Oprawca i jego zabawki

7
Dawid „Violator” Grzyb
Oprawca i jego zabawki

Niniejszy wpis będzie nadspodziewanie krótki. Traktuje on o sprzęcie, który umożliwia mi wykonywanie mojego zawodu. Co prawda w moich publikacjach zawsze wspominam o konkretnych produktach i konfiguracjach. Ale warto się na chwilę rozmienić na drobne, tym bardziej, że niektóre mniej obeznane w temacie osoby lizną nieco wiedzy. No i nie wszystkie urządzenia są moją własnością, spora ich część została mi użyczona do pracy. Wiele publikacji powstało dzięki nim, stąd przez grzeczność wypada mi wspomnieć, kto i co mi dostarczył.  

Tytułem wstępu

Tak, każdy szanujący się dziennikarz, co by być wiarygodnym musi mieć sprzęt, który umożliwi mu pracę. Pomińmy na chwilę wiarygodność osób piszących o tym, że słyszą różnicę pomiędzy kablami. Rzeczone urządzenia muszą być na odpowiednim poziomie. Po prostu mając tylko jeden budżetowy wzmacniacz nie mógłbym testować kolumn wartych kilkakrotnie więcej. OK, mógłbym, ale zagrałyby jedynie na pół gwizdka. Ta sama zależność dotyczy nie tylko kolumn, ale też słuchawek. Testowanie odtwarzaczy wartych kilka tysięcy złotych za pomocą -naście razy tańszych dokanałówek to również niezbyt udany pomysł. No chyba, że w imię jakiejś wyższej idei, ukrytego celu.

Powyższy akapit prowadzi do tego, że chcąc testować różne urządzenia, muszę być w posiadaniu różnych systemów. Tym bardziej, że interesuje mnie wiele kategorii produktów grających; kolumny, słuchawki, przetworniki c/a, wzmacniacze i inne takie, a jest tego znacznie więcej. Chcąc je testować muszę być elastyczny, czasem trzeba kombinować, a im więcej gratów dookoła, tym więcej możliwości, a zatem moja praca staje się łatwiejsza. Do odsłuchu wykorzystuję Foobara2000 gdy wykorzystuję kompa jako transport, oczywiście wówczas rzecz rozbija się o korzystanie z Kernel Streamingu, WASAPI albo ASIO. Za to wierzę głęboko w to, że muzyka odsłuchiwana w testach ma marginalne znaczenie. W każdym razie mam tak przygotowany repertuar, że wyznanie o tym, gdzie jest w odtwarzanym paśmie górka, a gdzie dołek nie stanowi problemu, podobnie rozpoznanie barwy i kilku innych rzeczy.

System słuchawkowy - przenośny

Jeszcze do niedawna korzystałem ze zmodyfikowanego iPoda Video 5.5G, znanego jako DIYMod, albo iMod. Pracował ze wzmacniaczem Raya Samuelsa, modelem p-51 Mustang. Fantastyczny zestaw, świetnie służył mi przez lata, a to dlatego, że grał w sposób neutralny, transparentny i dynamiczny. Stąd po podłączeniu jakichkolwiek słuchawek bardzo szybko byłem w stanie ogarnąć jaka jest ich charakterystyka brzmieniowa bez niespodzianek. Sprzęty, które nie kolorują dźwięku nie należą do najbardziej muzykalnych na świecie, ale pokazują brzmieniową prawdę lepiej niż inne. Ale nigdy małżeństwa z iModem i Mustangiem nie wziąłem. Niedawno trafiły w moje ręce dwa odtwarzacze, które grają na znacznie wyższym poziomie niż ta para. Są też zupełnie różne, Monster Audio MA9 jest cackiem o ocieplonym, bardzo gładkim brzmieniu, a HiFiMAN HM-901 to sprzęt bardziej neutralny, piekielnie dynamiczny, podobny do zestawu iMod plus p-51 Mustang, ale robiący wszystko sporo lepiej. Dzięki nim moja praca stała się jeszcze łatwiejsza. Całości dopełniają spersonalizowane, ośmioprzetwornikowe słuchawki Heir Audio 8.A. Są okablowane jednym z hybrydowych lub miedzianych tworów Forza AudioWorks. Karcioszka pamięci to produkt Transcenda, model SDXC Class 10 UHS-I 600x, ma pojemność 128GB. Działa jak należy, a to często problem gdy chodzi o niszowe DAP-y.

