AudioSolutions Overture 0202B - recenzja

5
Dawid „Violator” Grzyb
AudioSolutions Overture 0202B - recenzja

Na początku lipca tego roku po raz pierwszy zetknąłem się z kolumnami litewskiej firmy AudioSolutions. Nie na zasadzie, że już gdzieś i kiedyś na jakimś obrazku je widziałem, bo to miało miejsce ze dwa lata wstecz. Ale w moich własnych czterech ścianach, a zatem warunkach możliwie tak komfortowych, jak tylko się da. Kolejna okazja nie kazała na siebie długo czekać. Na tegorocznej wystawie Audio Video Show zaprezentowana została zupełnie nowa seria Overture, która zastąpiła poprzednią - Euphony. Mejl wyrażający moje zainteresowanie napisany, paczki przysłane, produkt przesłuchany, a teraz czas napisać "kilka" słów. Przed wami AudioSolutions Overture 0202B. Smacznego. 

Wstęp

W audio nie ma miejsca na stagnację. Nie chodzi mi tu tylko o opracowywanie zupełnie nowych rozwiązań co kawałek, kroki milowe to raczej rzadki widok, ale ogólnie o potrzebę zmiany. Nie musi być duża, może sprowadzać się zaledwie do kosmetyki, ale pomimo wszystko powinna być widoczna lub odczuwalna. Takie mamy czasy, że konkurencji jest sporo i aby konkretna marka nie została zapomniana, musi raz na jakiś umownie niedługi czas swoje portfolio albo odświeżyć, albo poszerzyć o zupełnie nowe rzeczy. Nie ma to tamto, XXI wiek to realia zupełnie inne niż te sprzed kilku dekad i zmiany widać nie tylko w segmencie audio. Który samochód dzisiaj przejedzie milion kilometrów? Która pralka popracuje nie pięć lat, ale piętnaście czy dwadzieścia? No właśnie... W efekcie kupujemy więcej i częściej niż kiedyś. Nic nie wskazuje na to, że ten stan rzeczy się zmieni w najbliższej przyszłości. To nie jest dobre, chciałbym nie wymieniać zmywarki co dwa lata z kawałkiem, tuż po upływie okresu gwarancyjnego. Serio. A właśnie tak się dzieje teraz, niestety. Niezależnie od firmy i wydanej kasy. Jak gdyby wszyscy ci producenci sprzętu AGD się zmówili przeciwko konsumentom. A może po prostu mam pecha.

_MG_3268

Na szczęście z audio jest trochę inaczej. Osoby odporne na marketing i jednocześnie interesujące się tym rynkiem często same w sobie wytwarzają potrzebę zmiany, podsycane tym co napisze prasa lub ludzie na forach, lub co znajomi podszepną. Owszem, liczne jest grono na całej rozpiętości zadowolone ze słuchawek czy kolumn zakupionych lata wstecz. Ale niemała jest też grupa, które chce mieć po prostu wysokiej jakości dźwięk w domu i zaczyna praktycznie od zera, a forumowych czy prasowych instrukcji jak to zrobić jest od groma przecież. Producenci żelazem nikogo nie przypiekają, nie stawiają nabywcy pod ścianą, sam decyduje czy czas na zakupy czy jeszcze nie. Ale nowe rzeczy tworzą, bo muszą. Jak pisałem, konkurencja nie śpi. No i ma się całkiem nieźle.

_MG_3270

Litewska firma AudioSolutions także nie próżnuje. Na tegorocznej wystawie w Monachium zaprezentowano flagowe, podłogowe kolumny o nazwie Vantage, które wyceniono na blisko 130 000 zł. Byłem przekonany, że to będzie jedyna nowość w portfolio marki stworzonej przez Gediminasa Gaidelisa, przynajmniej na jakiś czas. Jeżeli miałbym zgadywać jakie będą jego następne kroki to obstawiałbym monitory z serii Vantage. A jeżeli nie one to zupełnie nową kolekcję, łatającą niemałą lukę pomiędzy flagowym produktem, a najniższą - Rhapsody. Stało się jednak inaczej, ukręcono łeb innej rodzince - Euphony. Jej miejsce zastąpiła Overture. Składa się z trzech różnych podłogówek, kolumny centralnej oraz monitorów, którymi zajmę się poniżej. Wyceniono je na 4 449 zł. Są zatem kilka stówek droższe niż przetestowane niedawno Euphony 40.

