajność jest największym problemem układów graficznych Intela. Czas na kilka słów o sterownikach.
Sterowniki to nadal problem Intela
Choć trzeba przyznać, że i tak są znacznie lepsze, niż były w czasach „ery GMA”, to i tak daleko im do ideału. Skalę problemu łatwo zrozumieć patrząc na listę znanych błędów dołączoną do ostatniego wydania sterowników Intela:
Niebieska krew w Far Cry Primal?
Wygląda to trochę przerażająco, prawda? W praktyce nie jest aż tak źle, ale w czasie ostatnich miesięcy spędzonych z platformą opartą na Core i5-5675C różnego rodzaju problemy z grami napotykałem zauważalnie częściej, niż w czasie użytkowania A10-7850K. Migające cienie w Tomb Raiderze 2013, migająca woda w Crysisie, znikające tekstury w Psychonauts, niemożność włączenia wygładzania krawędzi w Cywilizacji V, długo nienaprawiany problem z animacjami twarzy w filmikach w Rise of the Tomb Raider (rozwiązany dopiero tydzień temu). Do tego emulator Dolphin, z powodu jakiegoś starego błędu w sterownikach, przez długi czas działał tylko w trybie OpenGL, a PCSX2 – tylko w trybie DirectX.
Poza tym, o ile Nvidia i AMD często przygotowują nowe wersje sterowników tworzonych z myślą o poprawieniu działania ważnych nowych gier, to Intel nie ma takiego zwyczaju, przez co na poprawienie wydajności w nowościach i naprawienie pewnych błędów trzeba czekać nawet kilka tygodni. Na przykład na naprawienie animacji twarzy w Rise of the Tomb Raider trzeba było czekać aż dwa miesiące i aż strach pomyśleć ile czasu będzie trzeba czekać, aż włączenie trybu DirectX 12 w tej grze nie będzie się wiązało ze spadkiem płynności animacji o 30%...
Teoretycznie nie ma to większego znaczenia, bo integry Intela to nie jest sprzęt dla maniaków growych nowości, ale jednak Intel coraz częściej próbuje promować małe komputery z Irisami maści wszelakiej jako „kieszonkowe” pecety dla mniej wymagających graczy. Szczególnie mocno jest to podkreślane w przypadku Skull Canyon.
Co z potencjałem Skull Canyon?
Jeśli ktoś z Was jeszcze nie słyszał o Skull Canyon, to jest to nowy NUC Intela, który ma trafić do sprzedaży w przyszły miesiącu.
Najważniejszym jego elementem jest procesor Core i7-6770HQ – 45-watowa jednostka z czterema rdzeniami taktowanymi zegarem 2,6 GHz (turbo do 3,5 GHz), HT i układem graficznym Iris Pro 580. Iris Pro 580 ma 50% więcej jednostek wykonawczych niż Iris Pro 6200 (72 zamiast 48) i w i7-6770HQ są one taktowane zegarem 950 MHz (w Core i5-5675C jest to 1100 MHz, a w i7-5775C – 1,15 GHz). Czyli zintegrowany układ graficzny Skull Canyona powinien być o jakieś 20-30% wydajniejszy od Irisa Pro 6200, co postawi go na poziomie wydajności Radeona HD 4890, Radeona HD 5830, czy GeForce'a GTX 460. Całkiem nieźle, jak na pudełko o wymiarach 216 × 116 × 23 mm, prawda? Ale jeśli Intel chce wykorzystać pełnię potencjału tego pudełka, to musi się bardziej przyłożyć do kwestii sterowników, bo jeśli ktoś wyda na nie niemałe pieniądze, podłączy do telewizora i jego oczom ukażą się migające cienie i tekstury, to szybko zrazi się do grania na integrach Intela na długie lata, bo nie każdy ma tyle cierpliwości i wyrozumiałości co ja...
Wygląda na to, że jeszcze przez jakiś czas najmocniejsze integry Intela nie będą miały równej konkurencji wydajnościowej ze strony AMD. Co prawda w internecie można znaleźć plotki o APU z rodziny Bristol Ridge z 12 lub 16 CU, które byłoby porównywalne z konsolowymi SoC-ami, jednak nadal są to tylko plotki i osobiście wątpię w to, że układ tego typu pojawi się na rynku przed przejściem AMD na proces 14/16 nm. A nawet jeśli coś takiego powstanie, to TDP takiego APU znacznie przekroczyłoby 45 W... Intel ma więc przynajmniej rok spokoju, który powinien zostać wykorzystany na dopracowanie sterowników, bo nawet jeśli przyszłoroczne APU z rdzeniami Zen i GPU opartymi na architekturze GCN 1.3 nie będą tak szybkie i tak efektywne energetycznie, jak konkurencja Intela, ale będą wystarczająco dobre, to osobiście wolałbym coś trochę wolniejszego i mniej problematycznego. Nie to, że sterowniki AMD są jakieś cudowne i całkowicie bezproblemowe, ale jednak użytkowanie Kaveri było trochę mniej stresujące, bo jeśli na tym APU coś nie chce działać, to ze względu na wydajność, a nie kaprysy sterowników.
Brakuje mi Cities Skylines w takich te(k)stach, czy choćby tych o laptopach. Na szczęście sam mogłem sprawdzić, jak ono działa na lapku z i5 Sky + HD520, ale to nie zmienia faktu, że brakuje.
Niestety jest to gra, od której muszę się trzymać z daleka, bo gdy siadam do gier tego typu, to zawsze mam problem z wyłączeniem ich
Ja tu widzę inny problem. Powoli CPU staje się integrą w GPU, a to pokazuje jak bardzo tracimy na mocy CPU.
