Sony Xperia Z3 Compact – rzeczy, które poprawiono i rzeczy, które zepsuto

33
Mieszko Krzykowski
Sony Xperia Z3 Compact – rzeczy, które poprawiono i rzeczy, które zepsuto

Sony Xperia Z3 Compact to jeden z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie tegorocznych smartfonów. Przede wszystkim dlatego, że pierwsza generacja skurczonego flagowca Sony bardzo przypadała mi do gustu i przyniosła ze sobą powiew świeżego powietrza w świecie wypełnionym coraz większymi słuchawkami i ich mocno zawodzącymi wersjami mini. Po drugie, chciałem zobaczyć, czy japońscy projektanci potrafią się uczyć na błędach i czy wyłapią pewne irytujące niedoróbki występujące w oryginalnym modelu.

Od Xperii Z3 Compact nie oczekiwałem jakichkolwiek rewolucji, bo w Z1 Compact tak naprawdę nie ma zbyt wielu rzeczy do poprawienia. Po prostu miałem nadzieję na to, że kilka elementów zostanie dopieszczonych i przy okazji nikt niczego nie zepsuje (szczególnie się obawiałem, że ktoś mógłby do Compacta wstawić ekran FullHD, co na szczęście nie nastąpiło). Jak widać po tytule tego wpisu, podstawowa część moich oczekiwań została spełniona, lecz z drugą poszło trochę gorzej.

vsz1

Co poprawiono?

1. Brak folii ochronnych i szklany tył!

Zdecydowanie największe wady Xperii Z1 Compact to plastikowy, szybko rysujący się tył i kiepska folia ochronna z przodu, pod którą jest szkło nie powleczone żadnymi warstwami ochronnymi, przez co z tego telefonu korzysta się beznadziejnie – po zdjęciu folii ekran brudzi się błyskawicznie, wyczyścić da się go właściwie tylko pod bieżącą wodą, a palec po nim... w sumie to się prawie nie ślizga. Trudno mi opisać jak się ucieszyłem, gdy zorientowałem się, że ktoś w Sony w końcu poszedł po rozum do głowy, dzięki czemu Xperia Z3 Compact w końcu ma utwardzane szkło z tyłu, a z przodu nie ma żadnych dziwacznych folii i palec przesuwa się po ekranie tak jak powinien. Euforia i w ogóle.

aparat

Sprawdziłem na ile odporna na zarysowania jest nowa powierzchnia „pleców”. Przetrwała ona test śrubokręta, co mnie ucieszyło, ale po kilku dniach użytkowania i noszenia telefonu w plecaku i kieszeni i tak pojawiły się dość wyraźne rysy. Czyli jest lepiej niż było, ale i tak trzeba uważać...

2. Większy ekran, zgrabniejsza obudowa

Xperii Z1 Compact niektórzy zarzucali, że wcale nie jest ona taka mała i jedynie ekran jest w niej „kompaktowy”. Dla mnie to nigdy nie był specjalny problem i byłem w stanie zaakceptować szerokość ramek w tym smartfonie, ale nie mam wątpliwości, że nowy Compact ze swoim 4,6-calowym wyświetlaczem wygląda atrakcyjniej i jest najzwyczajniej w świecie lepszy. Front urządzenia jest teraz szczelnie wypełniony matrycą, boczne ramki są wąziutkie, a górna i dolna teraz mają więcej sensu, bo umieszczono w nich całkiem przyzwoite głośniki stereo. Wszystko to stało się bez zwiększania wymiarów obudowy, a nawet została ona lekko odchudzona, przez co telefon ten pasuje do mojej dłoni jeszcze lepiej i aż nie chce mi się go z niej wypuszczać.

glosnosc

Trochę obawiałem się, że pozbycie się metalu z krawędzi obudowy na rzecz półprzeźroczystego plastiku wpłynie negatywnie na jakość wykonania i wrażenia użytkowe. Teraz krok ten oceniam pozytywnie, bo zaokrąglone brzegi to świetny pomysł i to tworzywo przy okazji pełni rolę amortyzatorów upadku, więc za aluminium Z1 Compact tęsknię znacznie mniej, niż myślałem. Cytując pewne ulepione z plasteliny ludziki: jak dla mnie – bomba. Krótko mówiąc, z zewnątrz nowy Compact jest bardziej przemyślanym, lepiej zaprojektowanym i jeszcze przyjemniejszym w obsłudze starym Compactem, a zmiany poszły moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku.