Budowa

AudioSolutions Overture 0202B to pasywne, dwudrożne paczki podstawkowe. Nie, nie odkrywamy Ameryki na nowo, to konstrukcja jakich jest na rynku dosłownie zatrzęsienie. Ale nawet pomimo tego widać, że to coś zupełnie innego niż poprzedni model, coś przykuwającego wzrok już na dzień dobry. Model Euphony 40 to były wyjątkowo klasyczne kolumny, uczciwa konstrukcja. Ale też od strony czysto technicznej czy wizualnej nic specjalnie wyszukanego czy innowacyjnego. Gdzie im tam do modeli Giumbarde lub Rhapsody 60 od tego samego producenta. Sam nie wiem, może właściciel AudioSolutions zauważył w końcu, że w majestacie jakże licznej konkurencji należy się czymś wyróżniać żeby sprzedać, jak by nie było, towar z najbardziej chodliwej, umownie budżetowej półki. Wydaje mi się, że cała seria Overture to jest właśnie sposób Gaidelisa na dopięcie swego.

_MG_3279

Kolumny Litwina wyglądają nietypowo z kilku powodów. Zerknijcie na zdjęcia, powiedzą wystarczająco dużo. Pierwsza rzecz, którą się widzi to odwrotne zamontowanie głośników. Średnio-nisko-tonowiec jest wkomponowany w przednią ścianę, ale nad wysokotonowcem. To nie jest szczególna nowość, ale coś, co raczej rzadko się spotyka. Choć w tym miejscu nadmieniam, że kolumny Trenner&Friedl Art były pod tym konkretnym względem podobne, no i zagrały naprawdę znakomicie. W modelu MX1 firmy Mission także w taki sposób zamontowano dwa przetworniki i to także przyzwoite paczki, choć o dość analitycznym brzmieniu. Nie mam aż takiego rozeznania w rynku żeby wiedzieć jak gra każda para monitorów o podobnej budowie, ale wiem, że montaż głośników odwrotny niż normalnie to nie jest fanaberia producenta.

_MG_3274

AudioSolutions Overture 0202B to także nietypowe skrzynki ze względu na to, jak się prezentują. Nie wiem ilu z was uzna je za festyniarskie, a ilu się spodobają. Znając życie to pewnie większość tutejszych Januszów będzie psioczyć, że by czegoś takiego nie chciała i w życiu nie wstawiłą do salonu. O gustach się nie dyskutuje. Natomiast w porównaniu do serii Euphony i ogólnie wszystkich mi znanych paczek z przedziału około 5 000 zł, 0202B reprezentują do pewnego stopnia wizualną świeżość i oryginalność. Ich obudowa to gruby (36 mm) MDF, ale o chropowatej, piaskowej fakturze, przyjemnej w dotyku. Lubię KEF-y LS50 za to jak są zrobione, ale gdybym miał wybierać pomiędzy ich fortepianową czernią, a materiałem pokrywającym najnowsze paczki AudioSolutions, bez zająknięcia wybrałbym te drugie.

_MG_3302

Jakość wykonania Overture 0202B stoi na naprawdę wysokim poziomie. Widać połączenia ścian ze sobą, ale wszystko jest idealnie sklejone. Żadna nie wystaje więcej niż reszta, dobra robota. Nie znam się na stolarce jakoś szczególnie. Ale strzelam, że takie wykończenie jest pewnie trudniejsze niż oklejenie całego MDF-u fornirem, tutaj pewnie da się w łatwiejszy sposób zamaskować wszelkie niedociągnięcia. Pomijając to, nie sposób nie zwrócić uwagi na bryłę Overture 0202B. Jest prosta, kanciasta, dość agresywna i, patrząc na te paczki od frontu, mi przypomina Transformersy lub komputer HAL8000. Natomiast najciekawsze jest to, że poprzecinany kilkoma płaszczyznami front litewskich skrzynek można zdemontować i wymienić. Jest przytwierdzony do przedniej płyty za pomocą plastikowych kołków, schodzi bez najmniejszych trudności. Zamontowany na paczkach element widoczny na zdjęciach to zatem rzecz opcjonalna, do zestawu dołączono także podobny, ale powleczony czarnym materiałem.  Bardzo dobry plan, bo nie wszyscy lubią widoczne membrany.