Sprawa jest dość bolesna o tyle, że jak zrobisz sobie wykres procesorów mobilnych/desktop od czasów Core2Duo po dziś dzień za ~1000zł... to wyjdzie jak bardzo Intel zaniedbał.
____
Co do testów fajny jest temat jeśli chodzi o grafikę 3d. Przy kaszy tak dużej, gdy do kreślenia się ma głównie proste rzeczy, prostackie shadery-> programy pro.
To zupełnie co innego niż gra gdzie np. bardzo dużo dzieje się w postprocessingu (nawet najwięcej), którego praktycznie nie ma w programach do grafiki 3d.
Gdyby stery były lepsze
(piszę z pamięci ustawienia)
Bioshock 1366x768 40-60fps nie pamiętam detali, na pewno nie najniższe.
CoJ Gunslinger 720p @ średnie 35-60fps
DmC 1600x900 low + lock na 30fps
Remember me 1366x768 low 30-60fps
RE 4 HD 1600x900 medium + tekstury HD @ lock 30fps
RE revelations szło na max w 900p z drobnymi spadkami, ale to port z jakiegoś handhelda, powinno śmigać na kalkulatorach.
RE 5 900p @ średnie + lock 30fps
TR Underworld 900p wysokie i przeważnie 60fps.
To samo tyczy się APU AMD, które obecnie przegrywają z Irisem PRO. Tyle tylko że na APU AMD nikt nie piśnie słowa, 'bo to AMD'. I wiadomo, że 'gpu w APU zawsze jest super ekstra', a to od Intela mimo, że znacznie szybsze, nagle okazuje się 'tylko do pulpitu'.
Taka hipokryzja....
Jak stać kogoś na CPU z takim Irysem, to dwóch stów na kartę nie dołoży?
Ja to bym wolał żeby integr w ogóle nie było, a za to ceny CPU niższe.
Najbardziej skorzystał by na tym segment low-end właśnie.
Tylko to by był wtedy taki przyzwoity low-end, a nie to co z tą integrą jest nadal.
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-7770-vs-GeForce-820M
Tutaj jest wrzucony równorzędny układ do 8800, bo wyniki z FPS były.
Taka hipokryzja....
Bo jest taka magia jak suwaki detali i rozdzielczość. Jak odpowiednio ustawisz, to na integrze pograsz a jak ustawisz inaczej to dobijesz nawet najpotężniejsze karty.
Tekst zaraz przeczytam, bo 'to jest to'.
Tekst zaraz przeczytam, bo 'to jest to'.
DolphinBar. Zdecydowanie najwygodniejsze rozwiązanie. Przez pewien czas kombinowałem z odbiornikiem Bluetooth na płycie głównej i oryginalnym sensorbarem Wii, ale w pewnym momencie kupiłem na e-bayu DophinBara i nie żałuję.
Zycie w stolicy ma swoje plusy. Na pewno nie przeprowadziłbym się ani na wieś ani do żadnego innego miasta w Polsce.
Tylko jakiś się cooler przyda - ten nowy od AMD nie wiem czy wystarczy
To samo tyczy się APU AMD, które obecnie przegrywają z Irisem PRO. Tyle tylko że na APU AMD nikt nie piśnie słowa, 'bo to AMD'. I wiadomo, że 'gpu w APU zawsze jest super ekstra', a to od Intela mimo, że znacznie szybsze, nagle okazuje się 'tylko do pulpitu'.
Taka hipokryzja....
Jaka hipokryzja? Aby dostać wydajne iGPU od Intela trzeba wydać kupę kasy na Broadwella, bo zintegrowane układy w Skylake'ach (nie mówiąc już o Haswellach) są znacznie słabsze od tego, co ma się w A10-7850K. Przy czym ten A10-7850K spokojnie można kupić za 460 złotych - co kupię od Intela w tej cenie i w co na tym pogram =]? Za ~500 mogę dorwać i3-6100, który ma HD 530. Trudno znaleźć dobre testy porównawcze, ale np. w Wiedźminie 3 R7 radzi sobie zdecydowanie lepiej od HD 530.
Porównuj produkty z tej samej półki cenowej. I nawet nie próbuj wrzucać testów z TH, bo są one zwyczajnie mało wiarygodne. Nazywasz ludzi hipokrytami, a sam jesteś zaślepionym manipulatorem i porównujesz APU z dwa razy droższym Iris Pro.
Widząc, co AMD zrobiło z wydajnością serii starszych niż 7xxx, wiele to nie mówi, bo oznaczałoby to dość szeroki zakres wydajności.
To samo tyczy się APU AMD, które obecnie przegrywają z Irisem PRO. Tyle tylko że na APU AMD nikt nie piśnie słowa, 'bo to AMD'. I wiadomo, że 'gpu w APU zawsze jest super ekstra', a to od Intela mimo, że znacznie szybsze, nagle okazuje się 'tylko do pulpitu'.
Taka hipokryzja....
Jaka hipokryzja? Aby dostać wydajne iGPU od Intela trzeba wydać kupę kasy na Broadwella, bo zintegrowane układy w Skylake'ach (nie mówiąc już o Haswellach) są znacznie słabsze od tego, co ma się w A10-7850K. Przy czym ten A10-7850K spokojnie można kupić za 460 złotych - co kupię od Intela w tej cenie i w co na tym pogram =]? Za ~500 mogę dorwać i3-6100, który ma HD 530. Trudno znaleźć dobre testy porównawcze, ale np. w Wiedźminie 3 R7 radzi sobie zdecydowanie lepiej od HD 530.