3. Garść innych nowości i poprawek (?)

Z3 Compact jest pochodną normalnej Xperi Z3, więc dziedziczy po tym smartfonie kilka jego cech. O nowych głośnikach już pisałem, a do nich dochodzą takie drobiazgi jak port MHL 3, wyjście słuchawkowe obsługujące słuchawki Sony z aktywną redukcją szumów, nowy aparat z „cudowną” kamerą 4K i... slot nano-SIM, zamiast mikro-SIM. A, no i nie zapomnijmy o aplikacji LifeLog i liczeniu kroków.

glosnik

Z tego wszystkiego najbardziej oczywiste znaczenie praktyczne mają nowe głośniki (pierwszy Compact bywa – jak na mój gust – trochę zbyt cichy), bo aparat i kamera żywcem przeniesione z Xperii Z3 są dość... kontrowersyjne. Tak, tutaj też sensor się okrutnie przegrzewa w czasie filmowania, a optyka świetnie by się spisywała w czasie demonstrowania jak wyglądają popularne wady optyczne obiektywów, więc jest to dość dyskusyjny „upgrade”. Przynajmniej światło flasza nie dostaje się do optyki przez obudowę i nie prześwietla kadrów na różne kolory ;) Nowy, większy ekran ma mniej więcej tę samą jasność, co w poprzednim kompakcie, tylko teraz wyświetla żywsze kolory i ma podobną charakterystykę, co jego 5,2-calowy odpowiednik z dużej Xperii Z3. Większości osób zapewne ten efekt się spodoba. Krótko podsumowując tę pozytywniejszą część, zmiany nie są rewolucyjne i duże, lecz Sony wyłapało większość rzeczy, na które narzekałem w Xperii Z1 Compact i dorzuciła garść dodatków z Xperii Z3. Na razie brzmi to nieźle, jednak...

... co zostało zepsute?

Niestety, jest tego więcej, niż powinno. Już wspominałem krótko o aparacie i zawodnym 4K, a dochodzi do tego pogorszenie czasu pracy na akumulatorze i wydajności.

1. Większy ekran = większe zużycie energii

Wyniki testów akumulatora pierwszego Compacta mnie wręcz wymiotły, bo przekroczyły moje najśmielsze oczekiwania. Z3 Compact ma pojemniejszy akumulator (o 300 mAh), ale... na jednym ładowaniu działa krócej od poprzednika:

wifisurf

Potwierdza to nawet samo Sony, bo gdy się porówna dokumenty ze szczegółową specyfikacją obu „maluchów”, to można w nich znaleźć informacje o wynikach wewnętrznych testów czasu odtwarzania filmów i Z3 Compact uzyskał w nich 10 godzin ciągłego działania, a Z1 Compact – 12. Za to trochę lepiej jest testach, w których wyświetlacz jest wyłączony, co jasno wskazuje na głównego winowajcę zaistniałej sytuacji. Jest to więc forma kompromisu: damy wam większy wyświetlacz, którego chcieliście, ale w zamian musicie się pogodzić ze stratą ekstremalnie długiego czasu pracy (jak na sprzęt tej klasy) na rzecz... bardzo długiego czasu pracy. Mimo wszystko, nie można powiedzieć, że Z3 Compact rozładowuje się zbyt szybko. Po prostu w czasie intensywnego użytkowania robi to o kilkanaście procent szybciej niż Z1 Compact. Czy to dużo, czy mało? Każdy musi zadecydować sam. Ja jakoś nie potrafiłem się pogodzić z tą świadomością..

2. Szybszy procesor = wolniejszy procesor

Xperia Z1 Compact ma Snapdragona 800, a Xperia Z3 Compact ma 2,5-gigahercowego Snapdragona 801. Czyli nowość jest szybsza? Okazuje się, że czasem tak, a czasem – nie. 

Kiedy jest szybsza? Gdy w grę wchodzi wydajność pojedynczego rdzenia:

gb3_1

A gdy obciąży się wszystkie cztery...:

3dmphys_u

gb3_2

Najbardziej zaskakujące dla mnie jest to, że te różnice widać już w bardzo krótkim teście Geekbench, który nie trwa na tyle długo, aby porządnie rozgrzać procesor. Gdy nowego Compacta się przyciśnie, różnica robi się jeszcze większa i tak Z1 Compact po dłuższym działaniu jest spowalniany do około 1,3 GHz, a Z3 Compact – do 1 GHz. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja wydajności układu graficznego. Tak wyglądają wyniki GFXBencha „na zimno”:

trexhd

A tak, gdy telefon zrobi się cieplejszy, czyli po kilkunastu minutach grania:

trexhdb

Przepaść, masakra, dramat. Z3 Compact po zaciągnięciu temperaturowego hamulca ręcznego robi się o ponad połowę wolniejszy, a więc po dłuższym graniu w wymagającą grę 3D można zostać zaskoczonym bardzo nieprzyjemnym i wyraźnym spadkiem płynności. Sytuację ratuje to, że ten smartfon ma stosunkowo niską rozdzielczość ekranu, przez co ma spory zapas mocy i takie okoliczności nie będą występowały zbyt często, jednak z biegiem czasu należy się spodziewać kłopotów, które nie powinny mieć miejsca. Widać wyraźnie, że Snapdragon 801 Xperii Z3 Compact ma niżej ustawiony limit cieplny, przez co pomimo większego numerka w nazwie, w praktyce jest wolniejszy i bardziej kapryśny od Snapdragona 800 Xperii Z1 Compact. Zastanawiam się jak opisać takie coś i jedyne co mi przychodzi do głowy, to „oszukiwanie klienta”. To fakt, że zauważy to i odczuje stosunkowo niewiele osób, ale jest to forma manipulowania mniej świadomych użytkowników ładnie wyglądającymi numerkami na pudełku, która powinna się skończyć (razem z ledwo działającym nagrywaniem 4K). Ja jestem takimi zagrywkami zniesmaczony.