_MG_3298

Więcej kontrowersji będą pewnie powodowały boki Overture 0202B. Połyskliwe i pofalowane kształty wiele osób szczerze znienawidzi i uzna za tandetne. Uspokajam tylko, że w rzeczywistości są bardziej dyskretne niż na fotkach. Mocne, białe lampy to podczas zdjęć konieczność, ale też coś zupełnie innego niż typowe oświetlenie w salonie. Faktura rzeczonych wstawek też jest ciekawa, chropowata, zapobiegająca rysom. Pewnie wielu z was kojarzy obrazki, które w zależności od kąta pokazują jedną z dwóch grafik. Dokładnie o czymś takim tutaj mowa w przypadku litewskich skrzynek. Ale jeżeli komuś te akcenty naprawdę nie leżą, w ofercie producenta jest kilka kolorów oraz fornirów, każdy znajdzie coś dla siebie.

_MG_3277

Na tyle Overture 0202B zamontowano duży otwór bas-refleksu, niewielką tabliczkę znamionową z numerem seryjnym, a także gniazdo przyłączy głośnikowych. Skrzynki podobają mi się i uważam je za przykład solidnej, uczciwej stolarki. Natomiast jednej rzeczy nie mogę przeboleć. Tak, oczywiście o terminale mi chodzi. Nie mam nic do plastikowego kosza, w końcu danie główne niniejszej publikacji jest relatywnie niedrogie i cudów na kiju nie można się spodziewać. Natomiast jest po prostu mało miejsca na podwójne zaciski, ciężko się nimi operuje. No i one same mają kiepskie gwinty, czasem trzeba po kilka razy podchodzić do ich zakręcenia lub odkręcenia. Zworki dołączone do zestawu to także małe koszmarki i uważam, że ogólnie cała sekcja przyłączy powinna być wymieniona. Na osłodę mogę dodać, że kable podłącza się raz i o nich zapomina, często na całe lata. Ale sami rozumiecie, niesmak pozostaje. Euphony 40 miały przyłącza o niebo lepsze. Nie dość, że bardziej praktyczne, to z całą pewnością ładniejsze.

_MG_3290

Od strony technicznej niewiele się zmieniło w Overture 0202B w porównaniu do Euphony 40. Na pierwszy rzut oka zamontowano takie same lub podobne przetworniki, czyli 15-centymetrowego Peerlesa ogarniającego dół i środek pasma, a górę odtwarza 2,5-centymetrowy Seas. Pierwszy ma papierową membranę, kopułka w drugim jest jedwabna. Delikatnie zmieniła się częstotliwość podziału, podskoczyła. Teraz wynosi 1950 Hz. Minimalna impedancja to 6 omów, a nominalna - 6,8 oma. Czułość też jest wyższa, wynosi 90 dB (przy 2,83V i 1 m), podobnie pasmo przenoszenia (48 - 26 000 Hz). Wzrosły także wymiary (34 x 19,1 x 31 cm) i masa, jedna kolumna waży 8,5 kg. Należące do nowej serii litewskie paczki to ciężkie i duże skurczybyki. Do zwrotnicy się nie dobrałem, nie w głowie mi było odklejanie materiału tłumiącego. Natomiast wiem, że jej elementy są połączone ze sobą punktowo.

Posłuchane

Aby należycie przetestować podłogówki AudioSolutions Overture 020B, skorzystałem z redakcyjnej piwnicy o powierzchni około 30 metrów kwadratowych. Jest wygłuszona, w rogach pracują pułapki basowe Goldenote Drum (40 Hz i 80 Hz). Na stoliku Lavardin K-rak spoczął Hegel H160, końcówka mocy Sanders Magtech, w roli transportu pracował laptop, a za źródło robił zbalansowany Lampizat0r Golden Gate z lampami Psvane WE101D-L oraz silnikiem DSD. Aha, skrzynki wykorzystane w teście to KEF LS50. Są na tyle transparentne, że od razu słychać z czym się ma do czynienia. Kable popełniła manufaktura Forza AudioWorks, a listwa sieciowa - model PF-2 - jest od Gigawatta. Do odsłuchu wykorzystałem zestaw plików FLAC oraz WAV "ten sam, co zawsze". Co to za muzyka? Ma to marginalne znaczenie, w każdym razie mam tak przygotowany repertuar, że wyznanie o tym, gdzie jest w odtwarzanym paśmie górka, a gdzie dołek nie stanowi problemu, podobnie rozpoznanie barwy i kilku innych rzeczy. Doszły też pliki DSD, tymi się podzielę. Wystąpił Mike Oldfield z Tubular Bells i Ommadawn, Kodo z Mondo Head i Satriani ze Strange Beautiful Music. OK, do rzeczy.