Porównuj produkty z tej samej półki cenowej. I nawet nie próbuj wrzucać testów z TH, bo są one zwyczajnie mało wiarygodne. Nazywasz ludzi hipokrytami, a sam jesteś zaślepionym manipulatorem i porównujesz APU z dwa razy droższym Iris Pro.
Cena nie ma tu nic do rzeczy. Albo uznajemy że dany poziom wydajności nadaje się do gier i wówczas konsekwentnie uznajemy WSZYSTKIE IGP które go oferują za nadające się do gier, albo uznajemy, że dana wydajność kwalifikuje IGP jako nienadający się do gier i analogicznie także konsekwentnie uznajemy WSZYSTKIE IGP o takiej wydajności jako nienadające się do gier.
Jeżeli najszybsze 'APU' Intela uznamy za nienadające się do gier, to analogicznie WSZYSTKIE APU od AMD (które są wolniejsze) należy uznać za TYM BARDZIEJ nienadające się do gier.
Cena jest sprawą wtórną. O przydatności do gier nie decyduje cena tylko wydajność. Komfort grania się nie zmieni od tego ile PLN wydasz na CPU/GPU, zmieni się tylko zależnie od fps, nie od ceny.
Jaka hipokryzja? Aby dostać wydajne iGPU od Intela trzeba wydać kupę kasy na Broadwella, bo zintegrowane układy w Skylake'ach (nie mówiąc już o Haswellach) są znacznie słabsze od tego, co ma się w A10-7850K. Przy czym ten A10-7850K spokojnie można kupić za 460 złotych - co kupię od Intela w tej cenie i w co na tym pogram =]? Za ~500 mogę dorwać i3-6100, który ma HD 530. Trudno znaleźć dobre testy porównawcze, ale np. w Wiedźminie 3 R7 radzi sobie zdecydowanie lepiej od HD 530.
Porównuj produkty z tej samej półki cenowej. I nawet nie próbuj wrzucać testów z TH, bo są one zwyczajnie mało wiarygodne. Nazywasz ludzi hipokrytami, a sam jesteś zaślepionym manipulatorem i porównujesz APU z dwa razy droższym Iris Pro.
Cena nie ma tu nic do rzeczy. Albo uznajemy że dany poziom wydajności nadaje się do gier i wówczas konsekwentnie uznajemy WSZYSTKIE IGP które go oferują za nadające się do gier, albo uznajemy, że dana wydajność kwalifikuje IGP jako nienadający się do gier i analogicznie także konsekwentnie uznajemy WSZYSTKIE IGP o takiej wydajności jako nienadające się do gier.
Jeżeli najszybsze 'APU' Intela uznamy za nienadające się do gier, to analogicznie WSZYSTKIE APU od AMD (które są wolniejsze) należy uznać za TYM BARDZIEJ nienadające się do gier.
Cena jest sprawą wtórną. O przydatności do gier nie decyduje cena tylko wydajność. Komfort grania się nie zmieni od tego ile PLN wydasz na CPU/GPU, zmieni się tylko zależnie od fps, nie od ceny.
Masz 1200zl - kup GPU i CPU do grania. Kupisz. Masz 500-600zl. Kup GPU i CPU do grania. Z nowych to jakiś Pentium i 250X. Porównaj wydajność - ile duet za 1200zl będzie lepszy od singla za 1200zl a ile lepszy będzie duet za 600zl od singla za 600zl?
APU do Intela nadaje się do sieciowek i kosztuje 1200zl, AMD nadaje się do sieciowek i kosztuje 600zl. Wybierzesz Intela?
Cena nie ma tu nic do rzeczy. Albo uznajemy że dany poziom wydajności nadaje się do gier i wówczas konsekwentnie uznajemy WSZYSTKIE IGP które go oferują za nadające się do gier, albo uznajemy, że dana wydajność kwalifikuje IGP jako nienadający się do gier i analogicznie także konsekwentnie uznajemy WSZYSTKIE IGP o takiej wydajności jako nienadające się do gier.
Jeżeli najszybsze 'APU' Intela uznamy za nienadające się do gier, to analogicznie WSZYSTKIE APU od AMD (które są wolniejsze) należy uznać za TYM BARDZIEJ nienadające się do gier.
Cena jest sprawą wtórną. O przydatności do gier nie decyduje cena tylko wydajność. Komfort grania się nie zmieni od tego ile PLN wydasz na CPU/GPU, zmieni się tylko zależnie od fps, nie od ceny.
Masz 1200zl - kup GPU i CPU do grania. Kupisz. Masz 500-600zl. Kup GPU i CPU do grania. Z nowych to jakiś Pentium i 250X. Porównaj wydajność - ile duet za 1200zl będzie lepszy od singla za 1200zl a ile lepszy będzie duet za 600zl od singla za 600zl?
APU do Intela nadaje się do sieciowek i kosztuje 1200zl, AMD nadaje się do sieciowek i kosztuje 600zl. Wybierzesz Intela?
Odpowiem w ten sposób:
Masz 2 CPU z IGP ('APU' - jak zwał tak zwał)
1. Jeden osiąga wydajność 30 fps i kosztuje 1 mln zł
2. Drugi osiąga 15 fps i kosztuje 1 grosz
Pytanie: który bardziej nadaje się do gier?
Artykuł o Crysisie z 2007 roku. Tymczasem po prawie 10 latach od jego napisania cały intelowy low-end nadal siedzi na dwóch jajkach, a 6 rdzeni to hohoho, hajęd że japierdziu.
Masz 2 CPU z IGP ('APU' - jak zwał tak zwał)
1. Jeden osiąga wydajność 30 fps i kosztuje 1 mln zł
2. Drugi osiąga 15 fps i kosztuje 1 grosz
Pytanie: który bardziej nadaje się do gier?