Dwa kroki do przodu i krok do tyłu

Moje pierwsze chwile z nowym Compactem były bardzo przyjemne i pozytywne. W którymś momencie nawet wykrzyknąłem z radości, że projektanci Sony chyba musieli czytać w moich myślach, bo naprawili wszystko, co mi się nie podobało u poprzednika. I faktycznie, delikatnych, lecz istotnych zmian jest sporo i większość wad pierwszego Compacta poznikała. Później okazało się, że przy okazji dorzucili oni kilka nowych. Realistycznie patrząc, problemy z długimi nagraniami 4K, wymagającymi grami 3D i lekki regres czasu pracy na akumulatorze będą przeszkadzały jedynie nielicznym użytkownikom. Reszta raczej doceni przyjemniejszą dla oka i poręczniejszą formę, większy ekran i kilka innych dodatków sprawiających, że Z3 Compact jest zdecydowanie smartfonem godnym polecenia (o ile jest się świadomym jego ograniczeń). Tym bardziej, że jego jedyną teoretyczną konkurencją jest Samsung Galaxy Alpha i nowy iPhone 6, które jednak są wyraźnie droższe i nie są wodoszczelne (Z3 Compact został wyceniony na 2300 złotych, za Galaxy Alpha trzeba zapłacić 2700 złotych, a iPhone 6 pewnie trafi w naszym kraju do cenowej stratosfery). Ja jednak wolę poczekać na Compacta Z4 z nowym sensorem i 20-nanometrowym procesorem, bo może w końcu ten model będzie w pełni sprawny i po jego zakupie nie będę miał poczucia, że wydałem pieniądze na sprzęt wybrakowany.

dlon

Oceny (14)
Średnia ocena
Twoja ocena
science (2014.09.24, 16:19)
Ocena: 1
Fajny ale za duży. Czy istnieje flagowy android wielkości ifona 5s?
Mat48 (2014.09.24, 16:19)
Ocena: 0
Cytując pewną ulepione z plasteliny ludziki: jak dla mnie - bomba.
https://www.youtube.com/watch?v=_0fkKhfkHCQ ;)
waszu (2014.09.24, 17:08)
Ocena: 13
Cytując klasyka: Sony zawsze musi coś spierdolić
luksio2 (2014.09.24, 17:12)
Ocena: 0
Kiedy będzie można dostać ten telefon, bo czekam na niego? Zastanawiałem się jeszcze nad iPhone 5s ale jednak zostanę przy telefonie z androidem.,
miekrzy (2014.09.24, 17:17)
Ocena: 0
science (2014.09.24, 16:19)
Fajny ale za duży. Czy istnieje flagowy android wielkości ifona 5s?

Niet.
luksio2 (2014.09.24, 17:12)
Kiedy będzie można dostać ten telefon, bo czekam na niego? Zastanawiałem się jeszcze nad iPhone 5s ale jednak zostanę przy telefonie z androidem.,

Nie wiem dokładnie, ale powinno się to stać na dniach.
muffin118 (2014.09.24, 17:46)
Ocena: 2
Niech się pojawią po kolei: root i custom romy, i 'problem' limitu temperaturowego przestanie istnieć...
marcin_kg (2014.09.24, 18:42)
Ocena: 0
Da się do środka zamontować jakiś wiatraczek, coby schłodzić tego 'potwora' w środku?
vibovit (2014.09.24, 19:09)
Ocena: 3
kiepska folia ochronna z przodu, pod którą jest szkło nie powleczone żadnymi warstwami ochronnymi, przez co z tego telefonu korzysta się beznadziejnie – po zdjęciu folii ekran brudzi się błyskawicznie, wyczyścić da się go właściwie tylko pod bieżącą wodą, a palec po nim... w sumie to się prawie nie ślizga.


Dziwi mnie dlaczego takich rzeczy nie ma w 'oficjalnych' (podpłaconych?) recenzjach, sam nabrałem się na Xperię po euforycznych recenzjach, by przekonać się o beznadziejności folii i istnej tragedii w użytkowaniu po jej zdjęciu (czyszczenie szybki Clinem any-para do okien 2x dziennie z odłogów potu, nic innego nie pomagało). Dziwić się potem że Sony cienko przędzie, casuale na zachodnich forach często piszą że Sony ma plastikowe ekrany, gdy nie zauważą że to folia :)
Edytowane przez autora (2014.09.24, 19:11)
Hawk_v90 (2014.09.24, 19:12)
Ocena: 0
marcin_kg (2014.09.24, 18:42)
Da się do środka zamontować jakiś wiatraczek, coby schłodzić tego 'potwora' w środku?