_MG_3303

W moim materiale poświęconym kolumnom AudioSolutions Euphony 40 napisałem, że te skrzynki lepiej się odnajdują w pomieszczeniach o niewielkim metrażu, a im większa powierzchnia lub rozstaw - tym bardziej skąpy dół słyszalnego pasma. KEF-y LS50 zagrały w redakcyjnej piwnicy bardziej szerokopasmowym dźwiękiem, ale przegrały pod względem barwy. Nie wiedziałem czego się spodziewać po Overture 0202B. Myślałem na początku, że to podobna do czterdziestek szkoła grania, no bo przetworniki jakieś takie znajome i producent, sami rozumiecie. Natomiast już po chwili z najnowszymi paczkami z Litwy było słychać, że na rzeczy jest zupełnie co innego. 

_MG_3295

AudioSolutions Overture 0202B to przeciwieństwo czterdziestek pod kątem pomieszczenia, w przypadku tych paczek basu jest pod dostatkiem, nawet LS50 się tu trochę zawstydziły. Pisząc wprost, najnowsze monitory Genimidasa poczuły się w redakcyjnych 25 metrach jak ryba w wodzie. Ostatnia rzecz, którą mógłbym o nich napisać to to, że czegoś im na dole pasma brak. Nie dość, że bas jest świetnie kontrolowany (to akurat spora zasługa końcówki stereo firmy Sanders) i w należytej ilości, to jeszcze schodzi całkiem nisko, nie jest napompowany w wyższych częściach, no i ma bardzo przyjemną, zaokrągloną fakturę. Ogólnie Overture 0202B mają nieco podkręconą temperaturę barwową, ale niewiele. Ich dźwięk jest jedynie muśnięty lekkim ciepłem, przez co cyfrowy nalot w tym przekazie wydaje się rzeczą awykonalną. KEF-y LS50 wypadają pod tym względem znacznie gorzej z kilku powodów. Grają efekciarsko. Tak, wiem, pisałem to już kilka razy. Ale ich bas barwowo jest uboższy, sztywniejszy, wręcz kartonowy w wyższych częściach i napompowany na dodatek, a także ogólnie nieco siłowy. Choć schodzi porównywalnie nisko. Powinienem się tu teraz posiłkować stałą wstawką o jabłkach i pomarańczach, ale nie tym razem, bo im dłużej się obydwie pary paczek porównuje, tym bardziej do słuchacza dociera, że jedne mają dół po prostu przyjemniejszy i całościowo lepszy. Nie ma przeproś.

_MG_3286

Środek pasma przyniósł kolejne różnice. Litewskie skrzynki mają ten podzakres nieco wypchnięty i inaczej się rozkładają np. partie wokalne w wirtualnej przestrzeni, zaraz do tego dojdę. Pod względem barwy średnich częstotliwości historia się powtarza, jest delikatne ciepło, ale chociażby wokal jest nadspodziewanie czytelny. Nie wiem jaka w tym zasługa mojego źródła, trochę odstaje od reszty sprzętu, no i końcówki trzymającej wszystko żelazną ręką. Ale faktem jest, że jeżeli tylko  ma się transparentny tor, Overture 0202B nie będą się wlokły i przekażą to, co jest zawarte w nagraniu. LS50 mają średnie składowe także czytelne, nawet odrobinę bardziej, ale barwowo uboższe i nieco mniej dociążone, za to bardziej krzykliwe. Fakt, dobre, zwłaszcza zważywszy na cenę tych skrzynek. Ale przy konkurencie subiektywnie gorsze, bo z mniejszą porcją życia.