Żaden się nie nadaje, choć zapewne większość wybrałaby APU za 1 centa.
Ciekawe jest natomiast jak kompletnie pomijasz relację cena/wydajność, która jest jedną z kluczowych przy dokonywaniu zakupu.
Kiedy w styczniu 2014 zadebiutowało Kaveri, to jednym z głównych i zresztą sensownych argumentów przeciwko A10-7850 (wówczas 179 dolarów) był fakt, iż w podobnej albo nawet niższej cenie można było kupić FX-6300 czy i3 plus low-endowa karta graficzna i uzyskać znacznie lepszą wydajność (zwłaszcza GPU).
W stosunku do i5-5675c można użyć dokładnie tego samego argumentu, o czym wspomniał już Tabalan.
Btw, interesujące jak całkowitym milczeniem pomijasz znacznie większą problematyczność sterowników Intela, co podkreślono w artykule.
Czy jest wyjście, W sumie poste zapewni DDR4, ale jeszcze lepszym rozwiązaniem byłby krzyżowy kontroler pamięci, jak w rasowych GPU, ale wtedy zamiast Dual-Chanel musielibyśmy mieć Quad-chanel. Dopiero w takim konfigu IGPU mogłoby rozwinąć skrzydła.
Ostatecznie HBM jako pamięć da IGPU.
Co do dyskusji Intel czy APU AMD. Jak intel w cenie A10, zrobi porównywalny proc z IGPU, to można dopiero dyskutować, tak to nie ma o czym rozmawiać. Ktos tu twierdzi no bo Intel też się nadaje. Tak zimą traktor z pługiem za 80 tyś też lepszy do jazdy po drodze, a jednak większość wybiera auto za średnio 40 tyś.
PS. Nie bronię tutaj wcale AMD, bo trochę sie pogubili, ale miejmy nadzieję że ZEN to nie będzie tylko SEN.
A co do Bojownika Intela Grave - nie odpowiedziałeś mi
Do grania na full nigdy nie wystarczało 1200 zł za CPU i GPU. Chyba że dolar był po 2,50zl.
Najwyżej będzie jakiś układ do grania na medium za spora kasę w małych obudowach. Mi wystarcza
Jaka hipokryzja? Aby dostać wydajne iGPU od Intela trzeba wydać kupę kasy na Broadwella, bo zintegrowane układy w Skylake'ach (nie mówiąc już o Haswellach) są znacznie słabsze od tego, co ma się w A10-7850K. Przy czym ten A10-7850K spokojnie można kupić za 460 złotych - co kupię od Intela w tej cenie i w co na tym pogram =]? Za ~500 mogę dorwać i3-6100, który ma HD 530. Trudno znaleźć dobre testy porównawcze, ale np. w Wiedźminie 3 R7 radzi sobie zdecydowanie lepiej od HD 530.
Porównuj produkty z tej samej półki cenowej. I nawet nie próbuj wrzucać testów z TH, bo są one zwyczajnie mało wiarygodne. Nazywasz ludzi hipokrytami, a sam jesteś zaślepionym manipulatorem i porównujesz APU z dwa razy droższym Iris Pro.
A w kwestii grania na iGPU - zawsze jak jestem bez grafy bo często żongluję to odpalam jakieś starocie by sobie pograć
Jak stać kogoś na CPU z takim Irysem, to dwóch stów na kartę nie dołoży?
Ja to bym wolał żeby integr w ogóle nie było, a za to cenny CPU niższe.
Najbardziej skorzystał by na tym segment low-end właśnie.
Problem zaczyna się, kiedy chcesz zbudować komputer w którym dedykowana karta graficzna się nie zmieści.
Jednak miło by było mieć wybór - jedna linia CPU z iGPU a druga bez.
Oj, narażasz się fanom AMD narażasz... Przecież każdemu karty AMD działają bez zarzutu. Jeśli Tobie nie działała to nie jest wina kiepskiego projektu (AMD), nędznych sterowników (AMD) ani dziadowskiego wykonania (ASUS?). Wszystkie problemy to WYŁĄCZNIE TWOJA WINA
Czy jest wyjście, W sumie poste zapewni DDR4, ale jeszcze lepszym rozwiązaniem byłby krzyżowy kontroler pamięci, jak w rasowych GPU, ale wtedy zamiast Dual-Chanel musielibyśmy mieć Quad-chanel. Dopiero w takim konfigu IGPU mogłoby rozwinąć skrzydła.
Ostatecznie HBM jako pamięć da IGPU.
Co do dyskusji Intel czy APU AMD. Jak intel w cenie A10, zrobi porównywalny proc z IGPU, to można dopiero dyskutować, tak to nie ma o czym rozmawiać. Ktos tu twierdzi no bo Intel też się nadaje. Tak zimą traktor z pługiem za 80 tyś też lepszy do jazdy po drodze, a jednak większość wybiera auto za średnio 40 tyś.
PS. Nie bronię tutaj wcale AMD, bo trochę sie pogubili, ale miejmy nadzieję że ZEN to nie będzie tylko SEN.
Intel kwestię powolnej pamięci iGPU chciał ostatnio rozwiązać za pomocą cache L4. Zawsze to lepsze od DDR3... Chociaż i tak kilkukrotnie wolniejsze od GDDR5(X)
GM206 ma dual channel i daje radę. Może być nawet pojedynczy kanał pamięci byle szybkość była zadowalająca
https://www.youtube.com/watch?v=SDuWK8KZr-o
Oj, narażasz się fanom AMD narażasz... Przecież każdemu karty AMD działają bez zarzutu. Jeśli Tobie nie działała to nie jest wina kiepskiego projektu (AMD), nędznych sterowników (AMD) ani dziadowskiego wykonania (ASUS?). Wszystkie problemy to WYŁĄCZNIE TWOJA WINA
oj ale taka prawda! miałem karty i amd i nv i 'karty' intela. amd chodziły BEZ problemów. z drugiej strony Nvidia jedna mi eksplodowała(w bardzo dosłownym znaczeniu tego słowa
Z trzeciej strony karty intela po prostu były.