No cos ty... Przeciez juz 2014 rok, teraz to do dziurki od sluchawkow wlewa sie ciekly azot...
SunTzu (2014.09.24, 19:20)
Ocena: 4
Test grania czy intensywnego uzwania CPU powinien nam dać małego kopa w czasie działania. Pozytywny efekt, grzałki......

ALe całkowicie potwierdzam obserwacje. Niestety dziś problemem smartphonów jest ogromny pobór energii przez SoC-i i to się musi zmienić, bo mamy wybrakowany towar, który nie działa nawet przez 50% czasu wg specyfikacji, czyli przejdzie z ledwością benchmark....

Mało tego granie podczas ładowania telefonu to istna masakra. To naprawdę czuć w niektórych grach gdzie 'ścina' się telefon.

Plusy przeważają dla mnie osobiście nad minusami. Z3 Compact to jeden z 3 najlepszych moim zdaniem smartphonów. Reszta to phablety.

Podsumowując?
Dlatego mam żal do miekrzego, że testy nie przeprowadza po wygrzaniu urządzenia. Puszczenie nawet 'smarka' da realny obraz wydajności telefonu i pokaże róznice pomiędzy nawet takimi samymi SoC-ami.
Bo jedna obudowa jest z plastiku, a inna z alu... jedna lepiej odprowadza ciepło, a druga gorzej.
Edytowane przez autora (2014.09.24, 19:26)
Hashi (2014.09.24, 19:32)
Ocena: 0
Czy front białej wersji jest taki http://www.lupokkio.it/wp-content/uploads/...act-feature.jpg czy taki jak na zdjęciu na samej górze?
miekrzy (2014.09.24, 19:33)
Ocena: 0
Biała Xperia Z3 Compact jest teraz biała z przodu.
Hashi (2014.09.24, 19:56)
Ocena: 0
kurde :/
choć i tak myślałem o jakiejś czarnej nakładce na tył to lepiej by to się prezentowało dla mnie. Aktualnie myślę albo z3 tablet comp albo z3 compact. Cieszy bateria, a ja głównie używam fona do rozmów + przeglądarka czasem.
robciog (2014.09.24, 20:54)
Ocena: -2
Mam jedną uwagę - czy autor nie wie, że dotychczas technologia wykonywania ekranów przez sony była taka a nie inna, i dlatego sony przyklejało folie aby ułatwić poślizg palca i zredukować łapanie brudów? (z tego co wiem, sony dawało dodatkowe folie) Czy może to ja jestem do tyłu z wiedzą na ten temat? Jeśli to pierwsze to gratuluję pomysłu zrywania jej :)
marcin_kg (2014.09.24, 21:00)
Ocena: -1
Hawk_v90 (2014.09.24, 19:12)
marcin_kg (2014.09.24, 18:42)
Da się do środka zamontować jakiś wiatraczek, coby schłodzić tego 'potwora' w środku?

No cos ty... Przeciez juz 2014 rok, teraz to do dziurki od sluchawkow wlewa sie ciekly azot...

A co z gwarancją?
miekrzy (2014.09.24, 21:17)
Ocena: 2
robciog (2014.09.24, 20:54)
Mam jedną uwagę - czy autor nie wie, że dotychczas technologia wykonywania ekranów przez sony była taka a nie inna, i dlatego sony przyklejało folie aby ułatwić poślizg palca i zredukować łapanie brudów? (z tego co wiem, sony dawało dodatkowe folie) Czy może to ja jestem do tyłu z wiedzą na ten temat? Jeśli to pierwsze to gratuluję pomysłu zrywania jej :)

A co to jest za wyjaśnienie? Rozwiązanie Sony było po prostu beznadziejnie i nie ma dla niego usprawiedliwienia. Po pewnym czasie ta folia robi się niemiłosiernie porysowana i ją trzeba zdjąć i w praktyce wymienić na jakąś inną, bo to co siedzi pod nią to jakieś szkiełko ze smartfona za 300 złotych. I nie, Sony nie dawało dodatkowych folii. Na dodatek, ta standardowa (przynajmniej w pierwszym kompakcie) ma na sobie logo producenta, które się traci po jej zdjęciu.
Edytowane przez autora (2014.09.24, 21:17)
shafty (2014.09.25, 07:45)
Ocena: 1
W kwestii szybkiego rysowania powiem ironicznie że nie wiem w czym problem w końcu telefon ma posłużyć nie dłużej jak pół roku - do premiery Z4 :).