______________________________________________________________________________6

hifiman_logo______________________________________________________________________________7heir_audio______________________________________________________________________________5

monster_audio______________________________________________________________________________21

faw______________________________________________________________________________

TranscendSDXCC10

TS_logo_____________________________________________________________________________

System słuchawkowy - stacjonarny, słuchawki

Korzystam z dwóch zupełnie różnych słuchawek. To wokółuszne, otwarte konstrukcje, ale to ich jedyny mianownik wspólny. Różnią się znacząco impedancją, przetwornikami oraz barwą, można rzec, że pod tym względem są na dwóch, bardzo odległych krańcach skali i właśnie to mi bardzo ułatwia robotę. Sennheiser HD 800 brzmią detalicznie i dynamicznie, stawiają na szczegółowość, lekkość przekazu oraz nadspodziewaną przestrzenność, przy czym mogą brzmieć sterylnie i sztucznie, gdy są podłączone do nieodpowiedniego sprzętu. Audeze LCD-2 to zupełnie inna bajka, one mają mniejszą, bardziej intymną scenę dźwiękową, grają w sposób bardziej gęsty i nasycony, a przez to bardziej muzykalny. No i mają inne wymagania co do wzmacniacza. Dlatego jeżeli trafiają mi się jakieś słuchawki, które w czytelny dla mnie sposób balansują pomiędzy moimi referentami, wówczas łatwo jest mi się zorientować bliżej którego bieguna leżą. Całości dopełnia fantastyczny wzmacniacz z prądowym, dyskretnym stopniem wzmacniającym firmy Questyle - model CMA800R. Współpracuje on z flagowym przetwornikiem Asusa - Xonarem Essence III. Czasem zamiast niego wykorzystuję kompleksowe rozwiązanie KingRexa; przetwornik c/a UD384, zasilanie bateryjne U-Power oraz dwugłowy kabel USB o nazwie U-Craft (Y). Całość jest okablowana wyrobami polskiej manufaktury Forza AudioWorks, podłączona do listwy Gigawatt PF-2, a ta do ściany za pomocą firmowej sieciówki Gigawatt LC-2. 

______________________________________________________________________________essence3

asus

______________________________________________________________________________

2

questyle______________________________________________________________________________4violator______________________________________________________________________________

3audeze______________________________________________________________________________

13kingrex______________________________________________________________________________11gigawatt______________________________________________________________________________17gigawatt______________________________________________________________________________18faw______________________________________________________________________________20faw______________________________________________________________________________

Systemy stereo - stacjonarne, kolumny

Jest ich kilka. Najprostszy składa się ze znakomitej "integry" firmy Hegel - modelu H80. To urządzenie "wszystkomające", zamontowano w nim przetwornik c/a, przedwzmacniacz oraz stereofoniczną końcówkę mocy. Nie zapominajmy o dwóch parach terminali głośnikowych. Całość jest podana w eleganckiej, relatywnie niewielkiej obudowie, która może śmiało robić za ozdobnik każdego salonu. Drugi, poboczny system składa się ze wzmacniacza PMA-1510AE oraz odtwarzacza płyt kompaktowych DCD-1510AE, obydwa to produkty Denona. Testuję za ich pomocą relatywnie budżetowe kolumny. Podczas tych testów wykorzystuję listwę sieciową Gigawatt PF-1, interkonekty QED Audio Evolution oraz przewody głośnikowe tej samej firmy - model Revelation. Ostatni, najpoważniejszy system składa się z monobloków NuForce REF9 V3SE, przetwornika c/a NuForce DAC-9 oraz konwertera S/PDIF firmy Audiobyte - modelu Hydra-X. KEF LS50 to nieodłączny element tego toru. Poszczególne elementy tego systemu również są ze sobą połączone produktami Forza AudioWorks. Ponieważ listwa Gigawatt PF-2 jest pojemna, znalazło się tam jeszcze miejsce dla klocków NuForce'a. Całość na ziemi nie stoi, z pomocą przychodzą stoliki Rogoz Audio 3QB3 oraz Lavardin K-Rak.