Zdanie mam identyczne jak koledzy wyżej, gdyby najwydajniejsze igpu intela było w słabszych procesorach to byl by to ficzer, a tak to jest głupota. Osobiście znam 1 osobę która jest w stanie sensownie tego użyć...a i ona robiła to z ciekawości.
Ja gralem nawet w strzelanki 3D z sukcesami... na touchpadzie. Po za faktem, że gry krzyczaly o brak T&L gralo sie zacnie
Arcanum na tej karcie z 3 razy przeszedłem
To żeś wyskoczył. Od Sandy Bridge integry Intela wyglądają zupełnie inaczej. Sam niedawno na swojej antycznej maszynie do pisania odpaliłem WoT w 1024x768 w laptopie z i3 Sandy Bridge i HD3000. Wszystko na low - 30-40 klatek. Jasne, że to katorga, ale to wyszło kiedy, 2013? Potem było lepiej, więc myślę, że obecna integra Intela w FHD z rozsądnymi ustawieniami takiego WoTa pociągnie, ale z tymi kartami problem z reguły jest ze sterownikami - developerzy w zasadzie ignorują te integry, bardzo rzadko są na liście oficjalnie wspieranych kart, no i czasem jest problem - nawet ze starszymi tytułami, które ta integra uciągnie bez problemu, ale że to ani zielone, ani czerwone, może być problem z odpaleniem.
No, ale od kiedy do produktów Apple integry Intela zaczęły trafiać to się trochę zmienia.
oj ale taka prawda! miałem karty i amd i nv i 'karty' intela. amd chodziły BEZ problemów. z drugiej strony Nvidia jedna mi eksplodowała(w bardzo dosłownym znaczeniu tego słowa
Z trzeciej strony karty intela po prostu były.
Zdanie mam identyczne jak koledzy wyżej, gdyby najwydajniejsze igpu intela było w słabszych procesorach to byl by to ficzer, a tak to jest głupota. Osobiście znam 1 osobę która jest w stanie sensownie tego użyć...a i ona robiła to z ciekawości.
U mnie Intel przekłamywał na niektórych programach, AMD wiecznie się zawieszało, Nvidia zaczęła dobrze chodzić po wymianie płyty głównej - czyli nie ma dobrej marki na rynku
Jeśli Ci karty graficzne 'eksplodują' to wymień zasilacz
Było kupić 960? Połowa pieniędzy a knociłaby się tak samo
Tak z ciekawości: nie masz czasem jakiegoś innego urządzenia AMD w tym komputerze? Skąd niby błąd sterownika AMD, skoro masz kartę Nvidii?
oj ale taka prawda! miałem karty i amd i nv i 'karty' intela. amd chodziły BEZ problemów. z drugiej strony Nvidia jedna mi eksplodowała(w bardzo dosłownym znaczeniu tego słowa
Z trzeciej strony karty intela po prostu były.
Zdanie mam identyczne jak koledzy wyżej, gdyby najwydajniejsze igpu intela było w słabszych procesorach to byl by to ficzer, a tak to jest głupota. Osobiście znam 1 osobę która jest w stanie sensownie tego użyć...a i ona robiła to z ciekawości.
U mnie Intel przekłamywał na niektórych programach, AMD wiecznie się zawieszało, Nvidia zaczęła dobrze chodzić po wymianie płyty głównej - czyli nie ma dobrej marki na rynku
Jeśli Ci karty graficzne 'eksplodują' to wymień zasilacz
Było kupić 960? Połowa pieniędzy a knociłaby się tak samo
Tak z ciekawości: nie masz czasem jakiegoś innego urządzenia AMD w tym komputerze? Skąd niby błąd sterownika AMD, skoro masz kartę Nvidii?
Pewnie nie odinstalował starego. Albo deinstalator sterownika nie był zbyt dokładny i jakieś wpisy w rejestrze pozostały.
oj ale taka prawda! miałem karty i amd i nv i 'karty' intela. amd chodziły BEZ problemów. z drugiej strony Nvidia jedna mi eksplodowała(w bardzo dosłownym znaczeniu tego słowa
Z trzeciej strony karty intela po prostu były.
Zdanie mam identyczne jak koledzy wyżej, gdyby najwydajniejsze igpu intela było w słabszych procesorach to byl by to ficzer, a tak to jest głupota. Osobiście znam 1 osobę która jest w stanie sensownie tego użyć...a i ona robiła to z ciekawości.
U mnie Intel przekłamywał na niektórych programach, AMD wiecznie się zawieszało, Nvidia zaczęła dobrze chodzić po wymianie płyty głównej - czyli nie ma dobrej marki na rynku
Jeśli Ci karty graficzne 'eksplodują' to wymień zasilacz
Było kupić 960? Połowa pieniędzy a knociłaby się tak samo
Tak z ciekawości: nie masz czasem jakiegoś innego urządzenia AMD w tym komputerze? Skąd niby błąd sterownika AMD, skoro masz kartę Nvidii?