Ja z telefonów Sony wyleczyłem się w czasach Sony Ericsson Live with Walkman WT19i. Wcześniej miałem dwa telefony tej firmy i były to najlepsze telefony jakie miałem . W200 i W300. Potem już było tylko gorzejWT19i miał koszmarne problemy z zasięgiem a serwis twierdził że przecież wszystko jest ok o co panu chodzi. Od tamtej pory sprzedałem W19i i powiedziałem sobie nigdy więcej Sony. Firma droga a na dodatek nie wiadomo za co się tam płaci. Chyba tylko za logo bo firma przestała być innowacyjna w 1979 roku kiedy to wypuściła swój pierwszy walkman.
Edytowane przez autora (2014.09.25, 07:53)
cyroniok (2014.09.25, 08:23)
Ocena: 1
w sony center miły pan dał sie pobawic z3 compact , telefonik extra nie grzeje sie troche ma grube ramki,miałem również możliwość sprawdzenia z3 tutaj niestety po 4 min telefon gorący (4k nagrywanie ) telefon grzeje sie jak g3 lipa,co do jakosci audio po słuchawkach jest na poziomie galaxy s5 nie dorównuje htc i g3
Edytowane przez autora (2014.09.25, 08:25)
arkadyj (2014.09.25, 09:52)
Ocena: 0
Dzięki za wstępną recenzję, mam nadzieję, że napiszesz jeszcze na temat tego telefonu coś więcej w głównej recenzji.

Mam jeszcze pytanie dotyczące aparatu. Możliwe jest wykonanie zdjęć w rozdzielczości 20 MPix z zastosowaniem automatycznych ustawień? Czy pozostaje mi tylko opcja 8MPix. Dodatkowo jak aparat wypada w porównaniu do LG G2.

Dla mnie idealny telefon. Po zakupie tabletu wyleczyłem się z dużych ekranów. Wcześniej miałęm Note 3 ale sprzedałem go. Telefon ma mi się zmieścić do kieszonki w koszulce rowerowej, ma być odporny na wilgoć, robić dobre zdjęcia i długo działać na baterii. Nie gram w gry, więc sprawa zwlaniającego CPU jest mi obojętna. Podoba mi się jeszcze cecha wzięta z LG, która umożliwia obudzenie telefonu dwukrotnym puknięciem w ekran oraz obecność fizycznego przycisku od uruchomienia i wykonania zdjęcia. Jeden przycisk załatwia mi proces odblokowania telefonu i uruchomienie aparatu.
miekrzy (2014.09.25, 10:29)
Ocena: 2
Tak jak w poprzednich Xperiach, nie da się zrobić zdjęć w pełnej rozdzielczości w trybie automatycznym i nie da się korzystać z HDR w pełnej rozdzielczości. W trybie manualnym nie działają też nowe, rozszerzone czułości matrycy i tryb nocny (to znaczy niby on jest, ale działa trochę inaczej). W trybie auto nie ma się też jakiejkolwiek kontroli nad ekspozycją. Osobiście wolę aparat G2,ale głównie dlatego, że o wiele łatwiej i szybciej można nim zrobić sensowne zdjęcie. Interfejs aparatu Sony jest moim zdaniem strasznie nieintuicyjny. A jeśli chodzi o samą jakość obrazu, to 20 MP fotki z Xperii są dość trudne do przebicia. Pytanie tylko brzmi, czy tyle MP faktycznie się wykorzystuje.
W Compact też jest coś takiego jak wybudzanie telefonu dwoma stuknięciami w ekran (teraz prawie wszyscy to mają) ale z praktyki wyszło mi na to, że działa to gorzej niż w LG, bo telefon mi się czasem wybudzał w kieszeni.

Pełniejszej recenzji Compacta niestety nie będzie, więc zachęcam do zadawania pytań.
ppen (2014.09.25, 11:02)
Ocena: 1
vibovit (2014.09.24, 19:09)
kiepska folia ochronna z przodu, pod którą jest szkło nie powleczone żadnymi warstwami ochronnymi, przez co z tego telefonu korzysta się beznadziejnie – po zdjęciu folii ekran brudzi się błyskawicznie, wyczyścić da się go właściwie tylko pod bieżącą wodą, a palec po nim... w sumie to się prawie nie ślizga.


Dziwi mnie dlaczego takich rzeczy nie ma w 'oficjalnych' (podpłaconych?) recenzjach, sam nabrałem się na Xperię po euforycznych recenzjach, by przekonać się o beznadziejności folii i istnej tragedii w użytkowaniu po jej zdjęciu (czyszczenie szybki Clinem any-para do okien 2x dziennie z odłogów potu, nic innego nie pomagało). Dziwić się potem że Sony cienko przędzie, casuale na zachodnich forach często piszą że Sony ma plastikowe ekrany, gdy nie zauważą że to folia :)