Ten pierwszy

______________________________________________________________________________

9audiomagic______________________________________________________________________________10violator______________________________________________________________________________12

audiobyte______________________________________________________________________________19violator______________________________________________________________________________14rogoz______________________________________________________________________________11gigawatt______________________________________________________________________________17gigawatt______________________________________________________________________________18faw______________________________________________________________________________

Ten drugi

______________________________________________________________________________

8audiopolis______________________________________________________________________________16gigawatt______________________________________________________________________________8-1audiopolis______________________________________________________________________________8-2audiopolis______________________________________________________________________________

Ten trzeci

______________________________________________________________________________

H-80mojeaudio______________________________________________________________________________

Pomieszczenie

28 m kw., odrobinę zaadaptowane akustycznie. Fotka poniżej powie więcej niż cały akapit tekstu.8Q2A89338Q2A89358Q2A89328Q2A8934

Oceny (11)
Średnia ocena
Twoja ocena
jaannaje (2014.02.15, 19:13)
Ocena: 0
Panie Dawidzie proszę o jakieś recenzje na temat połączenia wzmacniacza Hegel H70 lub H 80 z kolumnami Melodika Bl40, chcę złożyć taki zestaw, jak to współpracuje ?, kolumny już mam.
Albo Denon PMA 1510 AE lub 1520AE z tymi samymi kolumnami.
Edytowane przez autora (2014.02.15, 21:04)
Violator (2014.03.18, 02:56)
Ocena: 1
jaannaje (2014.02.15, 19:13)
Panie Dawidzie proszę o jakieś recenzje na temat połączenia wzmacniacza Hegel H70 lub H 80 z kolumnami Melodika Bl40, chcę złożyć taki zestaw, jak to współpracuje ?, kolumny już mam.
Albo Denon PMA 1510 AE lub 1520AE z tymi samymi kolumnami.


Z Denonami jest sporo gorzej. Słabe ogniwo to wzmacniacz PMA-1510AE. W porównaniu do H80 wypada blado. Nawet po podłączeniu do niego DCD-1510AE. Ten cedek z H80 gra świetnie za to. Choć podłączenie integry do komputera to niewielka, choć słyszalna strata na jakości, a spora wygoda. H80 z BL40 gra bardzo dobrze, choć dołu jest sporo.
ps39 (2014.05.26, 19:13)
Ocena: 1
Panie Dawidzie, ponieważ jestem użytkownikiem H80 mam pytanie.
Póki co podpinam do H80 Oppo 105 z pomocą interkonektu XLR Chord Chameleon Plus. Pomyślałem, że jeśli założyć, że DAC-i w obu urządzeniach są podobnej klasy (chyba tak jest), byłoby lepiej podpiąć Oppo 105 cyfrowo z H80, W tej sytuacji można kupić lepszy kabel za podobne pieniądze (bo tylko jeden). Na etapie rozwoju zestawu kabel cyfrowy zostanie a zestaw uzupełni się o lepszy DAC i wtedy przyjdzie zainwestować w lepszy interkonekt XLR. Co Pan sądzi o tym sposobie myślenia. Pozdrawiam Piotr
Violator (2014.06.11, 18:39)
Ocena: -1
ps39 (2014.05.26, 19:13)
Panie Dawidzie, ponieważ jestem użytkownikiem H80 mam pytanie.
Póki co podpinam do H80 Oppo 105 z pomocą interkonektu XLR Chord Chameleon Plus. Pomyślałem, że jeśli założyć, że DAC-i w obu urządzeniach są podobnej klasy (chyba tak jest), byłoby lepiej podpiąć Oppo 105 cyfrowo z H80, W tej sytuacji można kupić lepszy kabel za podobne pieniądze (bo tylko jeden). Na etapie rozwoju zestawu kabel cyfrowy zostanie a zestaw uzupełni się o lepszy DAC i wtedy przyjdzie zainwestować w lepszy interkonekt XLR. Co Pan sądzi o tym sposobie myślenia. Pozdrawiam Piotr


Zasadniczo wspomniał Pan o jednej ważnej rzeczy tutaj. W zależności od tego, jakim rodzajem kabla podłączy Pan Oppo 105 z H80, rola źródła przypada albo na jeden, albo na drugi. Stąd łatwe jest porównanie, który sprzęt w roli DAC-a jest lepszy, bo może Pan podłączyć wszystko naraz (obydwa klocki kablami analogowymi i cyfrowym), i z poziomu pilota przełączać się pomiędzy wejściami. Ja tak zrobiłem w przypadku Denona DCD-1510AE. To porównanie bardzo jasno mi pokazało, że ten cedek ma znacznie gorszy przetwornik c/a niż H80. Stąd wniosek jest jeden: wypada najpierw sprawdzić, który sprzęt faktycznie sprawdza się lepiej jako źródło, a dopiero później zastanowić się, jakimi kablami (w sensie firmy itp.) ze sobą połączyć dwa klocki.