tamten gf to nie wina zasilacza ake to poczatek milenium byl, nie 960 wtedy nie bylo jeszcze jak kupowalem... juz pomijam fakt ze za slaby jest dla mnie. a z tym amd to nie mam pojecia. poprzednio w tym kompie siedzial radeon ale w miedzy czasie nowy system postawilem wiec... pojecia nie mam. nie zmiania to faktu ze wywala mi blad sterownika AMD ktorego nie ma i nie bylo
tamten gf to nie wina zasilacza ake to poczatek milenium byl, nie 960 wtedy nie bylo jeszcze jak kupowalem... juz pomijam fakt ze za slaby jest dla mnie. a z tym amd to nie mam pojecia. poprzednio w tym kompie siedzial radeon ale w miedzy czasie nowy system postawilem wiec... pojecia nie mam. nie zmiania to faktu ze wywala mi blad sterownika AMD ktorego nie ma i nie bylo
Morał z tego taki, że nie należy zaczynać nowego milenium ze starą kartą graficzną
960-tka to owoc obecnej mody na downsizing i ekologię. Jest niczym Ford Mustang Ecoboost
Twoje przygody pokazują, że miałem rację pisząc kiedyś na najczystszym z portali internetowych, że Crimson popsuje nawet GeForce'a. Jak to życie wciąż udowadnia, że jestem nieomylny...
Jeśli zaktualizowałeś system a nie zainstalowałeś od zera to błędy rejestru pozostały. Może stąd ten błąd? Coś konkretnego Ci wypisuje komputer kiedy błąd się pojawia? Może to też być wina jakiegoś oprogramowania do OC. Nie masz czasem procesora AMD? Może APU?
tamten gf to nie wina zasilacza ake to poczatek milenium byl, nie 960 wtedy nie bylo jeszcze jak kupowalem... juz pomijam fakt ze za slaby jest dla mnie. a z tym amd to nie mam pojecia. poprzednio w tym kompie siedzial radeon ale w miedzy czasie nowy system postawilem wiec... pojecia nie mam. nie zmiania to faktu ze wywala mi blad sterownika AMD ktorego nie ma i nie bylo
Morał z tego taki, że nie należy zaczynać nowego milenium ze starą kartą graficzną
960-tka to owoc obecnej mody na downsizing i ekologię. Jest niczym Ford Mustang Ecoboost
Twoje przygody pokazują, że miałem rację pisząc kiedyś na najczystszym z portali internetowych, że Crimson popsuje nawet GeForce'a. Jak to życie wciąż udowadnia, że jestem nieomylny...
Jeśli zaktualizowałeś system a nie zainstalowałeś od zera to błędy rejestru pozostały. Może stąd ten błąd? Coś konkretnego Ci wypisuje komputer kiedy błąd się pojawia? Może to też być wina jakiegoś oprogramowania do OC. Nie masz czasem procesora AMD? Może APU?
jaka aktualizacja? od zera instalowany bo stary umarl. a blad to: '-1' piknie pokaze sie okienko i tyle...
jaka aktualizacja? od zera instalowany bo stary umarl. a blad to: '-1' piknie pokaze sie okienko i tyle...
Masz błąd '-1' bo kart graficznych AMD też masz '-1'... ha, ha, ha
Tak serio to słyszę o czymś takim pierwszy raz.
Sprawdziłbym jeszcze czy to nie jest wina płyty głównej, bo niektóre mają wbudowane GPU. Może robi się jakiś konflikt? Zobacz czy w BIOS masz powyłączane wszystkie niepotrzebne rzeczy, czy w menedżerze urządzeń wyłączona jest karta zintegrowana z płytą główną, może jakiegoś sterownika do MOBO zapomniałeś zainstalować, może trzeba ustawić żeby zawsze start był z karty PCIE...?
Na poprzedniej płycie głównej miałem problemy z GTX. Radeon chodził ale się zawieszał, za to GTX nie chodził kiedy była także zainstalowana karta sieciowa. Po wymianie płyty głównej wszystko działa jak należy. Co ciekawe nowy właściciel tej MOBO zainstalował GTX'a z innym chipem i wszystko działa. Czary
Długo tak było, ale się pozmieniało jednak. Crysis 3, Assasin Unity i Syndicate, Rise of the Tomb Raider, Quantum Break to już jednak są ładniejsze
Malo tego, od 9 lat fizyka obiektów w FPS to skryptowo wpłacę się budynki oraz niezniszczalne krzesła. Ostatnie dziury w ścianach można było robić chyba w Battlefield Bad Company 2 (?), teraz w nowym RS można dziurę zrobić i ficzer nextgen.
jaka aktualizacja? od zera instalowany bo stary umarl. a blad to: '-1' piknie pokaze sie okienko i tyle...
Masz błąd '-1' bo kart graficznych AMD też masz '-1'... ha, ha, ha
Tak serio to słyszę o czymś takim pierwszy raz.
Sprawdziłbym jeszcze czy to nie jest wina płyty głównej, bo niektóre mają wbudowane GPU. Może robi się jakiś konflikt? Zobacz czy w BIOS masz powyłączane wszystkie niepotrzebne rzeczy, czy w menedżerze urządzeń wyłączona jest karta zintegrowana z płytą główną, może jakiegoś sterownika do MOBO zapomniałeś zainstalować, może trzeba ustawić żeby zawsze start był z karty PCIE...?
Na poprzedniej płycie głównej miałem problemy z GTX. Radeon chodził ale się zawieszał, za to GTX nie chodził kiedy była także zainstalowana karta sieciowa. Po wymianie płyty głównej wszystko działa jak należy. Co ciekawe nowy właściciel tej MOBO zainstalował GTX'a z innym chipem i wszystko działa. Czary
nie mam wbudowanej, wyskoczy ten blad to go podesle
nie mam wbudowanej, wyskoczy ten blad to go podesle
OK. Podeślij, bo mnie zaciekawiłeś.