_MG_3282

Górne rejestry dzielą obydwa zestawy. Litewskie monitory mają je nieco wycofane, a LS50 - w ilości nie odstającej w którakolwiek stronę w stosunku do pozostałych podzakresów. To powoduje, że paczki KEF-a odbiera się jako te bardziej bezpośrednie i jaśniejsze. Ale to się zgadza tylko po części, o tym też za moment. Nadmienię jedynie, że góra w wykonaniu Overture 0202B nie ucieka, ona tam jest, tylko nie aż tak mocno doświetlona co u konkurenta. Jest za to delikatniejsza, spokojniejsza, choć porównywalnie rozciągnięta i słychać, że tutaj chodzi o jakość, a nie ilość. No dobrze, to teraz rzecz najważniejsza, przestrzeń. Tu się robi naprawdę ciekawie. LS50 znane są jako paczki kreujące całkiem duże bryły i mające naprawdę ponadprzeciętną, spójną stereofonię. Z tym się nie da polemizować, koncentryk to koncentryk. Grają szeroko i głęboko, kreują wiele planów, ale nie faworyzują żadnej części wirtualnej sceny. Co innego konkurent. Pisałem powyżej o średnicy wypchniętej, a w praktyce jest też podana bliżej odbiorcy, a zatem bardziej intymnie, ale z zachowaniem naturalnych gabarytów. LS50 grają szeroko i od linijki w pierwszym planie, równo go rozkładają. Natomiast pomiędzy litewskimi kolumnami dzieje się więcej niż po bokach, niemniej te części sceny też są rozbudowane, a same paczki "znikają" z pomieszczenia równie szybko co KEF-y. Przez taką prezentację Overture 0202B wydały mi się bardziej angażujące i ciekawsze. LS50 grają zwiewniej, mają więcej góry i wysokiego środka. Ale skrzynkom z Litwy też powietrza nie brak, choć jest go nieco mniej, ich przekaz jest słyszalnie bardziej treściwy w sensie dociążenia i barwy.

_MG_3299

Pod względem rozdzielczości obydwa zestawy wypadają porównywalnie, choć na pierwszy rzut ucha KEF-y robią to lepiej. Ale im dłużej się przeskakuje z jednych na drugie, tym różnice stają się mniejsze, a po kilku dniach w końcu wyszedłem z założenia, że jest bardzo podobnie. Natomiast podsumowując, AudioSolutions Overture 0202B bardziej mi się spodobały. też grają szeroko i głęboko, fajne rzeczy dzieją się pomiędzy nimi, no i jest barwowe bogactwo, którego nie znajdzie się w KEF-ach. One brzmią bardziej energetycznie, pobudzająco. Jakiś czas temu to mi się podobało, ale im dłużej je mam, tym bardziej zauważam, że jednak brak w nich życia. Konkurent nie ustępuje LS50 pod względem dynamiki, choć nie przeczę, konturowa i siłowa natura tych skrzynek może się wielu osobom podobać. Ja jednak zdecydowanie wolę muzykalność i nastrojowy przekaz Overture 0202B, czyli rzeczy, których KEF-y skąpią.  

Podsumowane

AudioSolutions Euphony 40 spodobały mi się. Nie były to co prawda skrzynki, na które bym się zamienił, ale coś w sobie miały. Uznałem je, nie bez powodu zresztą, za udane oraz uczciwie zrobione i wycenione paczki którymi każdy, kto szuka dźwięku po prostu przyjemnego, ale ma ograniczone pomieszczenie odsłuchowe powinien się zainteresować. Natomiast Overture 0202B to inna bestia, te monitory lubią sporą przestrzeń, radzą sobie z nią nie gorzej niż najprawdopodobniej najpopularniejsze obecnie paczki KEF-a. Ale robią to na nieco bardziej intymną i moim zdaniem ciekawszą modłę oraz ogólnie z większą klasą. Nie krzyczą, natomiast są bardziej muzykalne, co bezpośrednio przekłada się na długie i niemęczące sesje odsłuchowe.