Natomiast nie bardzo Panu doradzę co z kablami. Przykłądowo może Pan kupić drogą parę interkonektów XLR i wykorzystać hipotetycznie 'gorsze' Oppo jako źródło, albo wydać dziesięć złotych na pospolity kabel optyczny, który zrobi źródło z H80... i taka kombinacja może okazać się znacznie lepsza, a nakład finansowy - nieporównywalnie mniejszy. Stąd moja sugestia co by się najpierw przekonać, który klocek ma lepszy konwerter c/a. Poza tym jestem zdania, że kable to kosmetyka, a nie dobro pierwszej potrzeby. Co innego różne kości c/a, tutaj zmiany są często spore, nawet tam, gdzie zamontowano dwa takie same układy.
Edytowane przez autora (2014.06.12, 13:50)
ps39 (2014.06.13, 16:39)
Ocena: 0
Violator (2014.06.11, 18:39)
ps39 (2014.05.26, 19:13)
Panie Dawidzie, ponieważ jestem użytkownikiem H80 mam pytanie.
Póki co podpinam do H80 Oppo 105 z pomocą interkonektu XLR Chord Chameleon Plus. Pomyślałem, że jeśli założyć, że DAC-i w obu urządzeniach są podobnej klasy (chyba tak jest), byłoby lepiej podpiąć Oppo 105 cyfrowo z H80, W tej sytuacji można kupić lepszy kabel za podobne pieniądze (bo tylko jeden). Na etapie rozwoju zestawu kabel cyfrowy zostanie a zestaw uzupełni się o lepszy DAC i wtedy przyjdzie zainwestować w lepszy interkonekt XLR. Co Pan sądzi o tym sposobie myślenia. Pozdrawiam Piotr


Zasadniczo wspomniał Pan o jednej ważnej rzeczy tutaj. W zależności od tego, jakim rodzajem kabla podłączy Pan Oppo 105 z H80, rola źródła przypada albo na jeden, albo na drugi. Stąd łatwe jest porównanie, który sprzęt w roli DAC-a jest lepszy, bo może Pan podłączyć wszystko naraz (obydwa klocki kablami analogowymi i cyfrowym), i z poziomu pilota przełączać się pomiędzy wejściami. Ja tak zrobiłem w przypadku Denona DCD-1510AE. To porównanie bardzo jasno mi pokazało, że ten cedek ma znacznie gorszy przetwornik c/a niż H80. Stąd wniosek jest jeden: wypada najpierw sprawdzić, który sprzęt faktycznie sprawdza się lepiej jako źródło, a dopiero później zastanowić się, jakimi kablami (w sensie firmy itp.) ze sobą połączyć dwa klocki.

Natomiast nie bardzo Panu doradzę co z kablami. Przykłądowo może Pan kupić drogą parę interkonektów XLR i wykorzystać hipotetycznie 'gorsze' Oppo jako źródło, albo wydać dziesięć złotych na pospolity kabel optyczny, który zrobi źródło z H80... i taka kombinacja może okazać się znacznie lepsza, a nakład finansowy - nieporównywalnie mniejszy. Stąd moja sugestia co by się najpierw przekonać, który klocek ma lepszy konwerter c/a. Poza tym jestem zdania, że kable to kosmetyka, a nie dobro pierwszej potrzeby. Co innego różne kości c/a, tutaj zmiany są często spore, nawet tam, gdzie zamontowano dwa takie same układy.
Dzięki za sugestie, poeksperymentuję troche
sineroza (2016.11.23, 23:37)
Ocena: 0
Panowie co to jest to z drugiej fotki od gory ??

bede wdzieczny za podpowiedz...

pozdrawiam siner
sineroza (2016.11.27, 08:56)
Ocena: 0
http://blog.pclab.pl/i/b/54562b0d-ac291586-2/7.jpg
o to dokladnie chodzi - pomoze ktos ??
Zaloguj się, by móc komentować
Najnowsi blogerzy
ZenFistunknown_soliderhainczludojadkrzysztofwolongiewiczPuszorMuMineQPhalandircicior112kozarovvkristoflampart[DH] BanitovhpMade In 3WŚruTubaFoxaZlotoUchyGorylJaRoMalloygatorListonosz_złej_nowinytomeczek80max-bitroksiphaker146Blog technologiczny TECHNETQingwaWodziantracer123Windows7 fanWojtek Żuchowski