Stawiam na problem z płytą główną, ale chętnie się zaskoczę
Długo tak było, ale się pozmieniało jednak. Crysis 3, Assasin Unity i Syndicate, Rise of the Tomb Raider, Quantum Break to już jednak są ładniejsze
Crysis 3 - owszem. Rzeczywiście jest to najładniejsza gra, ale gameplayowo leży i kwiczy. Jestem fanem serii, ale trójkę przeszedłem tylko raz i służy mi bardziej jako pokazówka i trzymam go na dysku chyba tylko po to, by sprawdzić, jak będzie wyglądał na Rifcie
Rise of TR - kwestia sporna. Miejscami graficznie jest na prawdę nieźle, ale są też lokacje, które zaliczył bym do bardzo średnich. Natomiast gameplaowo imo najgorsza odsłona serii, ale jeszcze dam grze szansę i spróbuję ją przejść na PC. Póki co przeszedłem tylko na X360, a na peceta ledwo musnąłem.
Z Assassinem się nie zgadzam, imo Crysis ładniejszy, tyle, że Assassin jest bardziej 'złożony'
Quantum Brake - taki zablurowany Max Payne z wymaganiami z kosmosu (6700k@4.8 Ghz, GTX 970 i 30 klatek ze zredukowany MSAA, chyba tak nie powinno być). Nawet jeśli ktoś uzna tą grę za ładniejszą (a w sumie może) to niech porówna to do sprzętu, jakiego wymaga Crysis.
Każdy kolejny nowy procesor Intela powinien mieć co raz to mocniejsze układy graficzne i pojemniejszą pamięć L4.
Jeśli AMD poprawi wydajność swoich rdzeni i obniży zapotrzebowanie na energię, wtedy będzie można spokojnie Intela odstawić.
Ja tu widzę inny problem. Powoli CPU staje się integrą w GPU, a to pokazuje jak bardzo tracimy na mocy CPU.
Sprawa jest dość bolesna o tyle, że jak zrobisz sobie wykres procesorów mobilnych/desktop od czasów Core2Duo po dziś dzień za ~1000zł... to wyjdzie jak bardzo Intel zaniedbał.
Lata pracy inzynierow, doskonalenie drogich fabow, oficjalne deklaracja ze igpu traktowane jest priorytetowo. Wszystko to daje cpu, ktorego 80% stanowi igpu, uklad taki wyprodukowany w bardzo kosztownym I nowoczesnym procesie technologicznym ale o wcale nie imponujacej wydajnosci. Skutkiem tej calej zabawy zarzadu intela jest zniszczony rynek tanich kart graficznych i przesuniecie niemal wszystkich regularnych graczy do segmentu gpu premium i psucie rynku. Intel produkujac swoje apu odpowiada aktualnie za psucie rynku nie tylko gpu, ale rowniez gier. Szkoda, bo PS w igpu to bardzo uzyteczne jednostki (nie mowie o grach), jednak bez wsparcia softowego sa bezuzyteczne.
Jak stać kogoś na CPU z takim Irysem, to dwóch stów na kartę nie dołoży?
Ja to bym wolał żeby integr w ogóle nie było, a za to ceny CPU niższe.
Najbardziej skorzystał by na tym segment low-end właśnie.
Zgadzam się w 100% , rozumiem potrzebę robienia benchmarków , ale kolega pisze że przechodził te tytuły na integrze , co ewidentnie zalatuje masochizmem
Chyba że to w ramach programu oszczędzania energii
Każdy kolejny nowy procesor Intela powinien mieć co raz to mocniejsze układy graficzne i pojemniejszą pamięć L4.
Jeśli AMD poprawi wydajność swoich rdzeni i obniży zapotrzebowanie na energię, wtedy będzie można spokojnie Intela odstawić.
1) Cena Intela jest chyba dobrze dobrana, bo ludzie jednak kupują - marudzą i kupują
2) Zanim rdzenie x86 w takim i5K czy i7K staną się zbyt słabe do gier to i tak usmaży Ci się procesor od badziewnej pasty pod IHS.
3) Też tak sądzę, dlatego mam taniego GTX'a - do większości gier wystarczy.
4) Widzę, że chciałbyś żeby Intel zaczął produkować APU
5) AMD jak na razie zabrnęło w ślepy zaułek. Miejmy nadzieję, że obudzi się jak Intel po Pentium 4 ale zobaczymy po premierze ZEN jak to z nimi będzie.
1) Cena Intela jest chyba dobrze dobrana, bo ludzie jednak kupują - marudzą i kupują
To ma znaczenie tylko dla opętanych cyframi - ja nie należę do tej grupy, wiec spokojna rozczochrana. Obecnie jest skręcony na pół gwizdka i leci pasywnie - wydajność w pełni zadowalająca
Inwestycja w niepotrzebnie drogi ram tylko po to, aby Integra miała kopa, to strata kasy - szczególnie jeśli potrzebujesz sporej ilości tej pamięci. AMD ze swoją integrą preferują szybkie pamięci, kupno np 32GB najszybszych kości - to kupa kasy, nieprawdaż? Wolę raz a porządnie dołożyć do CPU, aby ten miał tylko zadowalającą wydajność integry i nie wymagał jakiś specjalnie wyśrubowanych pamieci RAM. Gdyby nie było takiej potrzeby, Intel nie ładowałby tam dodatkowej pamięci. Oczywiście, że chciałbym aby integry prężnie się rozwijały
Przy okazji każdej premiery mam nadzieję, że to nastąpi
Ja tu widzę inny problem. Powoli CPU staje się integrą w GPU, a to pokazuje jak bardzo tracimy na mocy CPU.