Pocieszę Cię - miałem tak samo :)
Edytowane przez autora (2014.09.25, 11:04)
ext73 (2014.09.25, 11:22)
Ocena: 1
Odnośnie 'przegrzewania się' - tu zapewne tak jak i przypadku urządzań samsunga mamy do czynienia z modułem jądra dvfs i takiej też usługi systemowej. Zadaniem tego moduł jest undervolting, kiedy układ jest w trybie idle, a w przypadku osiągnięcia określonej temperatury t. ok 55 st. C przez chip obniżanie jego taktowania, to tyczy się nie tylko CPU ale też GPU. W przypadku np. S4 po osiągnięciu 55 st. C obniżane zostają zegary - w skrajnym przypadku nawet do 600-900 MHz na CPU i ok 128 MHz na GPU - tak samo jest jak zauważyłem Sony Z1, Z2 i najprawdopodobniej Z3 oraz w LG 2 i LG3. W przypadku S4, czy S5 wystarczy wyładować moduł kernela Linuksa i da mu pracować jak scheduler CFS i governor nakazuje. Ja tak robię, że wylądowałem moduł i w przypadku standardowego działania ustalam zegary na 384 - 1566 MHz , governor CFS na interactive, albo ondemand, scheduler I/O daje na CFQ, ale można też dać deadline lub noop - lepsze dla wszelkich pamięci flasz - choć CFQ jest najszybszy [ale i tak ze 2 x wolniejszy w startych kernelach stosowanych przez Androida = 3.4.x - pod najnowszymi 3.16.x np. moje v31.x dla Ubuntu jest odczuwalnie szybciej]. W czasie gry zegary na sztywno 1890 MHz, CFS na userspace i mam moc o jakiej standardowo mogą userzy pomarzyć i maksymalną temperaturę ok 73 st. C. Co do testów dawałem już na dp:

http://www.dobreprogramy.pl/Ubuntu-Touch-j...mentarz-1440273
Edytowane przez autora (2014.09.25, 11:26)
arkadyj (2014.09.25, 12:40)
Ocena: 0
miekrzy (2014.09.25, 10:29)
Tak jak w poprzednich Xperiach....


Dzięki za obszerne wyjaśnienie jak działa aparat. Sam oczywiście nie wykorzystuje rozdzielczości 20 MP, natomiast taka ilość pozwala myśleć, że na zdjęciu będzie więcej szczegółów. Później oczywiście je przeskalowuje w dół do około 4MP. Czyli rozumiem, że te 8MP z trybu automatycznego to po prostu przeskalowane zdjęcia przez aparat z 20MP. Oki, to jeszcze jestem w stanie zaakceptować.
Napisz jeszcze, czy nie ma możliwości zmiany aplikacji sterującej aparatem na stockową od google?? Pewnie wiąże się to ze zmianą oprogramowania na nieoficjalne?
I jeszcze jedno, wybudzanie poprzez podwójne tapnięcie. Jak często zdarzało Ci się, że telefon robił to sam, czy jest możliwość konfiguracji tej opcji poprzez ustawienie np szybkości drugiego tapniecia ekranu lub siły, z jaką trzeba nacisnąć ekran?

A tak na koniec....zostajesz przy z3 compact czy może rozczarował Cię na tyle, że szukasz czegoś nowego?
ExE_007 (2014.09.25, 12:55)
Ocena: 0
muffin118 (2014.09.24, 17:46)
Niech się pojawią po kolei: root i custom romy, i 'problem' limitu temperaturowego przestanie istnieć...

To są właśnie snapdragony i ich puste MHz. Co generacja architektura ta sama i podbijaja tylko cyferki że niby ma być wydajniej. A Snap 805 ma mieć 2,7 GHz i ciekawe co oni wtedy zrobią z wydzielanym ciepłem. Powinni się wzorować na tegrze k1 bądź nowych exynosach które przy niższych zegarach w grach wymiatają (nie mówię o benchmarkach bo tam snapy brylują). Posiadałem nexusa 4 i nigdy więcej snapowego padła.
telefony16 (2014.09.25, 13:05)
Ocena: 0
Ja mam dość może nietypowe pytania.
Zastanawiam się który wybrać: HTC One M8, czy tą Xperię Z3 Compact. Żadne inne mi nie odpowiadają.
Gdyby recenzent miał wybierać, w którą stronę by poszedł? Czy legendarną płynność HTC One M8 prezentuje także ten Z3C?
Zmartwiła mnie wiadomość o tak dużym throttlingu Z3C - jednak w HTC jest to mniej uciążliwe.
Jednak zastanawiam się w jakich warunkach będzie mi to przegrzewanie przeszkadzać w Z3C?
Nagrywanie w 4k w ogóle mnie nie interesuje. Natomiast mocno interesuje mnie np. jakaś aplikacja z nawigacją, która potrafi wygrzać telefon. Czy wtedy będzie już problem z przegrzewaniem? Czy jakaś trochę bardziej wymagająca gra po pół godziny przegrzeje ten telefon i zacznie się klatkowanie?