Wyjąwszy nieszczęsne terminale głośnikowe, AudioSolutions Overture 0202B są naprawdę dobrze zrobione, reprezentują ciekawe i dość oryginalne podejście do tematu stolarki oraz wzornictwa. Mogą się podobać. Doceniam też to, że przetworniki, co prawda podobne do tych zamontowanych w Euphony 40, robią z dźwiękiem coś zupełnie nowego i - choć sięgam tutaj do lipcowej szufladki w mojej głowie - bardziej dopracowanego, lepszego po prostu. Po Overture 0202B nie spodziewałem się progresu w stosunku do poprzednika, a praktyka pokazała, że miło spędziłem kilka dni z naprawdę ciekawie grającymi, brzmieniowo kompletnymi paczkami, które nie zaliczyły żadnej brzmieniowej wpadki. Mało tego, w sporej części trafiły w mój prywatny gust. A i owszem, zamieniłbym swoje KEF-y LS50 na te skrzynki. Z wielu powodów. Do następnego.

ps_logoŻeby sprawiedliwości stało się zadość, dobroczyńcą dzisiejszego odcinka jest firma Premium Sound, dobry człowiek tam pracujący wypożyczył mi sprzęt do testów. Jeszcze raz dzięki, Panowie!

Lista urządzeń, z których korzystam podczas testów znajduje się tutaj.V.logo

Oceny (9)
Średnia ocena
Twoja ocena
lukevipno1 (2015.12.08, 01:44)
Ocena: 2
Jako że jestem zagorzałym fanem audio (przestałem już słuchać sprzętu) chciałem Ci podziękować za to co robisz. Mimo ogromnej krytyki na tym forum (z mojej strony również) , piszesz świetne artykuły. A co najważniejsze robisz to co lubisz. Gratulacje, czekam na następne artykuły :)
aszu (2015.12.08, 12:27)
Ocena: 0
'Znając życie to pewnie większość tutejszych Januszów będzie psioczyć'.


Pan Violator jak zwykle w formie, wraz ze swoją niebywałą umiejętnością zjednywania sobie czytelników.
Edytowane przez autora (2015.12.08, 13:19)
bumbadil (2015.12.08, 12:29)
Ocena: 0
Hehe sprzedaj juz te ls 50 bo teraz wszystko juz lepsze o 300 razy...
om3ga (2015.12.08, 14:02)
Ocena: 2
Heja,

Design spoko, cenowo tez dobrze. Od kiedy oficjalnie w sprzedazy, bo z tego co widze na www Preium Sound ich chyba jeszcze nie ma (poza wzmianka w newsach)?

Jest szansa na test wiekszych modeli z nowej serii?
O204F, O205F?

Dzieki.
jurekW (2015.12.12, 10:16)
Ocena: 0
Im sztywniejsza i cięższa obudowa, tym - zasadniczo- bardziej komfortowe warunki pracy samych przetworników. Dlatego trochę mnie wkurzają takie zabiegi designerskie, jak ta 'nibymaskownica' ( albo miękki pierścień pod kołnierzem głośników Xawian - nie wiem, czy nadal stosowany - ale obecny w modelach sprzed kilku lat). Moim zdaniem są to takie elementy, które coś tam nibyb udają, ale ich obecność wnosi do dźwięku więcej złego niż dobrego. Pozdro
( a HE-6 i HE-5LE HiFi Mana najlepiej grają napędzane bezpośrednio z 'normalnego' dobrej jakości wzmacniacza przez przejściówkę na czteropinowy XLR - sprawdziłem to dość dokładnie i chcę się tą wiedzą podzielić. Nie wiem, z czego to wynika, ale nawet 2-3 W wzmacniacz słuchawkowy nie pokazuje na co te nauszniki stać ( niby bas jest - i to dobrej jakości, ale dźwięk jakby rozjaśniony i - po podkręceniu potencjometru - hałaśliwy. Przy podłączeniu bezpośrednio do zacisków głośnikowych - to jest DŹWIĘK - potężny i bardzo realistyczny, chce się głośniej i głośniej). HE 400i HE-560 napędzić o niebo łatwiej, ale uzyskujemy efekt podobny do normalnych, dobrej jakości dynamików. HE-6 i HE-5LE grają w zupełnie innej lidze. Przepraszam, że nie na temat. Tak mnie jakoś naszło...( HE-1000 jeszcze nie słuchałem).
Zaloguj się, by móc komentować
Najnowsi blogerzy
ZenFistunknown_soliderhainczludojadkrzysztofwolongiewiczPuszorMuMineQPhalandircicior112kozarovvkristoflampart[DH] BanitovhpMade In 3WŚruTubaFoxaZlotoUchyGorylJaRoMalloygatorListonosz_złej_nowinytomeczek80max-bitroksiphaker146Blog technologiczny TECHNETQingwaWodziantracer123Windows7 fanWojtek Żuchowski