Sprawa jest dość bolesna o tyle, że jak zrobisz sobie wykres procesorów mobilnych/desktop od czasów Core2Duo po dziś dzień za ~1000zł... to wyjdzie jak bardzo Intel zaniedbał.
Lata pracy inzynierow, doskonalenie drogich fabow, oficjalne deklaracja ze igpu traktowane jest priorytetowo. Wszystko to daje cpu, ktorego 80% stanowi igpu, uklad taki wyprodukowany w bardzo kosztownym I nowoczesnym procesie technologicznym ale o wcale nie imponujacej wydajnosci. Skutkiem tej calej zabawy zarzadu intela jest zniszczony rynek tanich kart graficznych i przesuniecie niemal wszystkich regularnych graczy do segmentu gpu premium i psucie rynku. Intel produkujac swoje apu odpowiada aktualnie za psucie rynku nie tylko gpu, ale rowniez gier. Szkoda, bo PS w igpu to bardzo uzyteczne jednostki (nie mowie o grach), jednak bez wsparcia softowego sa bezuzyteczne.
+1, +2, +3 total combo
Sprawę badałem też z tego punktu widzenia... niestety jest tu mały myk zauważ, że powierzchnia najgorszych GPU wcale nie odbiega od tej przed rewolucją Intela jaka miała miejsca w SB....
Za to jest to marnotrawienie kosztów i krzemu. GPU na poziomie SB w zupełności by wystarczyło + udoskonalenia. Ewentualnie jeden układ z np. 4c+GT3e vs 8c+GT1.
iGPU nie jest przydatne, ponieważ jest za słabe- masz dlatego np. transkoder do filmów. Pytanie kto by kupił Broadwell-e gdyby za 1500zł miałbyś 8c, za 1000zł 8c bez HT. za 600zł 4c+HT...
Baa zamiast kupować procesory za 1500zł wystarczyłby procesor za 600zł . Z punktu widzenia Intela niestety dla nas kombinują.
To ma znaczenie tylko dla opętanych cyframi - ja nie należę do tej grupy, wiec spokojna rozczochrana. Obecnie jest skręcony na pół gwizdka i leci pasywnie - wydajność w pełni zadowalająca
Ooooo... Jak to zrobiłeś?
Mam i7-4790K i płyta główna ma opcję 'Oszczędzanie Energii' ale wtedy CPU nie chodzi na 50% ale na 4C/8T @ 800MHz. Działa wtedy bardzo dziwnie...
Poza tą opcją masz jeszcze 'Standard' czyli '1 Core 4,4GHz' oraz OC w kilku smakach 'Lekkie', 'Średnie', 'Ekstremalne'. Ekstremalne OC to 4,7 albo 4,8 GHz - u mnie wymięka zasilanie więc jest tylko 4,7 GHz. Może gdybym pobawił się ustawieniami to jednak by poszło 4,8 GHz. Automat daje chyba troszkę za dużo prądu i przekracza limit płyty = 150W.
Hmmm... Haswell chyba też coś takiego ma... Nie mam pewności, bo raczej podnoszę niż obniżam wydajność. Za czasów i5S miałem w BIOS opcję TDP Target czy coś takiego. Ale tam było kilka parametrów, które należało zmienić i nie wyglądało to tak prosto, że ustawiasz TDP i wszystko samo się zmieni na optymalne. W i7K jest znowu mnóstwo automatycznych opcji do podbijania osiągów - łącznie z 'K OC' gdzie wybierasz jaką chcesz mieć częstotliwość pracy zegara (od 4.0 GHz w górę) ale do obniżanie częstotliwości trzeba robić ręcznie. Jednak powiem tak szczerze, że szybkość psuje i kiedy byłem przyzwyczajony do 2,5~3,0 GHz procesorów z dwoma rdzeniami to mi oszczędzanie energii nie przeszkadzało. Teraz kiedy od ręki mogę mieć 4,7GHz na 8 wątkach obniżona wydajność zaczyna mnie drażnić. Właściwie to nawet czasem łapę się na myśli, że i7K LGA1150 nie jest aż takie szybkie.... Moc psuje!
To ma znaczenie tylko dla opętanych cyframi - ja nie należę do tej grupy, wiec spokojna rozczochrana. Obecnie jest skręcony na pół gwizdka i leci pasywnie - wydajność w pełni zadowalająca
Ooooo... Jak to zrobiłeś?
miekrzy właściwie odpowiedział już na to pytanie.
Procesor ma zadowalającą wydajność i leci całkowicie pasywnie - Tylko dwie wolno obrotowe dwudziestki mieszają i wymieniają powietrze, ale są kompletnie niesłyszalne. Tu już nawet nie chodzi o oszczędność energii, co o błoga ciszę - szczególnie gdy PC leci non stop dzień i noc.
Gdy zajdzie taka potrzeba, można zmienić ustawienia i podkręcić - tylko po co? Może OC ma znaczenie w przypadku bardzo wydajnych kart graficznych, czy konfiguracji muti GPU żeby CPU nie był wąskim gardłem - ale to przydaje się tylko w grach, obecnie niema takiej, która byłaby warta zachodu (subiektywna opinia)
Alien Rage
800x600 all low 15-60fps
Przerabiałem integry, do tej pory przerabiam, mam tylko uraz i odpuściłem sobie granie, dopóki nie kupię mocnego desktopa.
To jest śmiech na sali! Age of Decadence, bodaj włączenie lepszych świateł niż low skutkuje powiadomieniem, że silnik ma problem z kartami AMD, a cały obraz robi się czarny. To jeden ze świeższych przypadków. W sieciówki i indyki nie gram, nie licząc gier typu wspomniane Age of Decadence czy Underrail.
Zbyt dużo do pisania, ale nigdy więcej się w coś takiego nie wpakuję.