I jeszcze coś na co nie mogę znaleźć odpowiedzi. Czy wiecie może czy taka xperia Z3C albo HTC One M8 obsługują trim na fabrycznym sofcie?
miekrzy (2014.09.25, 21:48)
Ocena: 0
arkadyj (2014.09.25, 12:40)
Czyli rozumiem, że te 8MP z trybu automatycznego to po prostu przeskalowane zdjęcia przez aparat z 20MP. Oki, to jeszcze jestem w stanie zaakceptować.

Mniej więcej tak. Tryb automatyczny zawsze robi zdjęcia o rozdzielczości 8 MP, ale mogą one wyglądać trochę inaczej niż te z trybu manualnego po ustawieniu rozdzielczości 8 MP, bo Sony w trybie auto robi jeszcze inne rzeczy, takie jak wykrywanie sceny, włączanie HDR itp. W teście Xperii Z3 możesz zobaczyć jak wyglądają fotki w pełnej rozdzielczości i fotki tego samego miejsca zrobiona w trybie automatycznym.
arkadyj (2014.09.25, 12:40)
Napisz jeszcze, czy nie ma możliwości zmiany aplikacji sterującej aparatem na stockową od google?? Pewnie wiąże się to ze zmianą oprogramowania na nieoficjalne?

Nie, nie jest to konieczne. Standardowa apka Google jest do pobrania na Gogle Play i można ją instalować na urządzeniach z Androidem 4.4. W ogóle na GPS jest sporo alternatywnych rozwiązań, tylko trzeba uważać, bo nie z każdym aparatem się dogadują i mogą dawać gorsze rezultaty/wolniej działać, niż rozwiązania standardowe. Trzeba to więc przetestować samemu i wybrać to, co podoba się najbardziej.
arkadyj (2014.09.25, 12:40)
I jeszcze jedno, wybudzanie poprzez podwójne tapnięcie. Jak często zdarzało Ci się, że telefon robił to sam, czy jest możliwość konfiguracji tej opcji poprzez ustawienie np szybkości drugiego tapniecia ekranu lub siły, z jaką trzeba nacisnąć ekran?

Niestety nie ma żadnych możliwości konfiguracji. Ogólnie działo się to wystarczająco często, abym zadzwonił z kieszeni do kilku osób. Poza tym, tutaj nie da się wyłączyć ekranu podwójnym uderzeniem, co da się zrobić w LG.

arkadyj (2014.09.25, 12:40)
A tak na koniec....zostajesz przy z3 compact czy może rozczarował Cię na tyle, że szukasz czegoś nowego?

To był egzemplarz testowy, który musiałem oddać, ale jakoś specjalnie tęsknił nie będę. Z1 Compact pomimo swoich niedoróbek jest fajny. Poza tym, mocno wierzę w głosowaniem portfelem i uważam, że nie powinienem popierać takich działań producenta, jakie serwuje Sony. Telefon ma działać zgodnie z oczekiwaniami i z tym, co obiecuje i reklamuje jego twórca.


telefony16 (2014.09.25, 13:05)
Gdyby recenzent miał wybierać, w którą stronę by poszedł? Czy legendarną płynność HTC One M8 prezentuje także ten Z3C?

Trudny wybór, ale HTC robi na mnie wrażenie sprzętu bardziej dopracowanego.

telefony16 (2014.09.25, 13:05)
Jednak zastanawiam się w jakich warunkach będzie mi to przegrzewanie przeszkadzać w Z3C?
Nagrywanie w 4k w ogóle mnie nie interesuje. Natomiast mocno interesuje mnie np. jakaś aplikacja z nawigacją, która potrafi wygrzać telefon. Czy wtedy będzie już problem z przegrzewaniem? Czy jakaś trochę bardziej wymagająca gra po pół godziny przegrzeje ten telefon i zacznie się klatkowanie?

Problem jest jeszcze taki, że procesor i matryca aparatu są bardzo blisko siebie, tuż przy słuchawce. Po korzystaniu z nawigacji, długim rozmawianiu przez telefon, robieniu zdjęć itp. okolice słuchawki mogą się nieprzyjemnie nagrzać, szczególnie w ciepły dzień. Co do gier. Na razie tragedii nie będzie, bo to nie LG G3 i rozdzielczość QHD. Ale po dłuższym graniu można zauważyć lekki spadek płynności i przyszłe gry pewnie będą miały coraz większy problem z tym, bo ich programiści jedynie wykrywają procesor i do niego dostosowują poziom detali, nie zastanawiając się nad tym, czy ma on spowalniacz...

telefony16 (2014.09.25, 13:05)
I jeszcze coś na co nie mogę znaleźć odpowiedzi. Czy wiecie może czy taka xperia Z3C albo HTC One M8 obsługują trim na fabrycznym sofcie?

Oba mają TRIM realizowany przez flagę discard systemu plików ext4.
muffin118 (2014.09.25, 22:15)
Ocena: 0
Głosowanie portfelem ok, i Z3 to dla mnie kompletna pomyłka, wyświetlacz wyświetla ferię barw, w ogóle niezgodnych z rzeczywistościa (już czasem przekłamania na mojej Z2 mnie wkurzają, a co dopiero na tej Z3 musi być). Miałem do wyboru HTC ONE M8 i Z2 i jednak wybrałem Z2 (mimo w sumie niższej ceny jaką bym zapłącił w abo za One'a), bo aparat w one to porażka, 2gb ramu w najnowszym smartfonie też (toż to 2013 top tyle miał). Throttling jakąś przeżyje, na custom romie wywalę po prostu to co ogranicza prędkość i najwyżej mi się zgrzeję tak, że dostanę nowego na gw :D. A sam telefon bardzo elegancki i mimo, że duży to dobrze i dosyć leży w dłoni, i jest jeszcze cały z metalu i szkła, a nie to co w Z3 z platiku wstawki... Z plastkiu to ja mogę mieć etui, a nie telefon, od którego oczekuję eksluzywności, prędkości i reszty trzymającej w miarę poziom (ONE M8 DLACZEGO TEN APARAT...)
telefony16 (2014.09.25, 22:42)
Ocena: 0
Dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź. Muszę przyznać, że trochę ochłonąłem z Xperii Z3 Compact i coraz przychylniejszym okiem spoglądam na HTC One M8. Z3 odpada jak dla mnie m.in. z powodu szerokości - w HTC to max dla mojej dłoni.

Jeśli chodzi o aparat, to zastanawiam się, czy ten w HTC One M8 wystarczy do robienia zdjęć notatkom ręcznym? Bo w sumie tylko do tego bym go używał. Obecnie mam 5 megapikseli w Samsungu Wave S8500 i jestem mega zadowolony.

Dobra wiadomość z tym trimem - trochę byłem niezorientowany w tym zakresie. Dziękuję.

Jedyne co mnie powstrzymuje przed zamówieniem tego HTC to obawa o to, że będzie za duży (da się przyzwyczaić?) i ten aparat (przez to patrzyłem na xperię)... No ale aparat mam nadzieję, że dla mnie powinien być wystarczający.
miekrzy (2014.09.26, 11:01)
Ocena: 0
telefony16 (2014.09.25, 22:42)
Jedyne co mnie powstrzymuje przed zamówieniem tego HTC to obawa o to, że będzie za duży (da się przyzwyczaić?) i ten aparat (przez to patrzyłem na xperię)... No ale aparat mam nadzieję, że dla mnie powinien być wystarczający.

Mam radę: idź do sklepu i pomacaj :) Może nawet pozwolą ci zrobić jakąś fotkę. HTC One na papierze wygląda znacznie mniej ciekawie, niż po wzięciu go do ręki i pomacaniu. Kwestię rozdzielczości aparatu raczej przemilczę, bo różne osoby co innego uważają za wystarczającą jakość i każdy powinien sam zbadać temat.
telefony16 (2014.09.26, 17:08)
Ocena: 0
Byłem właśnie w sklepie i pomacałem :)
Telefon niezwykle wygodny jak na taką wielkość, najwygodniejszy ze wszystkich flagowców.
Zdjęcia też porobiłem (jakimś ulotkom i tego typu rzeczom). Wydają się bardziej wyraźne niż na moim Samsungu Wave, więc wydaje mi się, że powinno być nawet lepiej podczas robienia notatek. Nie miałem co prawda możliwości zrobienia zdjęć pisma ręcznego, ale chyba nie powinno być gorzej.
daniol666 (2014.09.26, 22:42)
Ocena: 0
Ja mam taką radę dla użytkowników wszystkich Xperii na których fabrycznie była folia. Z reguły po jej ściągnięciu palec dosłownie klei się do szyby, nie da się normalnie korzystać z telefonu. Rozwiązanie tego problemu jest bajecznie proste i tanie. Za około 20zł kupujemy pastę Displex Touch Screen i 'polerujemy' nią ekran. Po tym zabiegu palec sunie po szybkie lepiej jak po Gorilla Glass :) .
radek34 (2014.10.25, 10:45)
Ocena: 0
Wyswietlacz w porownaniu z Z1C wg mnie jest gorszy, biel jest jakby neonowa a kolor czarny jest po prostu szary. Nie gram w gry ale telefon mniej sie nagrzewa od poprzednika i rzeczywiscie potrafi sie odblokowac przy wlaczonej funkcji tapniecia. Do autora- zarowno przy z1c jak i z3c w pudelku byly dolaczone folie ochronne, ale ta w z3c jest...matowa i rozwyma troszke obraz.
husky57 (2015.10.24, 00:44)
Ocena: 0
Science jak dla ciebie 4.6 cala jest za duże to co mówić o 5.5 cala, ile byś chciał 3.7 cala jak ma Motka Defy plus? Mam xperie z3 compact i jestem z 'niej' bardzo zadowolony, większego bym nie chciał bo jest nieporeczny, np. 5.5 lub 6 cali. Nie
Zaloguj się, by móc komentować